کاربرد های هوش مصنوعی در زندگی روزمره

هوش مصنوعی بیشتر از آنچه شما فکر می‌کنید بر جنبه‌های مختلف زندگی روزمره ما انسان‌ها تاثیر دارد. هوش مصنوعی در حال تغییر جهان است. هوش مصنوعی سرگرمی و تجربه بازی‌ کردن ما را تغییر می‌دهد. به پزشکان برای تشخیص بیماری‌های سخت کمک می‌کند. حتی در حال خلق سبک جدیدی از هنر است. در مقاله‌های بسیاری درباره مزایا و معایب هوش مصنوعی صحبت شده است. همچنین افراد سرشناسی همچون ایلان ماسک و بیل گیتس در سخنرانی‌های خود به مشکلاتی که هوش مصنوعی با خود همراه می‌آورد پرداخته‌اند. در این مقاله به کاربرد هوش مصنوعی در زندگی روزمره میلیون‌ها انسان می‌پردازیم. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.
کاربرد های هوش مصنوعی در زندگی روزمره

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی شاخه‌ای از علوم رایانه است که به خلق هوش ماشینی که مشابه هوش انسانی کار کند، تمرکز دارد. هوش مصنوعی به سه دسته طبقه‌بندی می‌شود: هوش مصنوعی محدود (Artificial Narrow Intelligence)، هوش عمومی مصنوعی (Artificial General Intelligence) ، فراهوش مصنوعی (Artificial Super Intelligence).

هوش مصنوعی محدود (A.N.I) که به هوش مصنوعی ضعیف (Weak AI) نیز شناخته می‌شود، بر یک وظیفه‌ی محدود تمرکز دارد. همه سامانه‌های هوش مصنوعی امروزی در این سطح قرار دارند چون در محدوده‌ای از پیش تعیین شده عمل می‌کنند و هوشمندی حقیقی و خودآگاهی ندارند. سامانه‌هایی که از کلان داده‌ها و الگوریتم‌ها استفاده می‌کنند تا انسان را در بازی شطرنج شکست دهند، فرآیندها را به صورت خودکار انجام دهند یا حتی صفحه فیسبوک و شبکه مجازی شما را سازماندهی می‌کنند، هوش مصنوعی محدود به شمار می‌آیند بسیاری از سیستم‌های مالی امروزی و و زیرساخت‌ها به این نوع هوش مصنوعی وابسته هستند.

هوش عمومی مصنوعی (A.G.I) همانند انسان می‌تواند در مسائل مختلف حتی کارهای روزمره فکر کند و یاد بگیرد و تصمیم بگیرد. این نوع از AI هنوز به مرحله‌ی کاربردی نرسیده است ولی پژوهشگران بسیاری بر هوش عمومی مصنوعی پژوهش می‌کنند. می‌توان گفت هنوز ۳۰ یا ۴۰ سال با چنین هوش مصنوعی فاصله داریم.

فراهوش مصنوعی (A.S.I) دارای هوشی بسیار بالاتر از مغز بزرگ‌ترین نوابغ انسانی است و در تمامی زمینه‌ها شامل نوآوری علمی، هوش عمومی و مهارت‌های اجتماعی بسیار هوشمندتر است. این نوع هوش مصنوعی را به احتمال زیاد در فیلم‌های علمی تخیلی مشاهده کرده‌اید. مشخص نیست آیا رسیدن به چنین هوش مصنوعی ممکن است یا نه.

در ادامه به کاربرد هوش مصنوعی در زندگی روزمره می‌پردازیم:

گوشی‌های هوشمند

با گوشی هوشمند، شما هر روز با هوش مصنوعی سرو و کار دارید. برنامه‌های کاربردی و سیستم عامل گوشی‌های هوشمند سطحی از AI را دارا هستند. دستیاران هوشمند همچون دستیار صوتی گوگل (Google Assistant)، الکسا (Alexa)، سیری (Siri) و بیکسبی (Bixby) سامسونگ از AI بهره می‌برند تا به دستورات صوتی کاربر پاسخ بدهند. برنامه‌های کاربردی موسیقی و پادکست مانند اسپاتیفای (Spotify) و اپل میوزیک (Apple Music) برای ارائه خدمات و پیشنهاد موسیقی از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.
کاربرد های هوش مصنوعی در زندگی روزمره

خانه‎های هوشمند

به لطف هوش مصنوعی، خانه‌ها در حال هوشمندتر شدن هستند. بلندگوهای هوشمند که با دستیاران صوتی ترکیب شده‌اند با بهره‌گیری AI رفتارها و عادت‌های ما را یاد می‌گیرند و با توجه به آن به ما پاسخ می‌دهند. در آینده‌ی نزدیک، تنظیم دمای خانه و پیش‌بینی زمان غذاخوردن و زمان روشن و خاموش کردن روشنایی خانه توسط خانه‌ی هوشمند شما انجام ‌می‎شود.

حمل و نقل و تحویل کالا

صنعت خودروهای خودران به لطف فناوری AI در حال پیشرفت است. شرکت‌های خودروسازی همچون تسلا (Tesla) در حال تبدیل ایده خودرو های خودران به واقعیت هستند. مسیری که در برنامه‌های مسیریابی برای رسیدن به مقصد انتخاب می‌کنید وابسته به هوش مصنوعی است. شرکت‌های دیگری مثل جنرال الکتریک (GE) و تویوتا (Toyota) نیز در حال سرمایه‌گذاری بر خودروهای خودران هستند. حتی روش تحویل کالاها نیز در حال تغییر است. شرکت‌های والمارت (Walmart) و آمازون (Amazon) در حال بهبود روش‌های تحویل کالا با پهپادهای خودکار هستند.

رسانه‌های اجتماعی (Social Media)

شما هر روزه با رسانه‌های اجتماعی همچون فیسبوک، یوتیوب، اینستاگرام، توییتر، تلگرام، لینکدین (LinkedIn) و پینترست ( Pinterest) سر و کار دارید. هوش مصنوعی بر آنچه در رسانه‌های اجتماعی انجام می‌دهید تاثیر می‌گذارد. روش سازماندهی اخبار و صفحات و تبلیغاتی که برای شما به نمایش در می‌آید از هوش مصنوعی استفاده می‌کند. هوش مصنوعی همه تجربیات گذشته شما در استفاده از موتورهای جست‌وجو و تعاملات در شبکه‌های اجتماعی را در نظر می‌گیرد و با توجه به آن صفحات مختلف و محصولات را به شما ارائه و پیشنهاد می‌دهد. یکی از دلایلی که کاربران بیش از پیش به شبکه‌های اجتماعی عادت می‌کنند همین است.

بازی‌های ویدیویی

AI نه تنها به جذاب شدن هرچه بیشتر بازی‌های ویدیویی کمک کرده است، بلکه طراحی بازی‌ها را برای طراحان بسیار آسان کرده است. شرکت گوگل و انویدیا بر ابزارهای توسعه‌دهنده (developer tools) سرمایه‌گذاری کرده‌اند که مبتنی بر هوش مصنوعی هستند.

سیستم‌های مالی و بانک‌ها

انجام معاملات بورس در کسری از ثانیه و پیشنهاد بهترین سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت از جمله خدمات هوش مصنوعی در صنعت بانکداری و مالی است.

ناوبری و سفر

هنگامی‌که از برنامه‌های مسیریابی همچون نقشه گوگل استفاده می‌کنید یا تاکسی اینترنتی خبر می‌کنید و یا بلیط هواپیما می‌خرید همه و همه از هوش مصنوعی کمک می‌گیرید.


بیشتر بخوانیم:

آزمایش CompCyst : کاهش جراحی های غیر ضروری پانکراس با یادگیری ماشین

توسعه رباتیک به نابودی مشاغل منجر می شود یا خلق فرصت های جدید شغلی ؟

چه تفاوتی میان یادگیری ماشین و هوش مصنوعی وجود دارد؟


منبع: interestingengineering

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *