طراحی و ساخت ربات جدید آندوسکوپی با قابلیت نمونه برداری

دانشمندان هنگ کنگی با همکاری پژوهشگران در دانشگاه ETH زوریخ دستگاهی به مراتب بهتر برای معاینه روده کوچک، آزاد کردن نانوربات‌های تحویل دارو و یا نمونه‌برداری از بافت‌ها توسعه دادند. این دستگاه آندوسکوپی براحتی توسط میدان مغناطیسی از بیرون بدن کنترل می‌شود و کم‌ترین میزان درد و ناراحتی را برای بیماران به همراه دارد.

طراحی و ساخت ربات جدید آندوسکوپی با قابلیت نمونه برداری

یک دستگاه آندوسکوپی به طور مشترک توسط دانشمندان در دانشگاه چینی هنگ کنگ اختراع شده است که به صورت عمیق‌تر وارد بدن می‌شود، زمان لازم برای معاینه را کاهش می‌دهد و اجازه می‌دهد درمان با نانوربات‌های تحویل دارو یا نمونه‌برداری از بافت‌ها دقیق‌تر انجام شود.

این وسیله با عرض ۱۰ میلی‌متر می‌تواند کل روده کوچک را که حدود ۵ متر طول دارد در عرض ۳۰ دقیقه بررسی کند. معاینه با انتروسکوپی بالونی معمولی یک ساعت طول می‌کشد و تنها ۸۰ درصد این عضو بدن را پوشش می‌دهد.

تماشا کنید که این فناوری چگونه کار می‌کند:

مزایای این دستگاه جدید آندوسکوپی

پژوهشگرانی که این فناوری را به کمک دانشگاه ETH زوریخ سوئیس توسعه داده‌اند، می‌گویند که این فناوری تا سه سال آینده می‌تواند روی بیماران آزمایش شود.
پروفسور برادلی نلسون (Bradley Nelson)، مدیر مؤسسه رباتیک و سامانه‌های هوشمند در ETH زوریخ گفت:

«به کمک این فناوری قادر خواهیم بود با کم‌ترین میزان درد و ناراحتی برای بیماران به اعماق بدن آنها برویم. دستگاه‌های نانو رباتیک نیز می‌توانند در تشخیص و درمان بهتر بیماری کمک کنند».

این دستگاه آندوسکوپ دارای نوک مغناطیسی در ته یک لوله است و از طریق دهان وارد می‌شود. می‌توان آن را آزادانه در داخل بدن و بوسیله میدان مغناطیسی خارج از بدن هدایت کرد. نلسون گفت فناوری مشابه در حال حاضر برای بیماران قلبی در سوئیس آزمایش شده است. نانوربات‌ها را نیز می‌توان در داخل روده کوچک برای انجام وظایف بیشتر آزاد کرد.

پروفسور Philip Chiu Wai-yan، مدیر مرکز فناوری Chow Yuk Ho برای نوآوری‌های پزشکی در دانشگاه چینی گفت: «ما امیدواریم که با استفاده از نانوربات‌ها بتوانیم نمونه‌برداری از بافت‌ها یا تزریق دارو را انجام دهیم».

مشکلات فعلی عمل آندوسکوپی

Chiu افزود معاینه کامل روده کوچک با فناوری‌های فعلی دشوار است. برای پزشکان استفاده از یک آندوسکوپ کپسولی که در آن بیماران یک دوربین به اندازه قرص را می‌بلعند، دشوار است چون جهت و یا حرکت دوربین را نمی‌توان کنترل کرد، جمع آوری نمونه‌های بافتی امکان‌پذیر نیست و آنها قادر به انجام درمان نیستند.

مشکل با بالون آنتروسکوپی که حدود ۱۵ میلی‌متر عرض دارد این است که بیماران باید به طور عمیق تسکین یافته و یا تحت بیهوشی کلی قرار گیرند و هل دادن و کشیدن آن در داخل روده دردناک است.

پروفسور Joseph Sung Jao-yiu ، نایب رئیس دانشگاه چینی و یک متخصص در گوارش گفت: این فناوری می‌تواند در درمان مشکلات روده کوچک همچون خونریزی‌های ناشناخته و یا بیماری کرون (Crohn) که تشخیص آن دشوار است مؤثر باشد.

Sung گفت: «ما می‌دانیم برخی از بیماران در روده کوچک خونریزی دارند اما نمی‌توانیم منشأ و مکان آن را مشخص کنیم. حتی اگر ما بتوانیم نقطه خونریزی را شناسایی کنیم، نمی‌توانیم آن را درمان کنیم چون در اعماق بدن است. استفاده از این فناوری جدید می‌تواند گسترش یابد و به نفع مردم باشد».

Chiu گفت دانشگاه چینی آندوسکوپی روده کوچک را روی حدود ۵۰ تا ۶۰ بیمار در سال انجام می‌دهد. او بر این باور است که دیگر بخش‌های دستگاه گوارش نیز می‌توانند از این فناوری بهره مند شوند. این فناوری در حال حاضر بر روی حیوانات آزمایش می‌شود و مطالعات بالینی ظرف مدت سه سال آینده انجام خواهد شد.


در همین زمینه بخوانید:

>>نخستین دستگاه رباتیک کولونوسکوپی استریل و یکبار مصرف

>>برترین فناوریهای پزشکی سال ۲۰۱۶


منبع: South China Morning Post

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک مطلب و نام مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *