سلامت دیجیتال و مبارزه با مواد مخدر دارویی (بخش نخست)

نویسنده: Bertalan Meskó

بحران استفاده‌ی مواد مخدر دارویی در آمریکا، نگران کننده است. قربانیان مضطرب، خانواده‌هایی که شاهد رنج و از بین رفتن بستگانشان هستند، پزشکانی که داروهای مسکن اعتیادآور که سلامتی را به خطر می‌اندازد، تجویز می‌کنند و قانون گذارانی که باید این شرایط دشوار را مدیریت کنند: اعتیاد. حتی خواندن در مورد شمار روز افزون افرادی که به این بیماری خانمان سوز مبتلا می‌شوند، دردناک است. در این مقاله از مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به بررسی تاثیر فناوری‌های سلامت دیجیتال بر کنترل بحران استفاده‌ی مواد مخدر دارویی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

سلامت دیجیتال و مبارزه با مواد مخدر دارویی (بخش نخست)

چرا مقابله با بحران اعتیاد بسیار دشوار است؟

هنگامی که شخصی معتاد شود، این بیماری برای مدت طولانی گریبان گیر او خواهد شد. فرد معتاد ممکن است به پایین‌ترین سطح ممکن نزول پیدا کند، جایی که دیگر هیچ چیز اهمیت ندارد. مواد مخدر، دارو، الکل، اما حتی اگر فرد معتاد موفق به مبارزه با این مواد بشود، ممکن است ضعف‌های ایجاد شده ناشی از عوامل محیطی و روانی دوباره زمینه ساز بازگشت آن شود. در بدترین حالت، اعتیاد، زندگی، خانواده و جوامع را نابود می‌کند.

خارج شدن از این حفره‌ی غیر قابل تحمل نیازمند یک نیروی اراده‌ی قدرتمند و کمک‌های حرفه‌ای است. یک محیط اجتماعی که حامی فرد معتاد باشد و همچنین یک زیر ساخت پزشکی مناسب. نرخ بازگشت بیماران به حالت نخستین خود ۴۰ تا ۶۰ درصد است. به این معنی که درمان و توانبخشی باید مداوم باشد و برای یک دوره‌ی طولانی مدت برنامه ریزی شود. علاوه بر این، این فرایند نه تنها پیامدهای روحی، جسمی و اجتماعی را به همراه دارد بلکه عواقب مالی را نیز تحمیل می‌کند. موسسه‌ی ملی سوء مصرف دارو برآورد کرده است که به عنوان مثال هزینه سوء مصرف دارو در سامانه مراقبت‌های بهداشتی آمریکا ۲۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ بوده است.

بنابراین برای مقابله‌ی موثر با بحران جدی مواد دارویی، به منابع اطلاعاتی متعدد، راه حل‌های بلند مدت و همکاری‌های گسترده برای یک بازه‌ی زمانی طولانی نیاز است. به همین دلیل، مقابله با این بحران دشوار است.

سلامت دیجیتال و مبارزه با مواد مخدر دارویی (بخش نخست)

آمار دقیق

تریاک یکی از مواد قدرتمند افزودنی و یک ماده‌ی مخدر است و موادی که از تریاک مشتق می‌شوند نیز به همان میزان خطرناک هستند. مجله‌ی The New Yorker در مقاله‌ای خیره کننده در مورد گسترش داروهای مسکن که حاوی مواد مخدر هستند از به کار گیری روش‌های بی‌رحمانه‌ی بازاریابی که شرکت‌هایی مانند Purdue Pharma و Slacker-family به آن می‌پردازند خبر داد. حتی رومی‌ها از خشخاش به عنوان نمادی از خواب و مرگ یاد می‌کرده‌اند. نویسنده توضیح می‌دهد که برای یک مدت طولانی پزشکان به دلیل ماندگار بودن تاثیر و اعتیاد آوری این دسته از داروها تمایلی به تجویز داروهای حاوی مواد مخدر قوی نداشتند به جز برای تسکین دردهای شدید سرطان و مراقبت‌های تسکین دهنده‌ی پایان زندگی بیمار.

با این حال، در دهه نخست قرن ۲۱، انجمن آمریکایی اعتیاد پزشکی دریافت که از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸ میزان مرگ و میر ناشی از مصرف دارو، فروش و استفاده از داروهای مرتبط با نسخه‌های تسکین دهنده‌ی درد به صورت موازی در حال افزایش است. میزان مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد دارو در سال ۲۰۰۸ تقریبا چهار برابر نرخ سال ۱۹۹۹ بوده است، نرخ فروش نسخه‌های مواد دارویی تسکین دهنده در سال ۲۰۱۰ چهار برابر بیشتر از سال ۱۹۹۹ بوده است .

طبق گزارش وحشتناک Guardian میزان مصرف بیش از حد دارو طی ۱۶ سال گذشته به شدت افزایش یافته است. امروزه در آمریکا مرگ و میری که به دلیل مصرف بیش از حد دارو اتفاق می‌افتد بسیار بیشتر سوانح جاده‌ای و درگیری‌های خیابانی است. در مجموع، مصرف بیش از حد مواد دارویی در سال ۲۰۱۴ در ایالات متحده آمریکا جان ۴۷۰۰۰ نفر را گرفت. که به طور متوسط برابر ۱۳۰ مرگ و میر در روز است. در حال حاضر انجمن آمریکایی مواد مخدر دارویی می‌گوید بیش از دو و نیم میلیون آمریکایی اختلال مصرف مواد دارویی دارند. مجله‌ی The New Yorker یادآور می‌شود که در هر نیم ساعت یک کودک معتاد متولد می‌شود. در مکان‌هایی مانند Huntington یا West Virginia، ده درصد نوزادان به مواد دارویی مخدر معتاد هستند. وکلای منطقه در شرق Tennessee به تازگی دادخواهی علیه Purdue و شرکت‌های دیگر به دلیل نوزادان متولد شده‌ی معتاد به مواد مخدر تنظیم کرده‌اند.

چه کاری می‌توان انجام داد؟ سلامت دیجیتال چگونه می‌تواند کمک کند؟

همانند سایر بیماری‌ها، مبارزه با اعتیاد نیازمند درمان مناسب در قالب دارو، برنامه‌های توانبخشی و راهنمایی‌های روانشناسی است. پیشگیری، موثرترین راهی است که برای مقابله با اعتیاد وجود دارد.اگر چه فناوری‌های تحول آفرین نمی‌توانند جایگزین مراقبت‌های پزشکی یا راهنمایی روانشناختی شوند، اما می‌توانند برای قربانیان و پزشکان در زمینه‌های پیشگیری، درمان واکنشی و مراقبت‌های اضطراری یاری رسان باشند. در بخش دوم این مقاله به بررسی این فناوری‌ها می‌پردازیم.

سلامت دیجیتال و مبارزه با مواد مخدر دارویی (بخش نخست)

 


بیشتر بخوانید:

>>آینده ی شگفت انگیز دندان پزشکی و بهداشت دهان و دندان(بخش نخست)

>> تاثیر فناوری‌های تحول آفرین بر بیوتروریسم (بخش نخست)


منبع: linkedin

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *