این دست مصنوعی، تنها با ذهن کنترل میشود

یک دست مصنوعی جدید ایجاد شده است که صرفاً از قدرت مغز و سیگنال‌های عضلانی برای حرکت استفاده می‌کند. این پروتز در انتظار تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا است تا به جهان عرضه شود. مغزهای پشت این اختراع شرکتی به نام BrainCo است، یک استارت‌آپ پیشرو در زمینه علم و سیگنال‌های الکتریکی مغز (EEG). پروتز شرکت BrainCo در نمایشگاه CES 2020 به نمایش درآمد و برنده جایزه بهترین فناوری شد و همچنین برگزیده برترین اختراعات سال ۲۰۱۹ مجله تایم. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

این دست مصنوعی تنها با ذهن کنترل میشود. BrainCo

این دست مصنوعی چگونه حرکت می‌کند؟

با وجود بیش از دو میلیون فرد قطع عضو، تنها در ایالات متحده، نیاز به پروتز حاد است. تاکنون، افراد قطع عضو به قلاب‌های فلزی به جای دست‌ها یا پروتزهای رباتیک که به دکمه‌های فیزیکی تکیه دارند، اعتماد می‌کردند. همه این‌ها حرکتی محدود دارند.

بازو و دست مصنوعی BrainCo بسیار متحرک است و به ابزارهای سنگین و دکمه‌های فراوان نیازی ندارد. Max Newlon، رئیس BrainCo گفت: «ما روش جدیدی برای درک سیگنال‌های الکتریکی ناشی از مغز که وارد اندام باقی مانده می‌شوند و کشف قصد کاربر پیدا کرده‌ایم».

چگونه کار می‌کند؟

BrainCo از یک بستر نرم‌افزاری استفاده می‌کند که در آن کاربر پروتز آینده خود را با استفاده از سیگنال‌های الکتریکی آموزش می‌دهد. این به پروتز اجازه می‌دهد تا حرکات متنوعی را انجام دهد و کاربر را قادر به انجام وظایف ویژه‌ای همچون نواختن پیانو و خطاطی می‌کند.

Newlon توضیح داد که بدین شکل افراد قطع عضو می‌توانند پروتز را برای خود و به صورت سفارشی تنظیم کنند تا دیگر نیازی به تکیه بر تعداد محدودی حرکات از پیش برنامه‌ریزی شده نداشته باشند. ایجاد و تنظیم شش حرکت تنها پنج تا ده دقیقه طول می‌کشد و هرچه بیشتر از پروتز استفاده کنید، حرکاتش طبیعی‌تر می‌شود.

به طور معمول، پروتزها ۴۰ تا ۶۰ هزار دلار هزینه دارند. اما پروتز BrainCo تنها ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار قیمت خواهد داشت. بنابراین هم هزینه بسیاری را صرفه‌جویی کرده‌اید و هم محصولی بهتر خواهید داشت. این شرکت قصد دارد پروتز خود را اواخر سال جاری در ایالات متحده آمریکا عرضه کند. همچنین در نظر دارد پروتزهای کوچکتری را برای کودکان ایجاد کند.


بیشتر بخوانیم:

>> پروتزهای دیجیتالی سفارشی ساخته شده با چاپگر سه بعدی

>> گفتگو با دکتر Hugh Herr : تازه‌ های پروتز بیونیک پا


منبع: interestingengineering

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *