یک فناوری خارق العاده که آن چه شما فکر میکنید را روی صفحه نمایش تایپ میکند

محققان دانشگاه استنفورد یک رابط بین کامپیوتر و مغز انسان ساخته‌اند که به بیماران فلج این امکان را می‌دهد که دقیق و سریع تایپ کنند.

sk-2017_04_article_main_desktop

محققان دانشگاه استنفورد با توسعه‌ی یک رابط مغز-کامپیوتر جدید نوید داده‌اند که این رابط با خواندن مغز بیماران فلج به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند به طور موثرتری ارتباط برقرارنمایند. این گفته به معنای واقعی کلمه درست است زیرا این فناوری با کنترل مستقیم مغز، افراد با آسیب‌های ستون فقرات یا ضعف‌های اندامی شدید را قادر می‌سازد تا کلمات را با سرعتی تا ۳۹ کاراکتر بر دقیقه روی صفحه‌ی کامپیوتر تایپ کنند.

در این مطالعه‌ی تحقیقاتی که به تازگی منتشر شده است، دانشمندان دانشگاه استنفورد یک روش جدید را با جزئیات توضیح داده‌اند که در آن بیمار فلج می‌تواند حرکات و کلیک کردن یک نشانگر را روی یک صفحه کلید on-screen کنترل کند. این نشانگر منحصرا با کنترل مغزی حرکت می‌کند وهیچ گونه ورودی فیزیکی برای کنترل آن لازم نیست.
البته این فناوری قبلا به صورت‌های مختلف عرضه شده است. روش محققان دانشگاه استنفورد بر اساس روش‌های قبلی است اما بالاترین سرعت و دقتی که تا کنون ثبت شده را دارد. به علاوه این رابط به آسانی روی انواع مختلف سیستم‌ها ازکامپیوترهای خانگی گرفته تا لپ تاپ و تبلت و تلفن‌های هوشمند قابل جابه جایی است.

این روش روی یک بیمارآسیب نخاعی و دو بیماراسکلروز جانبی آمیوتروفیک (amyotrophic lateral sclerosis) مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط دانشگاه استنفورد یک آرایه از الکترودها (به اندازه‌ی قرص آسپرین بچه) به وسیله‌ی جراحی بر روی سطح مغز این افراد درعمق کم چند میلی‌متری کاشته شده که مکان دقیق این الکترودها در قشرحرکتی مغز، که مسئول کنترل حرکات ماهیچه‌هاست، واقع است.

الکترودها سیگنال‌ها را از سلول‌های مغز و نورون‌ها دریافت کرده و به یک سیم خروجی که به جمجمه متصل است ارسال می‌نمایند. الگوریتم‌های بیوتکنولوژی ویژه‌ای، امواج مغزی دریافت شده را به دستوراتی برای حرکت یا کلیک نشانگر روی صفحه ترجمه می کنند. وقتی که فرد در مورد حرکت دادن نشانگر به سمت چپ فکر می‌کند، نشانگر به سمت چپ حرکت می‌کند یا وقتی فرد به کلیک کردن فکر می‌کند نشانگر کلیک می‌نماید.

Jaimie Henderson استاد جراحی مغز و اعصاب دانشگاه استنفورد گفت «موفقیت مطالعات ما یک نقطه‌ی عطف در مسیر بهبود کیفیت زندگی افراد فلج است.» او دوعمل از سه عمل کاشت وسایل در مغز را انجام داده و به عنوان نویسنده‌ی ارشد همکار این مطالعه به همراه Krishna Shenoy استاد مهندسی برق معرفی شده است.

Henderson می گوید «این مطالعه برای بررسی بی خطر و امکان پذیر بودن تولید این فناوری است و وسیله‌ی ساخته شده یک فناوری حتمی برای عرضه نیست. آن چه بسیار مهم است عرضه‌ی سامانه‌ای است که برای استفاده نیاز به کاشت در مغز نداشته باشد، بی سیم باشد، و به صورت اتوماتیک کار کند و نیازی به یک متخصص فنی نداشته باشد.» با وجود موانع فنی پیش رو هندرسون خوش بین است. او می‌گوید «من اطمینان دارم که در آینده‌ای نه چندان دور ما سامانه‌هایی خواهیم داشت که به افراد فلج یاری خواهند رساند.»

یک فناوری خارق العاده که آن چه شما فکر میکنید را روی صفحه نمایش تایپ میکند

Jaimie Henderson و Krishna Shenoy

راهنمای این مطالعه در مجله‌ی eLife چاپ شده است.

پیوند:

RELATED: Brain Implant Helps ‘Locked-In’ ALS Woman Communicate

منبع: Seeker

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *