ده فناوری مهم در دهه‌ ی گذشته

سرعت پیشرفت فناوری در دهه‌ی گذشته را می‌توان در تاریخ بشریت بی‌سابقه دانست. بسیاری از فناوری‌های معمول کنونی، که بخشی عادی از زندگی کاربران امروزی هستند، تا ده سال پیش وجود نداشتند. بنابراین به یاد داشتن آن‌ها مفید است. در زیر ده مورد از مهم‌ترین گرایش‌های فناوری از ده سال گذشته تاکنون فهرست شده است. با مجله‌ی فناوریهای توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

۱. برنامه های به اشتراک گذاری حمل‌ونقل و سفر

برنامه های به اشتراک گذاری حمل‌ونقل و سفر

شیوه‌ی سفر مردم از یک نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر طی یک دهه‌ی گذشته به طرز چشمگیری تغییر کرده است. در حالی که پیش از این تنها راه برای گرفتن یک تاکسی خروج از منزل و تقاضای تاکسی، و یا احتمالاً تماس گرفتن با خدمات تاکسی درخواست ارسال تاکسی به محل بود. این روش‌ها معمولاً پر هزینه بود. امروزه رزرو یک تاکسی بسیار آسان است. تنها بارگیری(دانلود) Uber، یا هر برنامه‌ی دیگری را که در همان زمینه کار می کند مانند Lyft، کافیست. در این صورت قادر خواهید بود در زمانی اندک برای مسافرت تاکسی رزرو کنید. در همان زمان به خودتان فرصت می‌دهید تا در رسیدن به جایی که باید به موقع به آنجا بروید، تمرکز کنید.

۲. پایان جک هدفون

پیش از این جک هدفون در انظار عموم بخشی جدا ناپذیر از تلفن همراه بود. واقعا چطور می‌توانستید بدون استفاده از هدفون به سر ببرید؟ با این حال، بسیاری از فناوری‌ها استفاده از اتصالات مبتنی بر سخت افزار را طی یک دهه‌ی گذشته به آرامی کنار گذاشته‌اند. اکنون حتی استفاده از جک هدفون به عنوان یک قسمت ذاتی در تلفن‌های هوشمند نیز متوقف شده است. فناوری بلوتوث برای پایان دادن به اتصال جک هدفون کاربران، به منظور اتصال بی‌سیم هدفون‌های خود به دستگاه‌هایشان، تکمیل شده است.

۳. دستیاران مجازی

دستیاران مجازی

ویژگی بارز فیلمهای علمی تخیلی زیادی که به نمایش درآمدند، نگاه اجمالی و ساختگی از نوعی از زندگی ممکن در آینده بود که قصد داشتند به ما نشان دهند که دستیاران مجازی همه چیز را برای ما مدیریت می‌کنند، بدون اینکه حتی انگشت خود را بلند کنیم. با وجود اینکه فناوری امروزی کاملاً به آن سطح نرسیده است، اما واقعیت این است که دستیاران مجازی مانند Siri و Alexa به بخش مهمی از تجربه‌ی فناورانه تبدیل شده‌اند که افراد زیادی قادر به بدست آوردن آن هستند.

۴. ظهور فناوری های پوشیدنی

فناوری‌های پوشیدنی بخشی دیگر از دنیای امروز است. پوشیدنی‌ها به تدریج همه گیر می‌شوند. این امر مدیون پیشرفت‌های بزرگ این عرصه است. با توجه به تجربه‌یApple Watch که در بین کاربران فناوری بسیار تأثیرگذار بود و‌ همچنین حضور گوگل در عرصه‌ی پوشیدنی‌ها، انتظار می‌رود در نحوه‌ی تعامل ما با پوشیدنی‌ها تغییرات زیادی ایجاد شود. به عبارت دیگر فناوری به زودی جزئی جدانشدنی از زندگی بشر خواهد شد.

۵. خودروهای خودران

وجه دیگر جوامع آینده که در فیلم‌های علمی تخیلی رواج داشته است، خودروهای خودران است. با تلاش‌های Tesla برای پیشبرد این فناوری، خیلی بیشتر از گذشته به تصویر تخیلی بشر از آینده نزدیک شده‌ایم. ساخت ماشین‌های هوشمند و خودران نمونه‌ای بارز از پیشرفت سریع فناوری است. در حقیقت آن‌چه یک خودروی خودران را به یک هنجار تبدیل می‌کند، نحوه‌ی استفاده از آن و کاربردی که عموم در زمینه‌ی حمل‌و نقل برای آن متصور می‌شوند.

۶. برنامه های پایش سلامتی

از آنجا که فناوری در حال تبدیل شدن به یکی از مولفه‌های ضروری زندگی ما است، تاثیر بسیاری از فناوری‌های رایج بر ما نسبت به گذشته آشکارتر شده است. کاربران امروزی زمان زیادی را پشت صفحه‌های نمایش صرف می‌کنند. استقرار بدنی افراد در طولانی مدت برای سلامتی مناسب نیست. اجتناب‌ناپذیری این امر زمینه‌ای برای ساخت برنامه‌های ردیاب سلامت شده است. این برنامه‌ها با نظارت بر الگوهای خواب، تشویق‌کردن به ورزش و وادار کردن افراد به لذت‌بردن از رژیم‌های غذایی بهتر و سالم‌تر، به آنان در حفظ سلامت فردی یاری می‌رسانند.

۷. تلویزیون های هوشمندتر

تلویزیون های هوشمندتر

مرگ کابل (سیم رابط) نتیجه‌ی بسیار بزرگی از پیشرفت فناوری در ده سال گذشته است. اکنون دیگر لازم نیست که برای خرید یک بسته‌ی کابلی گران قیمت، پول زیادی صرف کنید. در عوض شما کنترل بسیار بیشتری بر روی مطالبی که مصرف می‌کنید دارید. برای بدست آوردن مطالب مورد نظرتان می‌توانید انتخاب کنید که چه نوع برنامه‌های خاصی را دنبال کنید. تلویزیون‌های هوشمند این امکان را برای شما فراهم کرده‌اند که از این برنامه‌ها به روشی استفاده کنید که به شما کمک کنند تا واقعا تجربه‌ی سرگرمی‌های بیشتری داشته باشید.

۸. ترکیب تلفن همراه و رایانه‌ی شخصی

رایانه‌ها هر روز بیشتر شبیه به تلفن‌های هوشمند می‌شوند. با برنامه‌هایی که شروع به تسخیر آنها کرده‌اند و رابط‌های کاربری لمسی که به آرامی و از جهات مختلف تبدیل به یک هنجار می‌شوند. وجه تمایز بین تلفن‌های هوشمند و رایانه نسبت به گذشته کمتر می‌شود. رواج رایانه‌های لوحی (تبلت) نیز چیزی است که بطور کلی تاثیر بسیار جدی در نحوه‌ی برقراری ارتباط شما با رایانه‌های شخصی‌تان دارد. نکته‌ی جالب این است که رایانه‌هایی که غالباً از آنها استفاده می‌کنیم بسیار قوی‌تر از گذشته و به مراتب قابل دسترس‌تر هستند.

۹. تولد ۴G LTE

یک مورد که مانع از قدرتمندتر شدن تلفن‌های هوشمند می‌شد، این واقعیت بود که اینترنت تلفن همراه واقعا به قدر کافی برای بهبود این نوع از کارها سریع نبود. برای استفاده‌ی واقعی از تلفن‌های هوشمند خود نیاز به اتصال به یک رابط WiFi داشتید. اما همه‌ی اینها وقتی اینترنت ۴G و بخصوص ۴G LTE ساخته شد، تغییر کرد. این باعث شد تلفن‌های هوشمند شما در برقراری ارتباط از طریق اینترنت بسیار سریعتر شوند.


مطالب بیشتر:
>>Jacuard، لباس لمسی گوگل و Levi
>>بهبود ارتباط انسان و ربات با یک دستگاه پوشیدنی
>>پنج ردیاب مفید برای سنجش روزانه ی سلامت


منبع : digitalinformationworld
«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *