پروتزهای دیجیتالی سفارشی ساخته شده با چاپگر سه بعدی

قهرمانان پارالمپیک بهترین اثبات برای امید در زندگی هستند. مانند تخته‌سوار اتریشی، Bibian Mentel یا Denise Schindler آلمانی. پروتزهای آنها مانع از دستیابی به نمایش‌های برجسته‌شان نمی‌شود. مردم هنوز هم با وجود معلولیت‌هایشان می‌توانند به لطف فناوری مدرن به خوبی عمل کنند. به ویژه اگر پروتزی برای اندازه‌گیری با استفاده از روش‌های دیجیتال ساخته شده و سپس با چاپگر سه بعدی اجرا شود. Manuel Opitz در مورد چگونگی کارکرد این موضوع و موانعی که باید بر آنها غلبه کرد که برای سازندگان سنتی وسایل ارتوپدی مطرح بوده است، صحبت می‌کند. او استارت آپ Mecuris GmbH را در مونیخ به همراه Wolf-Peter Werner و Jannis Breuninger تاسیس کرد. با مجله‌ی فناوریهای توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

برنده جایزه بنیانگذاران EIT Digital Tech Founders 2019 شرکت Mecuris بود که پروتزهای دیجیتالی را اندازه گیری و چاپ می کند.
برنده جایزه بنیانگذاران EIT Digital Tech Founders 2019 شرکت Mecuris بود که پروتزهای دیجیتالی را اندازه‌گیری و چاپ می‌کند.

چگونه ایده Mecuris به وجود آمد؟

Mecuris از دو پروژه‌ی تحقیقاتی جداگانه سرچشمه گرفته است. Jannis Breuninger در Fraunhofer IPA در اشتوتگارت مشغول تولید پروتز و پای مصنوعی بود. در سال ۲۰۰۷، او نخستین کسی در جهان بود که با استفاده از یک چاپگر سه بعدی، پروتز ران را تولید کرد. Simon Weidert جراح در مرکز پزشکی دانشگاه مونیخ است. او خود را با این مشکل مواجه یافت که باید پروتز مناسبی را برای بیماران خود پیدا کند. به همین دلیل او شروع به آزمایش با روش‌های چاپ سه بعدی کرد. هر دو پروژه یک هدف یکسان داشتند: سفارشی کردن و دیجیتالی کردن تولید وسایل ارتوپدی با استفاده از روش‌های چاپ سه بعدی. سرانجام Mecuris از این ایده زاده شد.

ما حدود سال ۲۰۱۴ از طریق درمانگاه‌های دانشگاهی در مونیخ با یکدیگر آشنا شدیم. به ویژه، ائتلاف چاپ سه‌بعدی MUST مونیخ فرصت مناسبی برای شبکه سازی فراهم کرد. Mecuris سپس در سال ۲۰۱۶ به عنوان یک اسپین‌آف از دانشگاه لودویگ-ماکسیمیلیان (LMU) مونیخ تاسیس شد. این شرکت در حال حاضر حدود ۳۰ کارمند در سراسر جهان دارد و ما به طور پیوسته در حال رشد هستیم.

چند شرکت قابل مقایسه در حال حاضر وجود دارد و چقدر محصولاتتان اعتبار پیدا کرده است؟

©mecuris
©mecuris

ما در حال دیجیتالی کردن کل فرآیند هستیم. به این ترتیب، ما نخستین شرکتی هستیم که در بخش ارتوپدی این کار را انجام داده‌ است. ما در فرآیند دیجیتالی کردن از تولیدکننده‌های محصولات ارتوپدی پشتیبانی می‌کنیم. این امر آنها را قادر می‌سازد تا بطور دیجیتالی طراحی و تولید پروتزهای سفارشی مانند بریس‌های زانو را انجام دهند.

“Mecuris Solution Platform” به عنوان “کارگاه دیجیتال” با یک “گردش کار” آماده برای استفاده طراحی شده است. این امر به سازنده‌ی پروتز اجازه می‌دهد بدون نیاز به دانش قبلی در مورد برنامه نویسی یا تکنیک‌های چاپ سه بعدی، بطور شهودی کار کند. در اصل، آنها چیزی بیشتر از اسکنر و بستر ما را احتیاج ندارند. سازنده‌ی پروتز حتی قادر است کاربر را در طی فرآیند ساخت درگیر کند. آنها می‌توانند با هم در مورد طراحی و ظاهر تصمیم بگیرند و حتی الگوها، تصاویر یا متون را بر روی پروتز قرار دهند. به این ترتیب، طراحی کاملاً منحصربفردی ایجاد می‌شود.

بزرگترین مانعی که در این بخش سنتی باید بر طرف می کردید چه بوده است؟

فناوری ارتوپدی عمیقا ریشه در صنایع دستی سنتی دارد. ما یاد گرفتیم که دیجیتالی شدن زمانی بیشتر از آنچه که در ابتدا برنامه ریزی کرده بودیم طول می‌کشد. به همین دلیل است که امروز در یک نقطه‌ی متفاوت از جایی که فکر می‌کردیم دو سال پیش بودیم هستیم.

در این میان، راه حل‌های دیجیتالی به سرعت در حال توسعه هستند. که به ما فرصت‌های کاملاً جدیدی داده است بطوریکه در هنگام آغاز کار غیرقابل تصور بود. اما هرگز به فکر تسلیم شدن نیفتادیم. ما هنوز از ایده‌ی خود اطمینان داریم. نیاز به آن وجود دارد و ما نیز از آن بازخورد می‌گیریم. مساله بیشتر در مورد چگونگی بهتر اجرا کردن آن است. برای ما همیشه مهم است که از مشکلات یاد بگیریم و باهوش‌تر و قوی‌تر از آنها بیرون بیاییم.

به چه چیزی افتخار می کنید؟

ما تنها شرکتی در جهان هستیم که توانسته‌ایم با استفاده از یک چاپگر سه بعدی، پای مصنوعی را در هر اندازه – حتی برای کودکان خردسال – تولید کنیم. تاکنون، دقیقاً مانند قرن نوزدهم، از پای‌های چوبی برای این منظور استفاده می‌شده است. ما با اختراع FirStep تغییر بزرگی در محدوده‌ی فعلی ایجاد کرده‌ایم. البته به کمک‌ها و جوایزی که تاکنون دریافت کرده‌ایم افتخار می‌کنیم. به عنوان مثال چند هفته پیش در EIT Digital Challenge 2019 در دسته Wellness پیروز شدیم.

قرار است طی چند سال آینده برای این شرکت چه اتفاقی بیفتد؟

ما می‌خواهیم یک گام بزرگ به سمت دیجیتالی کردن فرآیند تولید پروتزها در اوایل سال ۲۰۲۰ برداریم. در پایان ماه مارس، گردش کار برای تولید پروتزها به عنوان بخشی از بستر راه حل Mecuris در دسترس خواهد بود. هم اکنون در حال آزمایش این برنامه با شرکای این بخش هستیم. در درجه اول روی برنامه‌هایی از قبیل بریس پایینی پا برای استفاده در شب تمرکز می‌کنیم. این موارد اغلب برای اصلاحات پا در کودکان استفاده می‌شود. ما بزودی بریس پایینی پا را برای استفاده در طول روز نیز به گردش کار اضافه خواهیم کرد.

شرکت در مدت ۵ سال کجا خواهد بود؟

ما می خواهیم یک موقعیت کلیدی جهانی را در زمینه پروتزهای دیجیتالی ایجاد کنیم. به همین دلیل در حال کار بر روی ایجاد شبکه‌ی بین المللی شرکا، نمایندگان و مراکز چاپ هستیم. بستر راه حل Mecuris در آینده‌ی نزدیک قابلیت‌های جدید و منابع دیجیتالی را به دست خواهد آورد. ما می‌خواهیم به پیشرفت سامانه‌ی خود ادامه دهیم. کل فرآیند باید کاربر پسند و سریعتر باشد.

 بنیانگذاران Mecuris (از چپ به راست): دکتر سیمون وایدرت ، فلیکس گوندلاک ، جنیس برونینگر ، فرانک پروس ، گرگ-پیتر ورنر ، مانوئل اوپیتز. © mecuris
بنیانگذاران Mecuris (از چپ به راست): دکتر سیمون وایدرت ، فلیکس گوندلاک ، جنیس برونینگر ، فرانک پروس ، گرگ-پیتر ورنر ، مانوئل اوپیتز. © mecuris

چه نکاتی برای سایر مبتدیان دارید؟

اگر قبل از شروع کار، گروهی را جمع می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که از هر نظر متنوع است. ترجیحاً با افرادی از گروه‌های سنی، زمینه‌ها و تجربیات مختلف. در مورد ما، واقعاً ضروری بود. چون چندین موضوع پیچیده مانند فناوری پزشکی، نرم افزار و فرآیندهای چاپ سه بعدی همه در Mecuris نقش داشتند. به همین دلیل تیم ما شامل یک جراح و افراد با دانش در ساخت مواد افزودنی و طراحی پیراپزشکی، نرم افزار، امور مالی و اداره‌ی یک تجارت و همچنین چند تعمیم‌دهنده است. فکر می‌کنم سایر مبتدیان مطمئناً از این مزیت بهره‌مند می‌شوند.


مطالب جدید در:
» جدیدترین اسکلت بیرونی German Bionic
» برترین ردیاب های سلامت سال ۲۰۱۹ بر اساس کاربرد(بخش دوم)
» گفتگو با دکتر Hugh Herr : تازه‌ های پروتز بیونیک پا


منبع: innovationorigins
«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله‌ی فناوریهای توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *