بهبود ارتباط انسان و ربات با یک دستگاه پوشیدنی

یک گروه بین‌المللی از دانشمندان دستگاه الکترونیکی بسیار نازک و پوشیدنی ایجاد کرده‌اند که ارتباط میان انسان و ماشین را تسهیل می‌کند. پوشیدن این وسیله جدید بسیار آسان است و هیچ مزاحمتی برای حرکات کاربر ایجاد نمی‌کند. این فناوری می‌تواند برای ضبط انواع مختلف داده‌های بدنی و کنترل بهتر سلامتی و تشخیص زودهنگام بیماری، روی پوست انسان اعمال شود. یا می‌تواند ربات‌ها را قادر به انجام کارهای خاص در پاسخ به نشانه‌های بدن انسان کند. برای آشنایی بیشتر با این فناوری با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

بهبود ارتباط انسان و ربات با یک دستگاه پوشیدنی

پوشیدنی‌های هوشمند

با توجه به محبوبیت روزافزون پوشیدنی‌های پزشکی، تقاضا برای پوشیدنی‌های نازک افزایش می‌یابد. پوشیدنی‌هایی که می‌توانند برای جمع‌آوری و ذخیره اطلاعات مهم بهداشتی و سلامتی در مورد فرد پوشنده استفاده شوند. وسایلی که در حال حاضر در بازار موجود هستند حجیم هستند، زمان پاسخگویی طولانی دارند و با گذشت زمان دچار افت عملکرد می‌شوند.

پژوهشگران دانشگاه هوستون دستگاه پوشیدنی تولید کرده‌اند که بسیار نازک است، برای کاربر به سختی قابل مشاهده است و سبکتر از یک چسب زخم است. اما می‌تواند اطلاعات مهم بهداشتی را ردیابی و ضبط کند. Cunjiang Yu، دانشیار مهندسی مکانیک در دانشگاه هوستون و نویسنده اصلی مقاله گفت: این وسیله به کاربر اجازه می‌دهد تا به طور طبیعی حرکت کند و کمتر از یک چسب زخم جلب توجه می‌کند.

بهبود ارتباط انسان و ربات با یک دستگاه پوشیدنی

رابط انسان و ماشین

دستگاه جدید می‌تواند به عنوان یک پوست مصنوعی برای یک دست رباتیک یا سایر دستگاه‌های رباتیک استفاده شود. یا در رابط‌های انسان و ماشین برای جمع‌آوری خودکار اطلاعات بکار رود. هنگامی که این دستگاه توسط انسان پوشیده ‌شود، می‌تواند سیگنال‌های الکتریکی عضله را ثبت و از آن برای هدایت مستقیم یک ربات استفاده کند. یا به کاربر این امکان را می‌دهد تا آنچه را که یک دست رباتیک لمس کرده است، احساس کند. این دستگاه هنگام کشش یا فشرده شدن پوست، عملکرد خود را حفظ می‌کند.

پژوهشگران در مقاله خود نوشتند: «ما یک رابط انسان و ماشین بسیار نازک، از لحاظ مکانیکی غیرقابل مشاهده و کششی ایجاد کردیم که برای دریافت داده‌های فیزیکی روی پوست انسان پوشیده می‌شود. همچنین این دستگاه را می‌توان در ربات‌ها برای ارائه بازخورد هوشمند و شکل گیری یک رابط انسان و ماشین حلقه بسته بکار برد. این دستگاه از نیمه هادی زینک اکسید ساخته شده است».


بیشتر بخوانیم:

>>پوست الکترونیکی بسیار حساس برای پروتزها و ربات ها

>>چرا ایجاد حس لامسه مصنوعی برای ربات ها دشوار است؟


منبع: wearable-technologies

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *