ساخت عضلات مصنوعی شبیه عضلات انسان برای ربات ها

پژوهشگران دانشگاه کلمبیا یک عضله نرم مصنوعی با کمک فناوری چاپ سه بعدی تولید کردند که همانند سامانه‌های زیستی طبیعی است و می‌تواند ۱۰۰۰ برابر بیشتر از وزن خود را تحمل کند. برای آشنایی بیشتر با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

ساخت عضلات مصنوعی شبیه عضلات انسان برای ربات ها

همانطور که طراحی ربات‌های مدرن قابل توجه است، تلاش‌های بشریت برای ساخت کالبد‌های مصنوعی برای ربات‌ها در مقایسه با سال‌های بی‌شمار تکامل موجودات هنوز کم رنگ است. ربات‌ها در انجام کارهای منفرد خوب هستند، اما هیچ یک از مخلوقات ما انعطاف‌پذیری و انطباق انسان و موجودات را ندارند.

تلاش‌های بسیاری برای طراحی کالبد کاربردی برای ربات‌ها انجام شده است که برخی از آنها موفقیت قابل توجهی را نشان داده‌اند اما در نهایت هیچ یک از این تلاش‌ها با طرح‌های ارگانیک که به طور مداوم بیش از میلیون‌ها سال بهبود یافته‌اند، برابری نمی‌کند. پس از پژوهش‌های طولانی، مهندسان رباتیک دانشگاه کلمبیا اعلام کردند که راهی برای تولید «عضلات» مصنوعی برای ربات‌ها که تقریباً همانند بدن واقعی انسان عمل می‌کند، یافته‌اند:

این گروه به رهبری Hob Lipson، توانسته است عضلاتی سیلیکونی و مبتنی بر ژل ایجاد کند. این عضلات به طرز قابل توجهی قادر به تغییر شکل، اندازه و حجم به منظور تطبیق با طیف وسیعی از حرکات است که بسیار پیشرفته‌تر از تلاش‌های پیشین برای ساخت عضله برای ربات‌ها است. این عضلات مصنوعی جدید سبک اما بسیار سخت هستند و توانایی آنها برای مقاومت در برابر فشار، سه برابر بیشتر از یک عضله واقعی انسان است.

افزون بر این، تولید آنها فوق العاده ارزان و آسان است و در طول چند ساعت با فناوری چاپ سه بعدی چاپ می‌شوند. بنابر گفته‌های Lipson:

«ما گام های بزرگی در راستای ایجاد هوش برای ربات‌ها برداشته‌ایم، اما بدن ربات‌ها هنوز هم ابتدایی هستند. این یک قطعه بزرگ از پازل است و این محرک جدید می‌تواند هزاران روش را ایجاد و یا تغییر دهد»

این نوآوری به طور بالقوه می‌تواند یک پیشرفت بزرگ برای زمینه رباتیک باشد. پژوهش‌ها در مورد بهترین روش ساخت ربات‌ها و انعطاف‌پذیری بیشتر آنها توسط چندین گروه از دانشمندان در سرتاسر جهان در حال انجام است، اما به نظر می‌رسد این رویکرد جدید بزرگترین شانس را برای ایجاد انقلابی در ساخت ربات‌ها داشته باشد. گروه Lipson روشی برای ساخت ربات‌های قابل حمل، منعطف و قادر به انجام حرکات پیچیده تحت فشار شدید یافته است.

جای تعجب نیست که آینده رباتیک تقلیدی از زندگی طبیعی انسان باشد چون بدن‌های ما شاهکارهای بسیار جذاب مهندسی طبیعت هستند. با این اختراع جدید باید درباره ربات‌های آینده تجدید نظر کنیم. همه ما بدون توجه به چگونگی کالبد انسان‌نمای ربات‌ها، یاد گرفته‌ایم که آنها ساختار مکانیکی سرد و انعطاف ناپذیری هستند. به نظر می‌رسد که این نوع تفکر اشتباه است و ربات‌های آینده جسمی به اندازه ما نرم و صاف خواهند داشت.


بیشتر بخوانید:

>>رشد بافت های زیستی مقاوم و سالم روی رباتهای انسان نما

>>ماهیچه‌ های مصنوعی نرم جایگزینی برای اسکلت های بیرونی

>>ساخت ربات‌های نرم شبیه عضلات انسان


منبع: outerplaces.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *