نقش صنعت چاپ سه بعدی در مقابله با کرونا

با شیوع بیماری کرونا در سراسر جهان و نیاز به بستری تعداد بسیاری بیمار، پزشکان و پرستاران به شدت تحت فشار قرار دارند. در موارد شدید تنفسی به دستگاه‌ تنفسی (respirator) و تجهیزات پزشکی نیاز است. سازندگان حرفه ای حوزه‌ی چاپ سه‌بعدی، مهارت‌های خود را در راستای پاسخگویی به نیازهای این بحران جهانی به کار گرفته‌اند. در این مقاله به کاربردهای چاپ سه‌بعدی در مقابله با کرونا می‌پردازیم. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

نقش صنعت چاپ سه بعدی در مقابله با کرونا

ساخت تجهیزات پزشکی

وسایل پزشکی از جمله دستگاه تنفس مصنوعی یا وِنتیلاتور (ventilator) و لوله‌های اکسیژن بسیار کاربردی و موردنیاز است. چاپ سه بعدی می‌تواند نقش مهمی در تداوم تلاش کادر پزشکی و درمانی داشته باشد. یکی از کارهایی که در این راستا اجرا شده است، ایجاد یک صفحه گوگل شیت (Google Sheet) عمومی است که هر شرکت سازنده بتواند در راستای ارائه خدمات چاپ سه‌بعدی اعلام آمادگی کند. همچنین شرکت Formlabs فعال در چاپ سه‌بعدی یک شبکه‌ی حمایتی از سازندگان پرینت سه بعدی را ایجاد کرده است. این شرکت با متصل کردن سازندگان چاپ سه‌بعدی و پشتیبانی پروژه‌ها گام موثری برداشته است.

لوله‌های اکسیژن

باید توجه شود که دستگاه‌های پزشکی حساس و پیچیده هستند و شاید مهندسی معکوس در صنعت چاپ سه‌بعدی عواقب پیش‌بینی‌نشده‌ای داشته باشد. با این وجود، نقش این صنعت در بیمارستان‌ها بسیار اهمیت دارد. بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی در لوله‌های اکسیژن و لوله‌های تنفسی که دستگاه را به بیمار متصل می‌کند دچار کمبود شده‌اند. تولیدکننده‌ی اصلی با تقاضای بسیاری روبرو شده است. موسسه ایتالیایی ISINNOVA به تقاضای سیستم بهداشتی پاسخ داد. هم‌اکنون ۱۰۰ لوله‌ی تنفسی به صورت روزانه تولید می‌کند.

نقش صنعت چاپ سه بعدی در مقابله با کرونا

باز کردن در بدون نیاز به لمس دستگیره

دستگیره‌ی درب‌ها، در مکان‌های عمومی همچون اداره‌ها و سازمان‌ها در معرض تماس فیزیکی افراد بسیاری است. بنابراین ممکن است سبب انتقال ویروس و میکروب شود. دستگیره‌ی جدید ساخته شده توسط Materialise این امکان را می‌دهد که افراد درب را با ارنج خود باز و بسته کنند. فایل دانلود طرح دستگیره‌ی درب در این لینک به صورت رایگان دردسترس قرار گرفته است.

نقش صنعت چاپ سه بعدی در مقابله با کرونا

نگهدارنده‌ی ضدعفونی دست

این طرح بر مچ کاربر قرار می‌گیرد و استفاده از مواد ضدعفونی را در هر شرایطی آسان می‌کند.

نقش صنعت چاپ سه بعدی در مقابله با کرونا

ماسک‌های تنفسی وعینک‌های ایمنی

شرکت BCN3D برای تولید ماسک تنفسی از ۶۳ ماشین چاپ سه‌بعدی استفاده می‌کند تا کمبود ماسک را برطرف کند. شرکت Flashforge نیز برای کرکنان پزشکی و پرستاری عینک ایمنی تولید می‌کند.

نقش صنعت چاپ سه بعدی در مقابله با کرونا

غرفه‌های قرنطینه چاپ سه‌بعدی

Winsun شرکت معماری چاپ سه‌بعدی، با استفاده از ضایعات ساختمانی اتاق‌های قرنطینه طراحی کرده است. این اتاق‌ها به الکتریسیته و آب نیز دسترسی دارد.

نقش صنعت چاپ سه بعدی در مقابله با کرونا

بیشتر بخوانیم:

>>کنترل پروتزهای چاپ سه بعدی توسط عینک واقعیت افزوده
>>ساخت حسگر دما و کمک به توالی سنجی ویروس کرونا توسط شرکت SkyWater
>>با Contact Tracing و مسائل پیرامون آن آشنا شویم


منبع:۳dprintingindustry

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *