دستکش های رباتیک NeoMano و بازیابی حرکت دست

یکی از فناوری‌های کمکی برای افرادی که در نتیجه‌ی آسیبی در سیستم عصبی حس دستان خود را از داده، و قادر به حرکت دادن انگشتان خود نیستند پوشیدنی NeoMano است. این سامانه به کاربر کمک می‌کند با استفاده از دستانش اشیا را در دست گیرد. برای آشنایی بیشتر با جزئیات NeoMano با مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

دستکش رباتیک NeoMano و خم شدن انگشتان دور لیوان

پروتزها برای اشخاصی که به علتی دست خود را از دست داده‌اند، به عنوان جایگیزین این عضو به کار می‌روند. اما در صورتیکه فرد هر دو دست خود را بدون هیچ حسی در بدن داشته باشد، دستکش‌های پوشیدنی مانند NeoMano کاربرد بهتری دارند.

سامانه‌ی NeoMano محصول یک استارت‌آپ کره‌ای به نام Neofect است. NeoMano سه قسمت اساسی دارد.:
۱) نخست یک نیم دستکش که انگشت شست، انگشت اشاره و میانی را در بر می‌گیرد.
۲) دستکش با سیم به یک سامانه‌ی تامین انرژی متصل است که با یک بند قابل تنظیم به روی ساعد بسته می‌شود.
۳) سامانه‌ی بلوتوث برای هدایت از راه دور که در دست دیگر قرار می‌گیرد، و می‌توان آن را روی سطحی تخت مانند گذاشت و یا روی بازو بست.

برای در دست گرفتن اشیا فشار دادن کلید Grip روی کنترل دستگاه کافی است. به این شکل موتور دستگاه فعال شده و با تغییر وضعیت سیم‌ها روی دستکش نیرویی به انگشتان جهت خم شدن وارد می‌کند. نیروی یاد شده انگشتان را در اطراف شیئ جمع می‌کند و فرد می‌تواند شیئ مورد نظر را در دست بگیرد. نگه داشتن کلید Grip سبب طولانی‌تر شدن این فرآیند و محکم‌تر شدن انگشتان دور شیئ می‌شود. برای رها کردن شیئ کلید Release سبب باز آزاد شدن سیم‌ها، باز شدن انگشتان و رها شدن شیئ می‌شود.

دستکش رباتیک NeoMano و خم شدن انگشتان دور لیوان

به ادعای شرکت سازنده این سامانه برای صرف یک لیوان نوشیدنی دلخواه، در دست گرفتن کارد، چنگال و قاشق، مسواک زدن و چرخانیدن دسته‌ی در کارآمد است. برای تمیز کردن دستکش، سامانه‌ی موتوری باید از دستکش جدا شود. اتصال مغناطیسی موتور به دستکش جداسازی آن را ساده می‌سازد.

سخنگوی استارت‌آپ Neofect بیان داشت که با جذب سرمایه‌ی عمومی از مشتریان دسته‌ای از این دستکش‌ها تولید شده و برای افراد پرداخت کننده ارسال شده است. در فاز دوم تولید جذب سرمایه از طریق Indiegogo انجام می‌گیرد. در صورت موفقیت و جذب سرمایه‌ی کافی، دستکش‌ها برای ماه ژوئن آماده هست.


بیشتر بخوانیم:
بازی‌ های المپیک جوانان ۲۰۲۰ : فرصتی بی نظیر برای آزمایش فناوری های ورزشی
معرفی برترین محصولات بریتانیا در بخش مراقبت های خانگی و فناوری های حرکتی (بخش نخست)
نگاهی به برترین فناوری ها برای بهبود زندگی معلولان


منبع: newatlas

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *