یک سامانه پوشیدنی برای کمک به افراد دارای اختلال بینایی

پیشرفت‌های جدید فناوری می‌تواند پیامدهای مهمی برای افراد دارای معلولیت داشته باشد و در طول زندگی روزمره کمک‌های ارزنده‌ای ارائه دهد. یک نمونه کلیدی، راهنمایی‌هایی است که ابزارهای فناوری می‌توانند به افراد دارای اختلال بینایی (نابینایی جزئی یا کامل) ارائه دهند. در ادامه با یکی از این سامانه‌ها آشنا می‌شویم. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

یک سامانه پوشیدنی برای کمک به افراد دارای اختلال بینایی

پژوهشگران CloudMinds Technologies Inc، در چین اخیراً یک سامانه پوشیدنی جدید با یادگیری عمیق برای افراد دارای اختلال بینایی ایجاد کرده‌اند. این سامانه شامل یک بخش پوشیدنی‌، پردازنده قدرتمند و یک تلفن هوشمند است. بخش پوشیدنی دارای دو جزء اصلی است: یک دوربین RGBD و یک هدفون. پژوهشگران در مقاله خود نوشتند: «ما یک سامانه پوشیدنی مبتنی بر یادگیری عمیق برای بهبود کیفیت زندگی افراد دارای اختلال بینایی ارائه می‌دهیم. این سامانه برای ناوبری ایمن و درک جامع از محیط در زمان واقعی طراحی شده است».

سامانه ساخته شده توسط این گروه، داده‌هایی را از محیط پیرامون کاربر از طریق دوربین RGBD جمع‌آوری می‌کند. این داده‌ها به یک شبکه عصبی کانولوشن (CNN) منتقل می‌شود تا آن را تجزیه و تحلیل و مؤثرترین راهکارهای مسیریابی و جلوگیری از برخورد به موانع را پیش‌بینی کند. این راهکارها به همراه سایر اطلاعات مربوط به محیط اطراف، از طریق یک هدفون به کاربر اطلاع داده می‌شود.

سامانه کمکی برای افراد دارای اختلال بینایی

پژوهشگران هنگام ساخت این سامانه، در ابتدا یک شبکه عصبی کانولوشن را بکار گرفتند که می‌تواند دستورالعمل‌هایی را برای یک کاربر بر اساس داده‌های RGBD و نقشه‌های معنایی مرتبط برای حرکت به جلو، عقب، راست یا چپ تولید کند. افزون بر این، آنها مجموعه‌ای از تعامل‌ها را طراحی کرده‌اند تا به افراد دارای اختلال بینایی بازخوردهای قابل قبولی از قبیل دستورالعمل‌هایی برای پیشگیری از برخورد با موانع و اطلاعات مربوط به محیط پیرامون فراهم کند.

پژوهشگران عملکرد سامانه خود را با یک سری موانع در دنیای واقعی آزمایش کردند. یافته‌هایی که طی این آزمایش‌ها جمع‌آوری شده نشان می‌دهد این سامانه موجب افزایش عملکرد حرکتی کاربران و قابلیت‌های درک محیط در دنیای واقعی می‌شود. برای نمونه کمک به آنها برای درک چیدمان یک اتاق، کمک به آنها در پیدا کردن یک شی گمشده یا انتقال شرایط ترافیکی.

پژوهشگران به عنوان بخشی از مطالعه، مجموعه داده‌های مربوط به دوری از موانع که شامل دستورالعمل‌ها برای جلوگیری از برخورد به موانع هنگام راه رفتن و سایر اطلاعات برای درک محیط است را جمع‌آوری کردند. این مجموعه داده‌ها می‌تواند به گروه‌های پژوهشی کمک کند تا سایر ابزارهای مبتنی بر یادگیری عمیق را برای افراد دارای اختلال بینایی آموزش دهند.

در آینده، این سامانه پوشیدنی جدید می‌تواند کمک‌های مؤثرتری برای افراد دارای اختلال بینایی ارائه دهد. این گروه در حال برنامه‌ریزی برای ادغام یک حسگر سونار یا ضربه گیر است که می‌تواند ایمنی کاربران را در هنگام حرکت در محیط‌های چالش برانگیز یا ناامن بهبود بخشد.


بیشتر بخوانیم:

>>دو فناوری شرکت مایکروسافت و گوگل برای بهبود زندگی نابینایان و افراد دارای اختلال گفتاری

>>شش فناوری شگفت انگیز نابینایان و افراد با مشکلات بینایی

>>امکان مشاهده نمایشگر رایانه برای نابینایان با کمک فناوری لمسی


منبع: techxplore

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *