ده محصول پزشکی آماده ی عرضه در سال ۲۰۱۸

سال ۲۰۱۸ سال عرضه‌ی محصولات فوق‌العاده‌ی الکترونیک است. تعداد قابل توجهی از این محصولات نیز به حوزه‌ی سلامت دیجیتال مرتبط هستند. شرکت‌های بزرگی مانند Philips، Apple، Nokia و Samsung نیز با حضور در این عرصه محصولاتی را به بازار خواهند فرستاد. شرکت‌های کوچک‌تر نیز محصولات جدیدی را عرضه خواهند کرد. در متن حاضر از مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی به مرور نظرات دکتر Bertalan Mesko مدیر The Medical Futurist Institute پیرامون این فناوری‌ها خواهیم پرداخت. وی در مقاله‌ای به ارزیابی فناوری‌های جدید پرداخته و برترین‌های سلامت دیجیتال را معرفی می‌کند.

ردیابی خواب، از فناوری های پزشکی سال ۲۰۱۸

Nokia Sleep

حسگرهای پیگیری کننده‌ی الگوی خواب فناوری‌های جدیدی نیستند. با این وجود شرکت نوکیا حسگری برای پیگیری الگوی خواب ساخته است که قادر به تنظیم روشنایی و دمای محیط است. این حسگر به شکل یک بالشتک نازک ساخته شده که زیر تشک خواب، در کنار محل خواب یا روی فقسه‌ی سینه قرار می‌گیرد. با برقراری ارتباط بی‌سیم اطلاعات جمع‌آوری شده به نرم‌افزار تلفن همراه مربوط منتقل می‌شود. از جمله‌ی این اطلاعات الگوی خروپف افراد در حین خواب نیز هست.
هوش مصنوعی در مسواک زدن، یکی دیگر از فناوری های پرشکی سال ۲۰۱۸۸

مسواک هوشمند

پیش از این شاهد توسعه و عرضه‌ی مسواک‌های هوشمند بوده‌ایم. مسواک شرکت Philips با حسگرهای روی دسته‌ی مسواک الگوی مسواک زدن را پیگیری می‌کند. این اطلاعات با بلوتوث به برنامه‌ی تلفن همراه منتقل شده و با پیشنهاد‌های مطرح شده بر پایه‌ی آن‌ها سعی در بهبودکیفیت مسواک زدن می‌نماید. این مسواک در سال ۲۰۱۶ عرضه شد.
اکنون شرکت Colgate، که به خاطر خمیردندان‌های خود شناخته می‌شود، مسواک هوشمندی عرضه کرده است. این ابزار از هوش مصنوعی و یک برنامه‌ی کاربردی تلفن همراه برای بهبود کیفیت مسواک زدن کاربر استفاده می‌کند. هوش مصنوعی پس از مدتی الگوی حرکات شما را فرامی‌گیرد. هر چه این زمان بیشتر باشد، فراگیری بهتر انجام می‌شود. هوش مصنوعی از این اطلاعات برای ارائه‌ی توصیه‌های مناسب استفاده می‌کند.

فناوری پزشکی سال ۲۰۱۸ در شنوایی

سمعک و پوشیدنی‌های اختلال‌های شنوایی

Oticon تولید کننده‌ی فناوری برای افراد دارای اختلال‌های شنوایی است. Opn‌ و Dynamo دو محصول این شرکت برای اختلال‌های حاد شنوایی هستند. محصول جدید این شرکت یک برنامه‌ی کاربردی تلفن همراه است که در بهبود کیفیت زندگی این افراد مفید است. برنامه‌ی HearingFitness™ در کنار سمعک‌های شرکت به کاربر در درک عادت‌های شنوایی خود کمک می‌کند. این برنامه با تشویق بیماران به استفاده از سمعک خود سعی در کمک به ایشان دارد.
یکی از دشوارترین موقعیت‌ها برای بیماران محتاج به سمعک، ارتباط برقرار کردن با افراد در رستوران‌ها، محل‌های نزدیک خیابان‌ها پارک‌ها و مکان‌های شلوغ است. سر و صدای زیاد در این مکان‌ها شنیدن و برقراری ارتباط را برای این افراد مشکل می‌کند. با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری شده از سمعک و به کمک بانک‌های داده‌ی مربوط، این برنامه‌ی کاربردی در بهینه‌سازی و  تنظیم سمعک برای محیط مربوط به کاربر کمک می‌کند.

تراشه Xavier

شرکت NVIDIA با تولید یک تراشه برای ماشین‌های خودکار یکی از پیشتازان عرصه‌ی تولید تراشه‌های محاسباتی است. Xavier system-on-a-chip (SoC) دارای ۹ میلیارد ترانزیستور، یک پردازنده‌ی ۹ هسته‌ای، کارت گرافیکی ۵۱۲-core Volta GPU، و … توانایی انجام ۳۰ تریلیون محاسبه در ثانیه را داراست.

آموزش‌های پزشکی و واقعیت مجازی

شرکت فرانسوی Simforhealth با ارائه‌ی این فناوری آموزش پزشکان جوان به کمک واقعیت مجازی را ممکن می‌کند. با این دستگاه دو کاربر، استاد و دانشجو، با یکدیگر در درمان بیمار در دنیای مجازی همکاری می‌کنند.
پویش پوست با یک دوربین کوچک، فناوری پزشکی سال ۲۰۱۸

پویش پوست و Neutrogena

دستگاه اسکنر Neutrogena در واقع یک دوربین است که با تراکم پیکسلی بالا تصویری بزرگنمایی شده از پوست تهیه می‌کند. در نتیجه با این دستگاه می‌توان جزئیات پوست را به دقت دید. نوآوری این دستگاه قابلیت اتصال آن به تلفن همراه است. نرم افزار تلفن همراه بر پایه ارزیابی پوست و سنجش رطوبت، امتیازی از صفر تا صد به پوست می‌دهد.

EyeQ

با کاوش در چشم می‌توان مغز را سنجید. RightEye توسعه دهنده‌ی فناوری‌های ارزیابی با پویش در چشم است. فناوری این شرکت با یک رایانه و به کمک آزمایش‌های دیداری که در قالب بازی‌های رایانه‌ای کوچک طراحی شده‌اند، سطح سلامتی مغز را در تعدادی آزمون خاص بررسی می‌کند. نتایج این آزمایش‌ها در قالب‌های ساده سازی شده و همه فهم در اختیار کاربر قرار می‌گیرد تا در صورت لزوم از آن برای مشورت با پزشک استفاده شود.

کفش‌های هوشمند

شاید تلفیق فناوری و محصولاتی که به شکل مستمر استفاده شود نتیجه‌ی بهتری در جذب کاربران داشته باشد. شرکت Under Armor با پیروی از این تفکر تولید کننده‌ی کفش‌هایی است که علائم حیاتی را اندازه‌گیری می‌کنند. کفش‌های قادر به جمع‌آوری داده‌هایی هستند که به طور معمول ساعت‌های هوشمند و پوشیدنی‌های مچ اندازه‌گیری می‌کنند. اولویت اول در طراحی این کفش‌ها زیبایی و راحتی است. جمع‌آوری داده‌های سلامت پس از آن امکانی است که به این کفش‌ها افزوده شده است. در نتیجه‌ی این تفکر کاربران کفش‌های ورزشی هوشمند کارا و راحتی را مالک خواهند شد. به عبارتی کاربر برای داشتن یک کفش هوشمند این محصول را انتخاب نمی‌کند بلکه با انتخاب کفشی راحت، از ویژگی هوشمندی آن نیز استفاده می‌کند.

سربند‌های Phillips

این سربندها با اتصال حسگرهایی فعالیت مغزی فرد را پیگیری می‌کنند. داده‌های جمع‌آوری شده با یک برنامه‌ی کاربردی تلفن همراه بررسی می‌شود. در مرحله‌ی خواب عمیق این سربند امواجی تولید می‌کند، که به گفته‌ی شرکت سازنده، در بالا بردن کیفیت خواب موثر هستند. این فناوری برای افراد مسن که از بی‌خوابی رنج می‌برند مفید است. به ادعای شرکت سازنده این وسیله به افزایش انرژی کاربر در طول روز کمک می‌کند، کارآیی شناختی وی را افزایش می‌دهد و حافظه و هوشیاری را بهبود می‌بخشد.

افزودن ویتامین به نوشیدنی روزانه

استارت‌آپ LifeFuel قمقمه‌ای برای وارد کردن ویتامین‌های مورد نیاز شما در آب آشامیدنی ساخته است. کپسول‌های ویتامین از پیش آماده در قسمت زیرین این ظرف وارد می‌شود و با آب داخل ظرف مخلوط می‌شود.
این دستگاه میزان ویتامین مورد نیاز فرد و مصرف روزانه‌ی وی را پیگیری نمی‌کند. همچنین با توجه به اینکه ویتامین‌های محلول در چربی را نمیتوان در آن با آب مخلوط کرد، باید گفت این نوآوری همچنان به توسعه نیازمند است.


بیشتر بخوانید:

کفش هوشمند پوما با قابلیت تنظیم خودکار

هموار شدن مسیر ساخت اندام مصنوعی با چاپ سه بعدی رگهای خونی


منبع :

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *