ربات ها چگونه به نیروهای کمکی مبارزه با کرونا تبدیل شدند ؟

پس از گذشت چندین ماه از آغاز کرونا در سراسر جهان، ربات‌ها در بیمارستان‌ها، اداره‌ها و در سطح شهرها نقش پررنگی برای مقابله با کرونا ایفا می‌کنند. پس از شیوع کرونا، درخواست برای ربات‌ها افزایش یافته چرا که ربات‌ها بیمار نمی‌شوند، ماسک نیاز ندارند و به راحتی ضدعفونی می‌شوند. آن‌ها این توانایی را دارند که بر شرایط بیماران نظارت داشته باشند؛ محیط بیمارستان‌ها را ضدعفونی کنند و به پزشکان خط مقدم کرونا کمک ‌کنند در معرض کرونا قرار نگیرند. در این مقاله به انواع ربات‌هایی که نقش مهمی در مبارزه با کرونا ایفا می‌کنند می‌پردازیم. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

ربات ها چگونه به نیروهای کمکی مبارزه با کرونا تبدیل شدند

همه ربات‌ها نمی‌توانند به صورت مستقل عمل کنند، بلکه به نظارت مستقیم انسان‌ها نیاز دارند. برخی نیز تنها کارهای تکراری ساده را انجام می‌دهند. سازندگان ربات بر این باورند تجربه‌‌ای که در توسعه‌رباتیک در شرایط کرونا به‌دست آورده‌اند، ربات‌های آینده را هوشمندترو توانمندتر خواهد کرد.

خط مقدم مبارزه با کرونا در مراکز پزشکی و بیمارستان‌ها

گروهی از ربات‌ها در یک مرکز پزشکی کشور رواندا (Rwanda)، در خط مقدم مقابله با کرونا و جلوگیری از انتقال شخص به شخص فعالیت می‌کنند. ربات‌ها با کمک دوربین‌های حرارتی، دمای بدن بیماران را بررسی می‌کنند. درکشور چین، ربات‌های شرکت UBTech Robotics، با ظاهر شخصیت‌های فیلم جنگ ستارگان به مردم اهمیت ماسک زدن و شستن دست‌ها را گوشزد می‌کنند. شرکت رباتیک Asimov Robotics رباتی با هدف گسترش آگاهی درباره کرونا توسعه داده است. این ربات یک سینی دربردارنده ماسک و مواد ضدعفونی حمل می‌کند.

ربات ها چگونه به نیروهای کمکی مبارزه با کرونا تبدیل شدند

انجام آزمایش PCR

با هدف سرعت بخشیدن به انجام آزمایش تشخیص کوید ۱۹، گروهی از پزشکان و مهندسان دانمارکی، رباتی طراحی کردند که بتواند آزمایش PCR را برای بیماران انجام دهد. این ربات می‌تواند از گلوی بیمار نمونه بگیرد. ربات با بهره‌گیری از الگوریتم‌های یادگیری ماشین و بینایی ماشین، دقیق‌ترین نقطه برای جمع‌آوری نمونه را شناسایی می‌کند. این ربات توسط Lifeline Robotics و با همکاری متخصصان دانشگاه جنوب دانمارک توسعه یافته است.

ربات ها چگونه به نیروهای کمکی مبارزه با کرونا تبدیل شدند
Esben Østergaard یکی از سازندگان ربات نشان می‌دهد ربات به درستی آزمایش را انجام می دهد و ایمن است

ضدعفونی کردن بیمارستان‌ها

پس از این ‌که ۶ پزشک در یکی از بیمارستان‌های ایتالیا به کوید۱۹ مبتلا شدند، این بیمارستان تصمیم گرفت اقدامات ایمنی خود را شدت ببخشد. ربات‌های UVD Robots با اشعه‌ی فرابنفش محیط بیمارستان ساسارزی ایتالیا را ضدعفونی کردند. این ربات‌ها با کمک فناوری لیدار (Lidar) به طور مستقل مسیریابی می‌کنند. هم‌اکنون در سراسر جهان، تقاضا برای ربات‌های ضدعفونی کننده افزایش یافته است.

ربات ها چگونه به نیروهای کمکی مبارزه با کرونا تبدیل شدند

انجام کارهای تکراری

یکی از مهم‌ترین نقش‌های ربات‌ها در کنار پرستاران و پزشکان؛ اجرای کارهای تکراری ست تا پرستاران و پزشکان بتوانند کارهای مهم‌تر را انجام دهند. در یکی از بیمارستان‌های چین (Shenzhen Third People)، رباتی به نام Aimbot در راهرو‌ها حرکت می‌کند و پروتکل‌های بهداشتی مثل ماسک زدن و فاصله‌گذاری اجتماعی و ضدعفونی محیط را یادآوری می‌کند. یک ربات انسان‌نما در یکی از بیمارستان‌های ایالت تگزاس آمریکا تجهیزات موردنیاز را از انبار به اتاق بیمارها می‌برد. این ربات که توسط Diligent Robotics توسعه یافته می‌تواند شبانه‌روز بدون خستگی وظایف خود را اجرا کند.

ربات ها چگونه به نیروهای کمکی مبارزه با کرونا تبدیل شدند

ربات ها نماینده پزشکان و پرستاران در کنار بیماران

پزشکان و پرستاران یکی از بیمارستان‌‌های ایتالیا از ربات‌ها به عنوان آواتار خود استفاده کردند. آن‌ها بر شرایط بیماران به صورت شبانه‌روزی نظارت دارند و در عین حال احتمال انتقال بیماری را کاهش می‌دهند. ربات شرکت چینی Sanbot با دوربین و میکروفون امکان برقراری ارتباط پزشک و بیمار را فراهم می‌کند. همچنین به اطلاعات پزشکی بیمار از جمله میزان اکسیژن خون دسترسی دارند.

ربات ها چگونه به نیروهای کمکی مبارزه با کرونا تبدیل شدند

پهپادهای تحویل کالا

مقامات چندین کشور برای اجرای قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی از پهپادها استفاده می‌کنند. اثربخشی این روش هنوز مشخص نیست. یکی از کاربردهای مهم پهپادها، تحویل کالا است. استارتاپ Zipline در آمریکا برای انتقال تجهیزات پزشکی بین دو مرکز پزشکی که ۱۷ کیلومتر فاصله دارند از پهپاد بهره می‌برد. پزشکان و مهندسان پهپاد امیدوارند روزی بتوانند حمل نمونه‌های آزمایشگاهی و داروها و واکسن‌ها و موارد حیاتی را به پهپادها بسپارند.

ربات ها چگونه به نیروهای کمکی مبارزه با کرونا تبدیل شدند

ربات‌های زمینی تحویل کالا

با افزایش خرید آنلاین، تقاضا برای ربات‌های تحویل کالا افزایش یافته است. ربات‌های زمینی می‌توانند در خیابان‌ها و پیاده‌روها حرکت کنند. در شهر هامبورگ کشور آلمان، ربات ساخت شرکت Starship Technologies با بهره‌گیری از دوربین و GPS و رادار، موادغذایی را به مشتریان می‌رساند. استارتاپ Rappi در کشور کلمبیا، ربات‌های ساخت شرکت Kiwibot را برای تحویل کالا به مردم در شرایط قرنطینه فراهم کرده است. JD.com یکی از شرکت‌های بزرگ تجارت الکترونیک در کشور چین، ۲۰ ربات برای حمل و نقل کالا آماده کرده‌اند. هر ربات ۲۲ بخش جداگانه دارد که سفارش هر فرد در یک بخش قرار می‌گیرد و با فناوری احراز هویت چهره قفل محفظه باز می‌شود.

ربات ها چگونه به نیروهای کمکی مبارزه با کرونا تبدیل شدند

ربات‌های تعامل با انسان

ربات‌ها نمی‌توانند در تعامل انسانی جایگزین انسان شوند اما در شرایطی که تعامل انسانی کاهش یافته ربات‌ها می‌توانند کمک ‌کننده باشند و ارتباط را حفظ کنند. شرکت ZoraBots رباتی با دوربین و میکروفون و صفحه نمایش برای خانه سالمندان طراحی کرده است. در شرایط قرنطینه سالمندان می‌توانند با خانواده خود به صورت مجازی تعامل داشته باشند.

ربات ها چگونه به نیروهای کمکی مبارزه با کرونا تبدیل شدند

ربات های محافظ

فروشگاه‌ها و مراکز و ادارات و پارک‌ها برای اجرای قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی از ربات‌ها استفاده می‌کنند. ربات Mitra در یکی از بیمارستان‌های هند با کمک دوربین حرارتی، دمای بدن بیماران مراجعه‌کننده را در مرحله نخست اندازه‌گیری می‌کند. در کشور تونس، ربات پلیس در خیابان‌ها گشت‌زنی می‌کند و در ساعت‌های قرنطینه اجازه حضور تنها افرادی که مجوز عبور دارند تایید می‌کند. در کشور سنگاپور، سگ ربات در پارک به افراد حاضر در پارک قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی را با صدای ضبط شده یادآوری می‌کند.

ربات ها چگونه به نیروهای کمکی مبارزه با کرونا تبدیل شدند

بیشتر بخوانیم:

>>تازه های رباتیک در زمستان و بهار ۲۰۲۰
>>تازه های فناوری برای مقابله با کرونا تا انتهای تابستان ۱۳۹۹
>>نقش صنعت چاپ سه بعدی در مقابله با کرونا


منبع: spectrum.ieee

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *