سنجش قند خون با حسگر عرق ساخته شده به دست مهندسان زیستی

پژوهشگران دانشگاه تگزاس در دالاس تلاش می‌کنند دستگاهی پوشیدنی را توسعه دهند که می‌تواند سطح قند خون افراد را از طریق عرق موجود روی پوست آنها اندازه‌گیری کند.

سنجش قند خون با سنسور عرق

در پژوهشی که به تازگی در مجله «حسگرها و عملگرها» منتشر شده است، دکتر شالینی پراساد، استاد دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر اریک جانسون و همکارانش، قابلیت‌های حسگرهای زیستی که طراحی کرده‌اند به نمایش گذاشته‌اند. این حسگر می‌تواند گلوکز موجود در عرق انسان را شناسایی و اندازه‌گیری کند.

این گروه پیش‌تر نشان داده بودند که  فناوری آنها قادر به تشخیص کورتیزول موجود در عرق است.

برای افراد دیابتی یا افراد در معرض دیابت، نظارت شخصی بر میزان گلوکز خون یا همان سنجش قند خون امری مهم در مدیریت شرایط است. این روزها ردیاب‌های سلامتی که بر تپش قلب نظارت کرده و تعداد گام‌ها را می‌شمارند بین افراد بسیار محبوب هستند ولی حسگرهای پوشیدنی غیرتهاجمی می‌توانند برای مدیریت بیماری‌ها بسیار سودمند باشند.

دستگاه‌های سنجش گلوکز خون خانگی که معمولاً بکار گرفته می‌شوند نیازمند نمونه‌ای کوچک از خون فرد هستند که بیشتر از سرانگشتان گرفته می‌شود و این کار باید چندین بار در روز تکرار شود. در حالی که حسگر ساخت گروه دانشگاه تگزاس قادر است گلوگز را در مقدار بسیار کمی از عرق موجود روی پوست تشخیص دهد.

در سازو کار این حسگر، از همان مواد شیمیایی و واکنش‌های آنزیمی موجود در نوارهای آزمایش سنجش قند خون استفاده شده است ولی طراحی این حسگر، به نحوی انجام شده است که قادر به استفاده از حجم کم عرق موجود در نواحی مثل زیر بند ساعت یا مچ‌بندها استفاده کند.

پژوهشگرانی که روی تعریق پوست کار می‌کنند معمولاً یک جریان الکتریکی را از پوست عبور می‌دهند تا پوست را به تعریق به میزان کافی برای آزمایش وادار کنند. ولی از آنجا که این روش می‌تواند به سوختگی و جوش منجر شود، پژوهشگران دانشگاه تگزاس روشی را ابداع کرده‌اند که مقدار بسیار کمی عرق نیاز دارد.

طراحی آنها با حجم عرق کمتر از یک میکرولیتر کار می‌کند. یک میکرو لیتر مقدار تقریبی مایعی است که در یک بلور نمک جا می‌گیرد. همچنین این فناوری قادر به اندازه‌گیری آنی مقدار گلوکز موجود در عرق است.

هنوز تولید محصولی مبتنی بر این فناوری برای استفاده شخصی به چند سال دیگر زمان نیاز دارد ولی این گروه به دنبال تجاری‌سازی و تولید انبوه این محصول در آینده است.


درباره دیابت و سنجش قند خون بیشتر بخوانید

>> ترکیب لنز تماسی و عینک هوشمند برای نظارت بر دیابت و توزیع دارو
>> دریافت تأییدیۀ اتحادیۀ اروپا برای سامانۀ نظارت پیوسته بر گلوکز Eversense


منبع: scienmag

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *