۷ تحولی که IoT سال ۲۰۱۷ در کسب و کارها ایجاد خواهد کرد

سالهاست که بازاریابان و مشتاقان فناوری درمورد اینترنت اشیا (Internet of Things) صحبت می‌کنند. با پیدایش محصولاتی مانند دستیار صوتی هوشمند Google Home و Amazon Echo که محبوبیت زیادی پیدا کردند می‌توان سال ۲۰۱۷ را سال گسترش و به اوج رسیدن فناوری اینترنت اشیا دانست. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا سال ۲۰۲۰ حدود سی میلیارد دستگاه IoT در سراسر جهان وجود خواهد داشت و در آینده نزدیک، بازاری به ارزش صدها میلیارد دلار از این فناوری ایجاد شود. با وجود پیشرفت‌های روزافزون اینترنت اشیا این پرسش مطرح می‌شود آیا کسب و کار شما برای این فناوری رو به رشد آماده است؟ حتی اگر به صورت مستقیم با این فناوری سروکار ندارید، در آینده دستگاه‌های IoT نقش به سزایی در کسب و کار شما خواهند داشت.

۷ تحولی که IoT  سال ۲۰۱۷ در کسب و کارها ایجاد خواهد کرد
کارآفرینان و بازاریابان علاقه زیادی به داده و اطلاعات دارند. آن‌ها با استفاده از دستگاه‌های IoT با مصرف‌کنندگان خود در تعامل بیشتری خواهند بود و نسبت به قبل به داده‌های بیشتری دسترسی دارند. دستگاه‌های هوشمند می‌توانند الگوهای رفتاری مشتریان را نظارت و ثبت کنند و از این الگوها یاد بگیرند. با این روش، محصولات به صورت هوشمندانه به مصرف‌کننده پیشنهاد می‌شود و جستجوهای مشتریان با روش‌های نوآورانه شخصی‌سازی می‌شود. سامانه‌های پیشنهاددهنده‎ با ارائه پیشنهادها شخصی‌سازی می‎شوند و به کاربران در یافتن محصولی که علاقه دارند، کمک می‌کنند و توانایی ارائه پیشنهادهایی نزدیک به نظر کاربران را دارد. شرکت‌ها از این روش مبتنی بر تحلیل رفتار مشتریان برای تبلیغات موثر می‌توانند بهره ببرند و بازار هدف را در سطح کیفی مشخص‌تر و جزیی‌تر شناسایی کنند. به احتمال زیاد شما می‌توانید از مراحل خرید مشتری از جستجو تا خرید، داده‌های بیشتری در اختیار داشته باشید.

۲)پیگیری و مدیریت موجودی

اینترنت اشیا در مدیریت و پیگیری موجودی شرکت‌ها تحول ایجاد می‌کند. اگر کسب و کار شما بر انبارداری و ساخت و ذخیره‌سازی متکی است، به احتمال زیاد از دستگاه‌های با فناوری بالا و نظارتی بهره می‌برید تا فهرست کالاهای موجودی خود را مدیریت کنید. در آینده نزدیک دستگاه‌های هوشمند فهرست موجودی کالاها و تغییرات انبار را کاملا خودکار ردیابی می‌کنند و به کارمندان شرکت در این کار کمک می‎رسانند. در نتیجه اینترنت اشیا تنها محدود به خانه هوشمند نخواهد بود بلکه محل کار هوشمند و انبار هوشمند را شامل می‌شود.

۳)کار از راه دور

از سوی دیگر، اگر کسب و کار شما به طور مستقیم نیاز به کالای فیزیکی ندارد، اینترنت اشیا می‌تواند دنیایی از فرصت‌های جدید را برای کار از راه دور ایجاد کند. هنگامی‌که دستگا‌ه‌های متعدد به یک شبکه‌ی یکسان متصل باشند، کارمندان شما می‌توانند از راه دور حتی بیش از گذشته با شما در ارتباط باشند، و ممکن است بتوانند کارهای متنوع و جدیدی را از مکان دور و با نظارت به دستگاه‌های محل کار یا کارخانه انجام دهند. کارمندانی که از راه دور کار می‌کنند شادتر خواهند بود و کارایی بیشتری دارند، بنابراین این روش می‌تواند به افزایش سوددهی کار شما کمک کند.

۴)سرعت و قابلیت دسترسی

به خاطر این‌که مشتری‌ها به شکل‌های جدید تحقیق و خرید دسترسی پیدا خواهند کرد، به احتمال زیاد چرخه‌ی خرید کوتاه‌تر خواهد شد. مصرف‎کنندگان می‌توانند دقیقا کالایی را که جستجو می‌کنند بیابند و سفارش دهند. مشتریان انتظار دریافت سفارش خود در کمترین زمان را دارند. خوشبختانه شریک‌های شما، تامین‌کنندگان و فراهم‌کنندگان تدارکات، فناوری‌های پیشرفته مشابهی دارند و به این معنا است که شما قادر هستید با سرعت بیشتری به مشتریان خود خدمت‌‌ کنید.

۵)کارآیی و بهره‌وری

شما می‌توانید در زمان کمتر کار بیشتری انجام دهید. تکامل فناوری به کارایی و بهره‌وری کمک خواهد کرد. جدیدترین و بهترین پیشرفت‌های اینترنت اشیا به شما و کارمندان‌ اجازه می‌دهد تا کارهایی با مقیاس وسیع را با سرعت و دقت بیشتری انجام دهید از جمله مدیریت و تحلیل داده‌ها. به کارمندان کمتری نیاز خواهید داشت و یا می‌توانید کسب و کار خود را در محدوده وسیع‌تری گسترش دهید.

۶)نیازهای جدید مشتری

فراموش نکنید مشتریانی که با دستگاه‌های جدید آشنایی پیدا می‌کنند و به آنها دسترسی دارند، به مرور نیازهای جدیدی خواهند داشت. مشتریان محصولاتی را درخواست می‌کنند که پیش از این نمی‌دانستند می‌خواهند و پس از هر خریدی که انجام می‌دهند انتظارات آن‌ها بیشتر می‌شود. دستگاه هوشمند به یک استاندارد جدید برای لوازم خانگی و گجت‌ها تبدیل خواهند شد. مشتری‌ها ابزارهایی با یکپارچگی و کارآیی بیشتر تقاضا می‌کنند و لوازم جانبی بیشتری برای خانه‌های هوشمند خود می‌خواهند تا زندگی راحت‌تری داشته باشند. این وظیفه شما است تا با ایده‌های خود خواسته‌های مشتریان را به واقعیت تبدیل کنید.

۷)نیاز به نیروی انسانی جدید

به این نکته اشاره شد که ممکن است برخی از نیروی کار خود را کاهش دهید و یا آن‌ها را در حوزه‌های جدید دوباره به کار گیرید. افزون بر این ممکن است به اعضای گروه جدید نیاز پیدا کنید. شما باید نیروهای متخصص و ماهر در زمینه IoT به کار بگیرید اگر می‌خواهید این فناوری جدید به کسب و کار شما وارد شود و در آن موفق باشید. برای استفاده بهینه از داده‌ها تحلیلگر داده به شمما کمک خواهد کرد. این موقعیت‌های شغلی، افراد با مهارت بالا می‌خواهد، اما در مقابل سرمایه‌گذاری شما را تضمین خواهد کرد.

جدول زمانی

چقدر طول می‌کشد تا فناوری IoT به اوج خود برسد و گسترش یابد؟ تخمین‌های نخست درباره زمان گسترش این فناوری کمی بلندپروازانه بودند. این پیش‌بینی‌ها سرعت تطبیق افراد به فناوری جدید را دست بالا گرفته بودند و فرض شده بود دستگاه‌های IoT با ثبات بیشتری به‌ یکدیگر متصل می‌شوند. به‌نظر می‌رسد که سال ۲۰۱۷ تحولی در محبوبیت دستگاه‌های اینترنت اشیا به وجود خواهد آمد و حداقل یک سوم از کل مردم حداقل یک وسیله‌ی هوشمند در خانه خود داشته باشند. پیش‌بینی یک جدول زمانی دقیق، کار بسیار دشواری است، اما تغییرات در حال وقوع هستند. پرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا شما از رقیبان پیشی می‌گیرید یا عقب می‌مانید؟


در زمینه فناوری اینترنت اشیا بیشتر بخوانید:
>>آشنایی با اینترنت اشیا (IoT)
>>کنترل هوشمند در دنیای اینترنت اشیا با حسگر نوری حرکتی Bixi
>>ورود کورتانا ، دستیار شخصی هوشمند مایکروسافت به دستگاه‌های اینترنت اشیا


منبع: Forbes

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *