افزایش تقاضای رباتیک در شش صنعت تا سال ۲۰۲۵

تاکنون به نظر می‌رسید ربات‌ها تنها بتوانند برای کارهای ساده و تکراری مورد استفاده قرار گیرند. با این حال پیشرفت حسگرها، سامانه‌های کنترلی و الگوریتم‌های یادگیری ماشین سبب شده است ربات‌ها انعطاف‌پذیر و پیچیده‌تر رفتار کنند. امروزه ربات‌ها در صنایع کشاورزی دقیق و ساخت و ساز و ماموریت‌های امداد و نجات با انسان‌ها هکاری می‌کنند. افزون بر توسعه‌ی نرم‌افزار و سخت‌افزار ربات‌ها، توانایی جمع‌آوری و تحلیل و به اشتراک‌گذاری کلان داده و اینترنت اشیا نیز به اتوماسیون سود می‌رساند. طراحان و توسعه‌دهندگان رباتیک باید از فرصت‌ها آگاه باشند. در پنج سال آینده، پذیرش ربات‌ها در شش صنعت رو به افزایش خواهد بود. برای آشنایی با این صنایع با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

افزایش تقاضای رباتیک در شش صنعت تا سال 2025

۱) پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی

ربات‌ها به جراحان در سراسر جهان کمک می‌کنند. آمارها نشان می‌دهد که سامانه‌های رباتیک جراحی بیشترین سهم را در بازار رباتیک پزشکی به خود اختصاص می‌دهند. دیگر انواع ربات‌ها در پزشکی در حوزه‌های آزمایش و توزیع دارو، کار با مواد دارویی، ضدعفونی بیمارستان‌ها و دستگاه‌های پوشیدنی و تشخیص بیماری با هوش مصنوعی حضور دارند.

ربات‌های جراح خطای انسانی هنگام جراحی و مدت زمان نقاهت بیمار را کاهش می‌دهند. هنوز به کارگیری ربات در جراحی به جراحی‌های خاصی از جمله جراحی قلب، ارتوپدی و ستون فقرات و برخی از جراحی‌های مغز و اعصاب محدود می‌شود. ربات جراح جایگزین جراحان نخواهد شد بلکه انجام برخی کارها را در طول جراحی بر عهده می‌گیرد تا پزشکان بتوانند در وظایفی که از عهده ربات بر نمی‌آید سرعت عمل بیشتری داشته باشند.

توسعه‌دهندگان رباتیک نه تنها باید نرم‌افزار طراحی کنند و بسازند بلکه باید نرم‌افزار مورنیاز برای کنترل دقت و عملکرد ربات جراح را طراحی کنند. رابط کاربری و زیرساخت شبکه برای ارتباط امن و در زمان آنی از جمله نکاتی است که متخصصان رباتیک باید در نظر بگیرند.

۲)کشاورزی

صنعت کشاورزی به تازگی به هوش مصنوعی و تحلیل داده‌ها و پهپادها روی آورده است. از سوی دیگر، ربات‌های میوه‌چین وظایف سنگین کشاورزان را کاهش می‌دهند. تعداد ربات‌های کشاورزی تا سال ۲۰۲۵ به ۷۲۷۰۰۰ خواهد رسید. هم‌اکنون دستگاه‌های رباتیک در شیردوشی دام، نظارت بر محصولات زراعی و کاشت و برداشت محصول استفاده می‌شوند. فناوری اینترنت اشیا به کارخانه‌ها و خانه‌های هوشمند محدود نمی‌شود. وسایل نقلیه خودران و پهپادها برای به کارگیری در صنعت کشاورزی باید مقرون به صرفه و قابل اعتماد و با کاربرد آسان و قابلیت به روز رسانی طراحی شوند.

۳) لوازم خانگی و خانه هوشمند

بلندگوهای هوشمند، جاروبرقی‌های هوشمند و خانه‌های هوشمند به زندگی روزمره مردم وارد شده‌اند. اتصال به اینترنت و سایر دستگاه‌ها و رابط کاربری سخنگو و اکوسیستم برنامه‌های کاربردی از فناوری‌های کلیدی در حال پیشرفت هستند. شرکت‌های بسیاری بر ساخت ربات‌های خانگی کار می‌کنند. ربات‌های اجتماعی در رقابت با سامانه‌های موجود همچون گوشی هوشمند و دستیاران صوتی آمازون و گوگل همچنان عقب هستند. ربات‌های اجتماعی برای تعامل با افراد سالخورده و آموزش کودکان و تعامل با افراد در خانه برای اجرای کارهایی مثل تمیز کردن و درست کردن غذا پتانسیل بالایی دارند. شرکت‌های Husqvarna و iRobot و Worx ربات‌های چمن زن ارائه کرده‌اند.

۴) صنعت خودرو و حمل و نقل

رباتیک در خط تولید خودروهای شرکت‌های خودروسازی و ساخت و تست خودروها کاربرد دارد. MOTOBOT یک ربات انسان‌نمای موتورسوار است. اطلاعات جمع‌آوری شده از این ربات برای بهبود عملکرد و توسعه موتورسیکلت به کار می‌رود. وسایل نقلیه همچون اتوبوس خودران و کامیون در کوتاه‌مدت نسبت به خودروهای شخصی خودران به صرفه‌تر هستند. حسگرها، پردازنده‌های AI برای ورود به خودروهای خودران هنوز به توسعه و استانداردسازی و طی روند اجرای مقررات نیاز دارند.

۵) کمک‌های اولیه و اورژانسی

پهپادها در شرایط سخت زمین لرزه و یا سیل می‌توانند مکان و شرایط بازماندگان ثبت کنند و در یافتن افراد در خطر کمک برسانند. ربات‌ها حتی می‌توانند در زیر ساختمان‌های فروریخته حرکت کنند. پهپادها در پاکسازی محل حادثه، حمل تجهیزات پزشکی و خاموش کردن آتش به طور فعالانه و حتی بدون کنترل انسان همکاری کنند. این ربات‌ها باید بتوانند در هرشرایط احتمالی خطر وظیفه خود را انجام دهند.

۶) کارهای نظامی

ربات‌ها در حوزه نظامی و ارتش برای شناسایی محل انفجار و غیر فعالسازی مواد منفجره و نظارت به کار می‌روند. شرکت Lockheed Martin و Boeing و Northrop Grumman بر ربات‌های نظامی و هواپیماهای بدون سرنشین کار می‌کنند. پهپادها در راستای جمع‌آوری اطلاعات و موقعیت یابی سودمند هستند. پهپادها و ربات‌های زمینی و اگزواسکلتون‌ها فناوری‌هایی هستند که در حوزه نظامی عملکرد سربازان و امنیت آن‌ها را افزایش می‌دهند.

با توجه به این فهرست می‌توان رشد تقاضای رباتیک در صنایع مختلف را مشاهده کرد. بنابراین در آینده نزدیک توسعه‌دهندگان رباتیک و برنامه‌نویسان و مهندسان رباتیک فرصت‌های گسترده‌ای خواهند یافت تا در حوزه‌های مختلف فعالیت کنند.


بیشتر بخوانیم:

خلق هفت فرصت جدید شغلی با پیشرفت صنعت رباتیک و هوش مصنوعی

پرکاربردترین عرصه های صنعت رباتیک

نمایشگاه رباتیک Automate/ProMat 2019 : چند راهکار برای توسعه دهندگان رباتیک


منبع: therobotreport

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *