آغاز بکار ربات تحویل دهنده مواد غذایی در سان فرانسیسکو

Marble و Yelp Eat24 استفاده از ربات‌های تحویل دهنده مواد غذایی را در چند محله در سان‌فرانسیسکو آغاز کردند. ربات Marble مجهز به لیدار، دوربین و حسگرهای فراصوت است و می‌تواند به صورت مستقل به آدرس مشتری برود. مشتری از طریق کدی که برای او پیامک شده، درب ربات را باز و بسته خود را تحویل می‌گیرد.

آغاز کار ربات تحویل دهنده غذا در سان فرانسیسکو

قوانین حاکم بر استفاده از ربات‌های تحویل غذا در سراسر ایالات متحده دیده می‌شود. اما کسب و کارهای بزرگ مواد غذایی در حال بررسی احتمالات هستند. در آخرین معامله،YelpEat24 آزمایش تحویل مواد غذایی توسط ربات‌ها را با همکاری شرکت Marble در یک محله سان‌فرانسیسکو آغاز کرده است.

شرکت Marble یکی از تعداد انگشت‌شمار سرمایه گذار‌ها در توسعه ربات‌های زمینی است. ربات‌هایی که می‌توانند به صورت مستقل به آدرس مشتری حرکت است. ماشین آلات Marble ظاهری همچون لوازم بزرگ آشپزخانه دارد و شبیه کاوشگر مریخ حرکت می‌کند.
کاربران به طور معمول توسط تارنمای Yelp Eat24 یا برنامه‌های کاربردی سفارش خود را ثبت می‌کنند. از کاربران پرسیده می‌شود که آیا تحویل با ربات را انتخاب می‌کنند. اگر جواب آنها مثبت بود، یک رمز (پین کد) به تلفن همراه کاربران پیامک می‌شود. زمانی که ربات به محل رسید، کاربران از این کد برای باز کردن محموله ربات استفاده می‌کنند. کاربران پس از اینکه غذا را دریافت کردند درب ربات را می‌بندند و ربات به رستوران باز می‌گردد.

مت دلانی (Matt Delaney)، مدیر عامل شرکت و یکی از مؤسسان این استارت‌آپ سان‌فرانسیسکویی (Marble) گفت: «ما با وعده‌های غذایی آغاز کردیم، اما فکر می‌کنم ربات ما برای همه چیز از تحویل مواد غذایی تا دارو و تحویل پاکت در دراز مدت مفید باشد». دلانی افزود ربات Marble به گونه‌ای طراحی شده تا در یک محیط شهری خوش رفتار و فروتن باشد.

ربات Marble به کمک لیدارها، دوربین و حسگرهای فراصوت و همچنین ابررایانه هوش مصنوعی Jetson TX1 انویدیا، محیط اطراف خود را درک می‌کند. این ربات‌ها با استفاده از نقشه‌های سه بعدی و با وضوح بالا از پیاده‌روها، ساختمان‌ها و بیشتر محله‌هایی که شرکت خدمات خود را ارائه می‌دهد، می‌توانند در روز و هم در شب فعالیت داشته باشند.

از لحاظ ساختاری، تمام بخش پشت ربات تحویلی Marble را می‌توان جابجا کرد. Marble قصد دارد ویژگی «کنترل درجه حرارت» را به ربات اضافه کند. به این ترتیب ربات به یک نوع یخچال یا فر تبدیل می‌شود. در حال حاضر Marble به کیف‌های حرارتی Yelp EAT24 تکیه دارد تا در مسافت‌های کوتاه غذاها را گرم نگه دارد. به طور معمول مسافت‌هایی کمتر از یک مایل، از رستوران تا محل مشتری مورد نظر است.

آغاز کار ربات تحویل دهنده غذا در سان فرانسیسکو

مؤسسان Marble از چپ به راست Jason Calaiaro، Matt Delaney و Kevin Peterson

بازبینی‌های به عمل آمده از کاربران Yelp، تأثیر گذار بودن کسب و کار رستوران را نشان داده است. اما این شرکت پس از کسب حق مالکیت EAT24 در اوایل سال ۲۰۱۵ تنها شروع به تسهیل تحویل غذا کرده است. Shalin Sheth، مدیر عملیات تحویلی Yelp Eat24 گفت که امروزه این شرکت با حدود ۴۰۰۰۰ رستوران مختلف کار می‌کند. بسیاری از آنها خدمات تحویل خود را دارند. اما Yelp یک برنامه مشارکتی و متصل به آنها دارد و می‌تواند در صورت نیاز مواد غذایی آنها را تحویل دهد.

Shalin Sheth افزود همکاری با Marble عمدتاً تجربی است. «افرادی که در حال راه‌اندازی رستوران هستند میخواهند بدانند آیا باید از این نوع فناوری‌ها استفاده کنند؟ ما نیاز داریم تا پاسخی برای آنها داشته باشیم. ما باید بفهمیم که چگونه کار کنیم».

Yelp Eat24درست مانند هر همکار تحویلی دیگر تنها هزینه Marble را می‌پردازد. بنابراین Marble هزینه هر تحویل و انعام را دریافت می‌کند. هرچند این احتمال کم است که مردم احساس کنند باید به یک ربات انعام دهند.

Harrison Shih، مدیر محصولات Marble گفت در ابتدا Marble یک مراقب انسانی را در کنار هر یک از ربات‌های تحویل دهنده در سان فرانسیسکو می‌فرستاد. که تا حدودی به رهگذران کنجکاو در مورد ربات توضیح دهد و همچنین بازخورد جامعه را جمع‌آوری کند. افزون بر این، ربات Marble از طریق صفحه نمایش در دفتر مرکزی شرکت قابل مشاهده است.

آغاز کار ربات تحویل دهنده غذا در سان فرانسیسکو

Marble، ربات خود را در ریخته‌گری سخت افزار آزمایشگاه لمنوس (Lemnos) در سان‌فرانسیسکو توسعه داده است. این شرکت تاکنون ۴ میلیون دلار بودجه از Eclipse Ventures، Maven Ventures، Amplify Partners و صندوق سرمایه گذاری لمنوس به دست آورده است.

Greg Reichow از Eclipse Partner گفت که گروه Marble در حل چالش‌های محیطی برای نقل و انتقال خودکار کالاها تجربه دارد و این تجربه یک مزیت برای این گروه در ساخت ربات و حتی وسایل نقلیه مستقل که در محیط‌های غیر قابل کنترل به کار گرفته می‌شوند، است. وی افزود: «تمرکز آنها روی تعامل انسان و اینکه چگونه یک عضو خوب جامعه باشند، تفاوت کلیدی در موفقیت بلند مدت آنها است».

Marble در رقابت مستقیمی با دیگر سازندگان ربات‌های تحویل دهنده، Starship Technologies و Dispatch.ai است. به طور وسیع‌تر آن‌ها در رقابت با کسب و کار هواپیماهای بدون سرنشین تحویلی همچون Flirtey و تأسیس شرکت‌های تحویل مواد غذایی از جمله Uber با فناوری خودروهای خودگردان و چارچوب تحویل مواد غذایی UberEATS هستند.


در همین زمینه بخوانید:

>>استفاده از هواپیمای بدون سرنشین برای تحویل بسته


منبع: techcrunch

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *