پروژه «جراحی باز» و ربات جراحی خودانجام DIY

پروژه «جراحی باز» و ربات جراحی خودانجام DIY

با این‌که تارنمای «جراحی باز (Open Surgery)» بارها هشدار داده است که انجام عمل جراحی توسط خود فرد، ایده بسیار خطرناکی است. با این حال تلاش برای ساخت ربات جراحی مانند ربات «داوینچی» که می‌تواند هزینه جراحی را کاهش دهد، ایده جالبی است.

فرانک کلکمن «Frank Kolkman»، با هدف صرفا پژوهشی، تصمیم گرفت که بفهمد آیا ممکن است بتواند یک ربات جراحی با هزینه پایین‌تر از هرینه‌ای که یک امیر عرب برای اتومبیل روزانه خود می‌پردازد، طراحی کند؟ پاسخ این پرسش کم و بیش، مثبت است. اکنون این پرسش پیش می‌آید که آیا کسی، اعضای داخلی بدن خود را با اطمینان به یک ربات طراحی شده با چاپگر سه بعدی با دقت نامعلوم می‌سپارد؟ قطعا پاسخ منفی است.

عملگرهای نهایی ربات که به‌وسیله آن‌ها ربات در نهایت جابه‌جایی انجام می‌دهد، به آسانی از یک تامین‌کننده چینی خریداری ‌می‌شود و با چهل دلار، یک پنجه جراحی رباتیک استریل، قیچی و چاقوی جراحی در یک بسته‌بندی استریل تهیه می‌شود. هسته اصلی ربات، چاپگر سه‌بعدی است. استفاده از برد آردوینو و برد کنترلر چاپگر سه‌بعدی RAMPS برای درایو کردن موتورهای پله‌ای مقرون به صرفه‌ترین راه است.

نسخه اولیه ربات جراحی خودانجام «Do-It-Yourself» ثابت کرد که با حدود ۵۰۰۰ دلار، امکان ساخت ربات جراحی وجود دارد. خواه این ربات، قانونی و مطمئن و قابل استفاده باشد یا نه. این موارد می‌تواند پرسش‌های پروژه پژوهشی دیگری باشد.

منبع: Hackaday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *