این دستکش الکترونیکی به دست مصنوعی ویژگی‌های انسانی میبخشد

افراد مبتلا به قطع عضو اغلب مجبورند مادام‌العمر از دست‌های مصنوعی و خدمات پروتز استفاده کنند. این افراد چالش‌های دشواری را در زندگی روزمره تجربه می‌کنند. یک دستکش الکترونیکی که توسط پژوهشگران دانشگاه پوردو ساخته شده است می‌تواند بر روی یک پروتز دست پوشیده شود تا ویژگی‌های انسانی به آن بخشد. ویژگی‌های همچون نرمی، گرمی، ظاهر و درک حسی مانند توانایی درک فشار، درجه حرارت و هیدراتاسیون بدن انسان. برای آشنایی بیشتر با این دستکش الکترونیکی با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

این دستکش الکترونیکی به دست مصنوعی ویژگی‌های انسانی میبخشد

دستکش الکترونیکی دانشگاه پوردو

در حالیکه یک پروتز دست معمولی به احیای تحرک کمک می‌کند، دستکش الکترونیکی جدید با ارائه ویژگی‌های واقعی انسان در فعالیت‌های روزمره و نقش‌های زندگی، این فناوری را ارتقا می‌بخشد. همچنین با کمک به پروتزها در طبیعی‌تر شدن می‌تواند سلامت روان و بهزیستی افراد را بهبود بخشد.

دستکش الکترونیکی از حسگرهای الکترونیکی نازک و انعطاف‌پذیر و تراشه‌های مداری سیلیکونی روی دستکش‌های نیتریلی تجاری بوجود آمده است. دستکش الکترونیکی جدید به یک ساعت مچی ویژه متصل شده و امکان نمایش داده‌های حسی و انتقال از راه دور را برای پردازش فراهم می‌کند.

Chi Hwan Lee، استادیار دانشکده مهندسی پوردو، با همکاری سایر پژوهشگران در دانشگاه پوردو، دانشگاه جورجیا و دانشگاه تگزاس، روی توسعه این فناوری دستکش الکترونیکی کار کرد. Lee گفت: «ما مفهوم جدیدی از دستکش‌های الکترونیکی توسعه داده‌ایم که روی یک دستکش نیتریلی تجاری ساخته شده است. این دستکش می‌تواند روی اشکال دلخواه دست پوشیده شود. دستکش الکترونیکی از حسگرهای چند حالته و کششی ساخته شده است تا اطلاعات مختلفی از قبیل فشار، دما ،رطوبت و سیگنال‌های زیستی را جمع‌آوری کند. در عین حال که نرمی، ظاهر و حتی گرمی واقعی، مانند انسان را فراهم می‌کند».

بهبود رفاه کاربران دست مصنوعی با یک دستکش الکترونیکی

Lee و گروهش امیدوارند که ظاهر و قابلیت‌های دستکش الکترونیکی با ایجاد احساس راحتی بیشتر در زمینه‌های اجتماعی، موجب بهبود رفاه حال کاربران دست مصنوعی شود. این دستکش در رنگ‌های مختلفی وجود دارد، دارای اثر انگشت و ناخن‌های مصنوعی است.

Lee گفت: «کاربر این دستکش می‌تواند هر فرد دارای دست مصنوعی باشد که از پوشیدن دست‌های مصنوعی فعلی به ویژه در بسیاری از زمینه‌های اجتماعی احساس ناراحتی می‌کند». روند ساخت این دستکش مقرون به صرفه است و از نظر حجم نیز در حجم بالایی تولید می‌شود. این امر موجب می‌شود تا این دستکش برخلاف سایر فناوری‌های نوظهور با هزینه بالا، همچون پروتزهای کنترل شونده با ذهن، صدا و عضلات، گزینه مناسبی برای کاربران باشد. افزون بر این، فناوری‌های نوظهور ویژگی‌های انسانی را که این دستکش الکترونیکی ارائه می‌دهد، ندارند.

Lee گفت: «گروه من به توسعه دستگاه‌های مختلف زیست پزشکی پوشیدنی روی آورده است و هدف نهایی من این است که این فناوری‌ها را از آزمایشگاه بیرون بیاورم تا به بسیاری از افراد نیازمند کمک کنیم. این پژوهش‌ها نشانه تلاش‌های من در این زمینه است».


بیشتر بخوانیم:

>> این دستکش رباتیک میتواند عملکرد دست بیماران آسیب نخاعی را بازگرداند

>> بازیابی حرکت دست و توانایی گرفتن اشیا با دستکش رباتیک نرم موسسه Wyss

>> مروری بر انواع دستکش های هوشمند و توان افزا


منبع: techxplore

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *