با برنده رقابت اسکلت های بیرونی در المپیک سایبورگ ها آشنا شوید

آخرین نسخه CYBATHLON در تاریخ ۱۳ و ۱۴ نوامبر سال ۲۰۲۰ برگزار شد. این رقابت توسط ETH Zurich ایجاد شده و به عنوان یک پروژه غیرانتفاعی اجرا می‌شود. هدف آن پیشرفت در پژوهش و توسعه فناوری‌های کمکی با درگیر کردن توسعه دهندگان، افراد معلول و عموم مردم است. در ادامه با گروه برنده در بخش اسکلت‌های بیرونی، Angel Robotics از کره جنوبی بیشتر آشنا می‌شویم. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

رقابت اسکلت های بیرونی در Cybathlon 2020

در این مسابقه ۹ تیم با کاربرانی که از قفسه سینه یا ناحیه کمر دچار قطع کامل نخاع شده‌اند، با استفاده از اسکلت بیرونی به رقابت پرداختند. این پشتیبانی پوشیدنی و قدرتمند، آنها را قادر می‌سازد تا راه بروند و به سایر کارهای روزمره تسلط یابند.

استفاده از اسکلت‌های بیرونی هنوز نادر است، آنها در حال حاضر بیشتر برای فیزیوتراپی در بیمارستان‌ها و مراکز توانبخشی استفاده می‌شود. اسکلت‌های بیرونی تحرک افراد مبتلا به پاراپلژی را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد، که در نتیجه سلامت کلی جسمی و روانی آنها را بهبود می‌بخشد. رقابت در این بخش شامل این موارد است:

(۱) نشستن و بلند شدن از روی مبل و چیدن فنجان‌ها در حالی که کنار میز ایستاده‌اند تا دامنه حرکت و قدرت مفاصل زانو و مفصل ران را آزمایش کند و ثبات را نشان دهد.

(۲) عبور از میان اسباب و وسایل بدون برخورد به آنها برای آزمایش دقت گام‌ها و چابکی

(۳) عبور از مسیرهای ناهموار برای آزمایش دقت گام‌ها و انطباق طول و عرض گام‌ها

(۴) بالا رفتن و پایین آمدن از پله‌ها برای آزمایش دامنه حرکت و قدرت در مفاصل زانو و ران و دقت گام

(۵) قدم زدن در مسیری کج برای آزمایش دامنه حرکتی مفصل ران و پا و پایداری

(۶) بالا رفتن از رمپ، باز و بسته کردن درب در وسط رمپ و پایین آمدن از رمپ برای آزمایش دامنه حرکت در مفاصل پا، زانو و ران، ثبات و مانور در فضاهای محدود

تیم های برنده

سه تیم برتر عبارتند از شرکت Angel Robotics (1) از کره جنوبی با کاربر Byeong-Uk Kim، گروه دوم TWIICE از گروه تحقیقاتی EPFL REHAssist با کاربر Silke Pan و گروه سوم Angel Robotics (2) با کاربر Lee Jo-Hyun بودند. قابل توجه است که هر سه نفر بالاترین امتیاز را کسب کردند، ۱۰۰ امتیاز. با این نتیجه چشمگیر، نتیجه بر اساس زمان اتمام اعلام شد.

مصاحبه با Kyoungchul Kong رهبر گروه Angel Robotics

Kyoungchul Kong، سرپرست تیم و مدیرعامل Angel Robotics است. وی همچنین دانشیار مؤسسه علم و فناوری پیشرفته کره (KAIST) است.

پیروزی تیم شما در CYBATHLON به چه معناست؟

اسکلت بیرونی شرکت Angel Robotics، با نام WalkON پیشرفت‌های فنی چشمگیری داشته است. از زمان نخستین Cybathlon در سال ۲۰۱۶، سرعت راه رفتن به همان سرعت افراد بدون معلولیت افزایش یافته است. مهمترین ویژگی اسکلت بیرونی WalkON تعادل آن است. همانطور که مرکز جرم در حالت ایستاده روی ناحیه پا قرار می‌گیرد، فرد می‌تواند بدون تلاش بسیار برای مدت طولانی بایستد. این ویژگی‌های برتر WalkON را می‌توان با کسب مدال طلا و برنز در Cybathlon 2020 اثبات کرد.

و برای افراد دارای معلولیت به چه معناست؟

کسب مدال طلا باشکوه است، بویژه کسب دو مدال. شرایط جسمی دو کاربر از تیم Angel Robotics بسیار متفاوت بود. یکی مذکر با بالاتنه بسیار قوی بود، در حالی که دیگری خانوم با عضلات ضعیف بود. Walkon Suit می‌تواند با موفقیت به چنین افراد متفاوتی کمک کند. این بدان معناست که این اسکلت بیرونی بهینه شده برای یک کاربر نیست، بلکه می‌تواند توسط بسیاری از افراد با شرایط مختلف بدن مورد استفاده قرار گیرد.

چالش‌های شما چیست؟

برای وارد کردن اسکلت بیرونی WalkON به زندگی واقعی افرادی که به این فناوری نیاز دارند، باید از نظر پوشیدنی، قیمت و وزن بسیار بهتر شود. کاربر باید بتواند بدون کمک شخص دیگری ربات را بپوشد. باید به اندازه‌ای سبک باشد که از عهده نشستن روی ویلچر برآید. قیمت با توجه به شرایط مسئله مهم دیگری است. با این محدودیت‌ها، نباید عملکرد ربات خراب شود. این‌ها چالش‌هایی است که ما سعی در غلبه بر آنها داریم.


بیشتر بخوانیم:

>>  المپیک سایبورگ‌ ها در نسخه جهانی: CYBATHLON 2020

>> اسکلت بیرونی گروه Hermes برای شرکت در رقابت Cybathlon2020

>> ربات پوشیدنی جدیدی که برای شرکت در المپیک سایبورگ ها طراحی شده است


منبع: robohub.org

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *