فناوری تشخیص سرطان پوست با هوش مصنوعی

سامانه هوش‌ مصنوعی جدید دانشگاه استنفورد متخصصان را در تشخیص سرطان پوست کمک می‌کند. این سامانه به منظور جمع‌آوری مجموعه‌ای از اطلاعات و شناسایی ضایعات پوستی مشکوک به سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تشخیص سرطان پوست با هوش مصنوعی

بسیاری از مشاغل در حال تغییر هستند و به سمت فناوری‌های جدید پیش می‌روند. یکی از این حرفه‌ها، تخصص پوست و تشخیص بیماری‌های پوستی است. پژوهشگران دانشگاه استنفورد یک شبکه عصبی کانولوشن عمیق (deep convolutional neural network) توسعه داده‌اند. این شبکه عصبی یک روش هوش مصنوعی است که به منظور جمع‌آوری مجموعه‌ای از اطلاعات و داده‌ها و شناسایی ضایعات پوستی مشکوک به سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امروزه شناسایی ضایعات پوستی مشکوک به سرطان توسط فرد پزشک انجام می‌شود و در نتیجه احتمال خطا زیاد است. متخصصان پوست با کمک دستگاه درماتوسکوپ (dermatoscope) به پوست نگاه می‌کنند و بر اساس و دانش و تجربه خود ضایعات را تشخیص می‌دهند. درماتوسکوپ دستگاهی است که برای تشخیص سرطان‌های پوست به کار می‌رود و شامل یک لامپ با نور هالوژن می‌باشد که به پوست تابانیده می‌شود و پس از بازتاب شدن از سطح پوست تصویربرداری می‌شود و پزشک به کمک اطلاعاتی که دستگاه در اختیارش می‌گذارد می‌تواند تشخیص لازم را انجام دهد. در مقابل، به سامانه جدید دانشگاه استنفورد ۱۳۰ هزار تصویر از ضایعات پوستی داده می‌شود. این سامانه تصاویر را با توجه به اطلاعات پیشین خود از ۲ هزار بیماری پوستی برچسب‌گذاری و طبقه‌بندی می‌کند. سامانه، اطلاعات و داده‌های برچسب‌گذاری شده را پردازش می‌کند و یاد می‌گیرد که برای تشخیص ضایعات پوستی به دنبال چه ویژگی‌ها و نشانه‌هایی باشد.

برای آزمودن سامانه جدید دانشگاه استنفورد، این سامانه با ۲۱ متخصص پوست دارای گواهی بورد تخصصی رقابت کرد. از سامانه جدید خواسته شد بیماری سرطان کراتینوسیت (keratinocyte carcinomas) را که یک نوع رایج از سرطان پوست به‌شمار می‌آید از بیماری کراتوز سبورئیک (seborrheic keratosis) خوش‌خیم تشخیص دهد. همچنین ملانوما بدخیم را که از انواع سرطان‌های پوست خطرناک به حساب می‌آید از خال‌های خوش‌خیم تشخیص دهد. نتیجه آزمایش در مجله Nature منتشر شده است. سامانه جدید مبتنی بر شبکه عصبی کانولشن (CNN) عملکردی برابر با متخصصان داشت. این سامانه سرطان‌های پوستی را طبقه‌بندی کرد و در مقایسه با متخصصین پوست عملکردی مشابه داشت.

به‌نظر می‌رسد طراحی برنامه کاربردی گوشی‌های هوشمند برای استفاده از این سامانه هوش مصنوعی در تشخیص و مراقبت‌های درمانی سودمند و مقرون‌به صرفه باشد.


در زمینه کاربرد فناوری‌های جدید در تشخیص سرطان بیشتر بخوانید:
>>قرص دوربین بلعیدنی فلورسنت می‌تواند در روده‌های شما به شکار سرطان برود
>>دستگاه AeroForm روش جدید ترمیم بافت پس از جراحی برداشتن سینه


منبع: Medgadget

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *