برترین خودروهای هوشمند و مفهومی ارائه شده در نمایشگاه بین‌المللی CES 2017

نمایشگاه CES رویدادی بزرگ برای سازندگان خودرو است تا خودروهای هوشمند خود را به نمایش بگذارند. خودروهای آینده تنها وسیله‌ نقلیه برای حمل ونقل نیستند بلکه فضایی برای زندگی و حتی فضای کار خواهند داشت.

خودروهای هوشمند و مفهومی ارائه شده در نمایشگاه بین‌المللی CES 2017

خودرو ارائه شده شرکت نیسان (Nissan)

شرکت نیسان برنامه‌ها و ایده‌های خود را در خودرو مفهومی خود در نمایشگاه نمایش داد. نسخه نمایشی خودرو مجموعه‌ای از چند فناوری است که Maarten Sierhuis سرپرست آزمایشگاه دره سیلیکون شرکت نیسان روی آن کار می‌کند. این نسخه توانایی به کارگیری مرکز کنترل از راه دور خودرو را دارد تا به اتومبیل هنگامی که در وضعیتی ناشناخته قرار می‌گیرد کمک کند. هنگامی که خودرو در شرایطی باشد که نتواند کنترل کند متوقف می‌شود و سرنشینان با استفاده از مرکز کنترل خودرو مسیر را برای آن مشخص می‌کنند. برای مثال گذشتن از مانع یا مسیر انحرافی را تعیین می‌کنند ویا به صورت مستقیم خودرو رانده می‌شود. پس از آن اگر شرایط مشابه ایجاد شد خودرو می‌تواند شرایط را مدیریت کند. شرکت نیسان همچنین از حسگرهایی به جای آینه‌های جانبی اتومبیل استفاده کرده است.

خودروهای هوشمند و مفهومی ارائه شده در نمایشگاه بین‌المللی CES 2017

استارتاپ‌ها

چندین استارتاپ نیز در نمایشگاه حضور داشتند. یکی از آن‌ها AIMotive از کشور مجارستان است. آنها در حال ساخت مجموعه‌ نرم‌افزاری کاملی هستند که از دوربین و رادار استفاده می‌کند ولی قادر است حسگرهای LIDAR را نیز به کار بگیرد. معمولا این سیستم بر روی سپر ماشین، برای زیر نظر گرفتن فاصله خودرو با هر خودرویی که در جلوی آن قرار دارد نصب می‌شود. لیدار یکی از فناوری‌های سنجش از راه دور است که از طریق روشن کردن هدف با لیزر و تجزیه و تحلیل نور منعکس‌شده، فاصله‌ها را اندازه‌گیری می‌کند. AIMotive تصمیم دارد این مجموعه نرم‌افزاری را به سازندگان خودرو بفروشد. هم‌اکنون این استارتاپ با شرکت‌ ولوو (Volvo) روی مدل DriveMe کار می‌کند. سامانه از شبکه‌های عصبی برای درک بهتر بهره می‌برد. آن‌ها با ۱۲۰ مهندس در مجارستان در حال کار بر خودروهای هوشمند بدون راننده هستند.

خودروهای هوشمند و مفهومی ارائه شده در نمایشگاه بین‌المللی CES 2017

استارتاپ NAuto سامانه داش کم (dashcam) که یک دوربین جانبی برای فیلمبرداری از مسیر حرکت خودرو است را به نمایش گذاشت. هم‌اکنون دوربین‌های داش کم برای نظارت رانندگان به فروش می‌رسند. این استارتاپ قصد دارد با جمع‌آوری دادهای دوربین به کاربران در آموزش سامانه‌های رانندگی هوشمند کمک کند.

استارتاپ RobotTuner در هلند محیط شبیه‌سازی طراحی کرده است که خودروهای هوشمند را آزمایش کند و توسعه دهد. اتومبیل نمونه مدل شبکه عصبی است و می‌توان برای بررسی شبیه‌سازی به کار رود.

Faraday Future سرانجام یک اتومبیل تولیدی ارائه داد که دارای جنبه‌های تاثیرگذار و قابل توجهی است ولی بهتر از خودرو مدل Tesla نیست. یکی از ویژگی‌های آن وجود حسگر LIDAR 360 درجه بر کاپوت اتومبیل است. Faraday Future به عنوان تولیدکننده خودروهای برقی قصد دارد با Tesla رقابت کند. بنابراین در آینده خبرهای بیشتری از آن خواهیم شنید. حسگر LIDAR درحال توسعه است. در برخی از آنها از آینه‌های MEM استفاده می‌شود. این فناوری در پروژکتورهای پردازش نور دیجیتال DLP نیز استفاده می‌شود. آنها بر این باورند که قیمت و قابلیت‌های این فناوری با حسگر LIDAR شرکت Quanergy رقابت می‌کند. هر دو تولیدکننده محدوده ۲۰۰ متر را اعلام کردند. حسگر لیدار مادون قرمز می‌تواند مقدار نوری منتشر کند که برای چشم بی‌خطر باشد و نور منعکس شده در شرایط وجود نور آفتاب نمایان باشد. به فناوری با حساسیت بیشتر نیاز خواهیم داشت. هم اکنون حسگرهای LIDAR از آشکارسازهای فوتون استفاده می‌کنند و قادر هستند که اتومبیل‌های سفیدرنگ را در فاصله ۲۰۰ متری تشخیص دهند. اما تنها تشخیص اتومبیل سفیدرنگ کافی نخواهد بود.

خودروهای هوشمند و مفهومی ارائه شده در نمایشگاه بین‌المللی CES 2017

دلفی (Delphi)

خودرو نسخه آزمایشی دلفی دارای حسگرهای زیادی از جمله MobilEye است. شرکت‌های سازنده خودرو هوشمند که سامانه مناسبی برای کنترل خودرو هوشمند ندارند از سامانه دلفی استفاده خواهند کرد. شرکت دلفی اعتقاد دارد که بازار خودروهای هوشمند برای روبوتاکسی‌ها نسبت به بازار تولید اتومبیل‌های شخصی هوشمند با فناوری بالا بزرگتر خواهد بود. قطعا با خدماتی مانند Uber که به خودروهای هوشمند افزوده می‌شود خدمات اتومبیل‌های هوشمند بدون راننده بیشتر دردسترس خواهد بود. اغلب تولیدکننده‌ها بر ساخت خودروهای هوشمند شخصی تمرکز دارند اما روبوتاکسی‌ها مسافت‌های بیشتری راتده خواهد شد و بیشتر فروش می‌رود.

خودروهای مفهومی

خودروی مفهومی (Car Concept) به نمونه‌هایی از خودروها گفته می‌شود که توسط خودروسازان و صرفا برای نمایش توانایی‌ها و خط مشی خود در سال‌های آینده تولید می‌شوند. تعداد زیادی خودرو مفهومی در نمایشگاه وجود دارد. طبق معمول اغلب آن‌ها کاربردی نخواهند بود. برای چنین ایده‌هایی با هدف معرفی شرکت‌های سازنده حجم عظیمی سرمایه‌گذاری شده‌است ولی هیچکدام از آن‌ها در بازار عرضه نخواهند شد. بسیاری از نسخه‌های مفهومی اتومبیل‌ها دارای حسگرهایی به جای آینه های جانبی هستند. هرچند در قانون وجود آینه‌های جانبی برای خودرو اجباری است ولی در آینده اجازه داده خواهد شد که از دوربین‌هایی در داخل ماشین استفاده شود و تصویر آن روی صفحه نمایش نشان داده شود. بعید است همه امکانات ارائه شده در نمایشگاه برای خودروهای هوشمند آینده به کار گرفته شود به ویژه برای روبوتاکسی‌ها که هدف سازنده کاهش قیمت آن است. در‌های برقی برای تاکسی‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت. روبوتاکسی‌ها و یا ون‌های کوچک برای بیشتر از یک نفر قابل بهره برداری است.


در زمینه فناوری‌های نمایشگاه CES 2017 بیشتر بخوانید:
>>برترین فناوری‌های کمکی نمایشگاه بین المللی CES 2017
>>رباتهای اسکلت بیرونی و اسکوتر جدید شرکت هیوندای در نمایشگاه CES 2017
>>برترین ربات‌ها و پهپادهای نمایشگاه بین المللی CES 2017


منبع: Robohub

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *