اینترنت اشیا در کشاورزی هوشمند

برای تغذیه جمعیت در حال رشد جهان باید تا سال ۲۰۲۵ هفتاد درصد غذای بیشتری نسبت به سال ۲۰۰۶ تولید شود. با توجه به نیاز غذایی جوامع و پیشرفت فناوری‌های کشاورزی، در دهه گذشته شاهد حضور اینترنت اشیا در بخش کشاورزی بوده‌ایم. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های پوشیدنی و توان افزا به صورت مختصر به فواید به کارگیری اینترنت اشیا در کشاورزی هوشمند می‌پردازیم.

کشاورزی هوشمند و اینترنت اشیا

اینترنت اشیا در واقع یک شبکه بزرگ از دستگاه‌های متصل به یکدیگر است. این شبکه امکان انتقال کارآمد داده را بدون دخالت انسان فراهم می‌کند.

کشاورزی هوشمند از نوآوری‌های جدید استقبال می‌کند و به کمک اینترنت اشیا با صرف نیروی کمتری محصولات را کشت می‌کند. همچنین امکان انجام کلیه امور کشاورزی با بهره‌گیری از تلفن همراه ممکن می‌شود.

محاسن اینترنت اشیا

اینترنت اشیا در دل فناوری‌های بسیاری در کشاورزی سر برمی‌آورد. نیاز به حسگرهای پیشرفته، نرم‌افزار، شبکه و دستگاه‌های الکترونیک در این مورد وجود دارد. فناوری اینترنت اشیا به چند دلیل کارامد است:
اتصال جهانی به کمک هر دستگاهی که در دسترس است
صرف انرژی اندک
دسترسی سریع
بهینه سازی زمان
بهینه سازی ارتباطات

انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۲۲ ارزش بازار کشاورزی هوشمند به ۱۸.۴۵ میلیارد دلار برسد. به کمک اینترنت اشیا می‌توان اسیدی بودن خاک، دما، کیفیت محصول، میزان بارش، آسیب ناشی از آفات، کیفیت خاک و سایر عوامل مهم در کشت محصول را زیر نظر داشت. به این شکل می‌توان با کنترل متغییرهای مهم بهترین محصول را برداشت کرد.

فواید بهره بردن از اینترنت اشیا در کشاورزی

مدیریت بهینه آب
بررسی مداوم زمین برای انجام اقدامات پیشگیرانه
افزایش تولید، کاهش میزان کار بدنی، مدیریت زمان
بررسی مدوام محصول و وضعیت رشد آن
مدیریت خاک
شناسایی بیماری‌های خاک به کمک انواع حسگرها
فروش بیشتر

کشاورزی پشتوانه مهم رشد اقتصاد است. مهم‌ترین مشکلی که کشاورزی سنتی با آن دست و پنجه نرم می‌کند تغییر آب و هواست. تغییر آب و هوا می‌تواند تولید محصول را کاهش دهد. همچنین چرخه زندگی فصلی گیاهان را مختل می‌کند. اینترنت اشیا می‌تواند به کشاورزان کمک کند این مشکلات را به خوبی پشت سر گذارند.

سخن نهایی

با توجه به اثر مهم کشاورزی در رشد جوامع نیاز به کشاورزی هوشمند احساس می‌شود. اینترنت اشیا ابزاری است که با فعالیت در جنبه‌های مختلف کشاورزی امکان مدیریت منابع، خاک و محصول را با صرف انرژی کمتری میسر می‌سازد. همچنین به رشد بازار محصولات کشاورزی نیز کمک می‌کند.


پوست مصنوعی برای نسل بعدی پوشیدنی ها
حسگرهای زیستی جدید انقلابی در رباتیک کنترل شونده با مغز
حسگرهای کوانتومی برای نسل آینده رابط های مغز و رایانه


منبع: roboticsbiz

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *