برای دوباره راه رفتن به فناوری تکیه کنید : اسکلت بیرونی توانبخشی سکته مغزی

آینده‌ی توانبخشی ناتوانی‌های حرکتی به اسکلت‌های بیرونی گره خورده است. اسکلت بیرونی یا اگزواسکلتون، روش‌های توانبخشی بیماران را متحول می‌کند. بسیاری از بیماران، فرآیند توانبخشی پس از سکته مغزی را بسیار دشوار می‌دانند. مرکز سلامت دانشگاه ملی سنگاپور با همکاری شرکت سرمایه‌گذاری تماسک، برنامه‌ای با نام iMOVE را در راستای ارائه روش “توانبخشی با کمک اسکلت بیرونی” در مراکز توانبخشی بیماران سکته مغزی و سالمندان راه‌اندازی کرده‌اند. برای آشنایی با برنامه توانخشی iMOVE با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

برای دوباره راه رفتن به فناوری تکیه کنید : اسکلت بیرونی توانبخشی سکته مغزی

تا سال ۲۰۵۰، افراد بالای ۶۰ سال به ۲٫۱ میلیارد نفر در سراسر جهان می‌رسد. بنابراین چالش‌های طول عمر طولانی‌تر با کیفیت زندگی بهتر افزایش می‌یابد. سکته مغزی یکی از عوامل اصلی ناتوانی فیزیکی و حرکتی افراد در کشور سنگاپور است. با افزایش سن، تعداد افراد دچار سکته مغزی و در نتیجه ناتوانی حرکتی افزایش می‌یابد. بر اساس آمارهای کشور سنگاپور، از سال ۲۰۰۷ تا سال ۲۰۱۶، تعداد افراد دچار سکته‌‌ی مغزی از حدود ۲۰۰۰ نفر به ۷۴۱۳ نفر رسیده است. ۶۵ درصد افراد دچار سکته مغزی از ناتوانی‌های حرکتی رنج می‌برند. ۲۰ درصد از این افراد می‌توانند از توانبخشی اسکلت بیرونی بهره‌مند شوند.

در سال ۲۰۱۹، تماسک (Temasek)، شرکت دولتی سرمایه‌گذاری سنگاپوری و شرکت Trailblazer برای یک پژوهش بالینی که توسط مرکز سلامت وابسته به دانشگاه ملی سنگاپور (NUHS) اجرا می‌شود، مبلغ ۱٫۳۴ میلیون دلار کمک مالی اهدا کردند. برنامه‌ی بهبود توانایی حرکتی با کمک اسکلت بیرونی با نام iMOVE یکی از نخستین نمونه‌های مطالعات بالینی اسکلت بیرونی در آسیا است. این مطالعه بر چگونگی کاربرد اسکلت بیرونی در سرعت بخشیدن توانبخشی افراد در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها تمرکز دارد.

هم‌اکنون سه نوع اسکلت بیرونی در پنج مرکز توانبخشی سنگاپور از جمله بیمارستان الکساندرا (Alexandra Hospital)، مرکز سلامت NTUC، بیمارستان و مرکز مراقبت سالمندان St Luke’s و همچنین مرکز حمایت از بیماران سکته مغزی (Stroke Support Station) مستقر شده‌اند.
برای دوباره راه رفتن به فناوری تکیه کنید : اسکلت بیرونی توانبخشی سکته مغزی

اسکلت‌های بیرونی توانبخشی سکته مغزی، قابل حمل و قابل تنظیم هستند. اسکلت بیرونی رباتیک از زانو و ران و مچ پا حمایت می‌کند. بیماران با کمک اسکلت بیرونی می‌توانند بایستند و راه بروند. همچنین اسکلت بیرونی قابلیت ارسال اطلاعات را دارد که به بهبود توانبخشی کمک می‌کند.

امید به زندگی و عمر متوسط افراد در سنگاپور تا سال ۲۰۴۰، ۸۵٫۴ سال است. شرایط ناتوانی حرکتی مثل سکته مغزی می‌تواند بر کیفیت زندگی افراد سالخورده تاثیر به سزایی بگذارد. در طول دو سال گذشته، برنامه‌ی iMOVE توانبخشی با اگزواسکلنون را برای ۴۰۰ بیمار بالای ۶۰ سال ارائه کرده‌ است.

Salmiah bte Hadir اهل کشور سنگاپور، همراه با شوهرش و خانواده چهار نفری پسرش زندگی می‌کند. پس از این‌که Salmiah روزی با ضعف بدنی از خواب بیدار شد، زندگی او به طور کامل تغییر کرد. خانواده‌‌ او را به بیمارستان بردند. متخصصان تشخیص دادند او دچار سکته شده‌ است. Salmiah شصت و نه سال سن داشت و کنترل اندام سمت چپ بدن خود و توانایی راه رفتن را از دست داده بود. او یکی از شرکت‌کنندگان پزوهش جدید اسکلت‌های بیرونی بیونیک با هدف توانبخشی فیزیکی است. در ابتدا کار کردن با اسکلت بیرونی برای Salmiah سخت بود. پس از مدتی با پشتکار و قاطعیت و رعایت دستورالعمل‌های فیزیوتراپیست در تمرین‌های خانگی، وی به پیشرفت خوبی در توانبخشی پس از جلسه‌ی دوم دست یافت. او به داوطلبان دیگر جلسات توانبخشی پیشنهاد می‌کند با اراده و تداوم تمرین‌ها را انجام دهند تا بتوانند در راه رفتن و توانایی حرکتی شاهد بهبود باشند. iMOVE نخستین مطالعه بالینی به کارگیری فناوری پیشرفته توانبخشی در راستای افزایش بازدهی توانبخشی بیماران در آسیا است.


بیشتر بخوانیم:

نگاهی به کاربردها و محدودیت های اسکلت های بیرونی فعال

آیا اسکلت های بیرونی راه رفتن افراد پاراپلژی ، ارزش سرمایه گذاری دارند؟

اسکلت بیرونی توانبخشی سکته مغزی ReWalk مجوز ورود به بازار اروپا را دریافت کرد


منبع: temasekreview

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *