در سال ۲۰۱۷ با چه چالشهایی از اینترنت اشیا روبرو خواهیم بود؟

بازار اینترنت اشیا به سرعت در حال رشد است اما امنیت، حریم خصوصی و اکوسیستم‌های متناقض چالش‌هایی از این فناوری هستند که هنوز نیاز به بررسی دارند.

در سال ۲۰۱۷ با چه چالشهایی از اینترنت اشیا روبرو خواهیم بود؟

اینترنت اشیا (IoT) که گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های پوشیدنی و خانه‌های هوشمند و خودروها و دیگر گجت‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند بزرگترین بازار تولیدکنندگان سخت‌افزار و نرم‌افزار خواهد شد. شرکت سیسکو (Cisco) پیش‌بینی کرده است که تعداد دستگاه‌های IoT تا سال ۲۰۱۵ به ۲۵ میلیارد می‌رسد و تا سال ۲۰۲۰ به ۵۰ میلیارد خواهد رسید.

تولیدکنندگان تراشه مانند اینتل (Intel) و کوالکام (Qualcomm) نیز به سوی تراشه‌های کم‌توان مناسب دستگاه‌های IoT روی آورده‌اند و شرکت‌های شبکه مانند سیسکو و جونیپر (Juniper) در حال افزودن ویژگی‌های IoT به سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای شبکه خود هستند. با رشد این فناوری همه این شرکت‌ها در حال گسترش اکوسیستم‌های IoT هستند.

چهار موضوع مهمی که سرمایه‌گذاران و کارآفرینان حوزه IoT باید به آن توجه کنند در ادامه اشاره شده است.

نگرانی‌های امنیتی

اخیرا بدافزاری به نام میرا (Mirai) توانست دستگاه‌های IoT مانند دوربین‌های تحت شبکه و روترها را با هدف دسترسی و ازکار انداختن برخی وبسایت‌های بزرگ مورد حمله قرار دهد. این حمله‌ها آشکار کرد که دستگاه‌های IoT حتی در مقابل نوعی از تهدید که در سیستم‌های رایانه و بسترهای موبایل منسوخ شده است مقاوم نیستند و محافظت نمی‌شوند. اگر حمله دیگری در سال ۲۰۱۷ از جانب بدافزارها به دستگاه‌های IoT صورت گیرد ممکن است سرمایه‌گذاران و مشتریان درباره اتصال همه چیز به اینترنت اشیا تجدید نظر کنند.

در راستای افزایش امنیت دستگاه‌های IoT سیسکو به شرکت جاسپر (Jasper) که فرا‌هم‌کننده بسترهای مبتنی بر IoT است کمک کرد تا دستگاه‌های بیشتری به ابزارهای امنیت سایبری دسترسی داشته‌باشند. سیسکو شرکت جاسپر را خریداری کرده است. سیمانتک (Symantec) به سازندگان دستگاه‌های اینترنت اشیا کمک کرد تا سخت‌افزارهای با امنیت‌با‌لاتر بسازند. این تلاش‌ها سرانجام دستگاه‌های IoT را همانند رایانه‌ها و گوشی‌ها در برابر حمله‌های سایبری مقاوم می‌کند.

نگرانی‌های حریم خصوصی

در سال ۲۰۱۷ با چه چالشهایی از اینترنت اشیا روبرو خواهیم بود؟

در سال ۲۰۱۵ برخی خودروسازان آلمانی بیان کردند که شرکت آلفابت وابسته به گوگل (Alphabet) فعالیت‌های رانندگان خودروهای متصل (connected cars) را ردیابی می‌کند. به همین دلیل شرکت‌های خودروسازی آئودی (Audi) و بی‌ام‌دبلیو (BMW) و دایملر (Daimler) با همکاری یکدیگر نقشه Here Maps نوکیا را جایگزین نقشه گوگل (Google Maps) کردند.

اخیرا یک مورد قتل اتفاق افتاد که فایل‌های صوتی دستیار صوتی Amazon Echo به عنوان شاهد می‌توانست مورد استفاده قرار بگیرد. این مورد عواقب فعال بودن همیشگی دستگاه‌های اینترنت اشیا در خانه را نشان می‌دهد. پلیس و دادستان بر این باور بودند که فایل‌های دستیار صوتی به آن‌ها در مورد پیگیری قتل کمک خواهد کرد اما شرکت آمازون از در اختیار قرار دادن فایل‌های صوتی به خاطر درنظر گرفتن حریم خصوصی کاربران خود خودداری کرده است.

طرفداران حفظ حریم خصوصی اعتقاد دارند که این موارد به سازمان‌های اجرای قانون اجازه می‌دهد به دستگاه‌های هوشمند خانه دسترسی داشته باشند. از سوی دیگر این اطلاعات به شرکت‌هایی مانند فیسبوک و گوگل و آمازون کمک می‌کند تا از طریق یادگیری بیشتر از اطلاعات کاربران خود تبلیغات موثرتر و فروش‌های هدفمند داشته‎باشند.

حباب اینترنت اشیا خواهد ترکید

برخی تولیدهای خلاقانه مانند دستیار صوتی آمازون اکو و گوگل هوم بازار را تغییر داده اما هنوز دستگاه‌های عجیب و غریب هوشمند مانند بطری‌های آب هوشمند، دستگاه نظارت بر تناسب اندام سگ‌ها، چتر متصل به اینترنت برای دریافت اطلاعات آب‌وهوایی بازار را پر کرده اند. گسترش دستگاه‌های بیهوده و بدون هدف در بازار نشان می‌دهد حباب اینترنت اشیا خواهد ترکید. مشابه شرکت‌های بر پایه اینترنت دهه ۱۹۹۰ معروف به dot-com که بدون هدف راه‌اندازی می‌شدند و به ورشکستگی انجامید. حباب دات-کام یک حباب اقتصادی در خلال سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ میلادی بود. در این دوره گروه جدیدی از شرکتهای بر پایه اینترنت تاسیس شد که به آنها شرکت دات-کام گفته می‌شد. شرکتها دریافته بودند که اگر یک پیشوند «-e» به ابتدای نام خود و یا یک پسوند «دات کام» به انتهای نام خود بیفزایند، بهای سهام آنها در بازار افزایش می‌یابد که در بسیاری موارد به شکست اقتصادی انجامید. به مرور زمان بازار IoT از تولیدات ضعیف پاک خواهد شد و فضایی قوی‌تر برای کالاهایی مانند گوگل هوم و آمازون اکو ایجاد می‌شود.

جدال میان اکوسیستم‌های اینترنت اشیا

همان‌طور که آمازون، گوگل و دیگر شرکت‌های بر پایه اینترنت اشیا به خانه‌های ما وارد می‌شوند اکوسیستم‌های این شرکت‌ها با یکدیگر تداخل خواهند کرد.

شرکت آمازون از منابع خود در تجارت الکترونیکی و اکوسیستم Prime استفاده کرد تا دستیار صوتی اکو، دکمه‌های داش (Dash)، تبلت Kindle Fire و Fire TV را به خانه‌ها وارد کند و فعالیت خود را در مقایسه با رقیبان خود گسترش دهد.

شرکت گوگل دانش خود در جستجو و مرور وب و مکان و تبلیغات را مورداستفاده قرار داد تا دستگاه‌های مبتنی بر IoT مانند گوگل هوم را شخصی‌سازی کند. سازگاری دستیار صوتی گوگل با سیستم‌عامل اندروید که پرطرفدارترین سیستم‌عامل به شمار ‌می‌آید منجر به ایجاد بستر گوشی هوشمند کاربردی برای همه کاربران شد. شرکت اپل نیز در تلاش است دستگاه‌های اینترنت اشیا را در بستر HomeKit گسترش دهد. از طرف دیگر فیسبوک هوش مصنوعی جارویس (Jarvis) را در آینده نزدیک برای خانه‌هوشمند راه‌اندازی می‌کند. این تفاوت و تنوع که باعث جدال در میان بسترهای IoT می‌شود و پیش از این در میان وبسایت‌ها و برنامه‌های کاربردی و سخت‌افزار وجود داشته این‌بار به خانه‌ها راه پیدا کرده است.

اینترنت اشیا یک بازار جدید و جذاب است اما سرمایه‌گذاران باید وعده شرکت‌های IoT را بپذیرند. امنیت و حریم خصوصی در سال ۲۰۱۷ هنوز چالش‌های بزرگی هستند درحالی‌که شرکت‌های سخت‌افزار و نرم‌افزار بر سر اکوسیستم‌های خود جدال می‌کنند.


در زمینه IoT بیشتر بخوانید:
>>آشنایی با اینترنت اشیا (IoT)
>>۷ تحولی که IoT سال ۲۰۱۷ در کسب و کارها ایجاد خواهد کرد


منبع: Fool

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *