۱۵ ربات پزشکی که دنیا را دگرگون می کنند (بخش دوم)

در بخش نخست مقاله به ربات‌ داوینچی، پروتزهای رباتیک دارای حس، ربات اندوسکوپی، اسکلت بیرونی و برخی از انواع ربات‌های پزشکی پرداختیم. در این بخش با جالب‌ترین ربات‌های پزشکی از جمله نانوربات‌های ضدباکتری، ربات‌های ارتباط از راه دور، و تشخیص بیماری با هوش مصنوعی آشنا می‌شویم که زندگی ما را تغییر خواهند داد. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

۱۵ ربات پزشکی که دنیا را دگرگون می کنند (بخش دوم)
ربات همراه BUDDY

۸)ربات‌های همراه

میلیون‌ها نفر از سالمندان و افراد ناتوان جسمی و یا ناتوان ذهنی در سراسر جهان به تنهایی طولانی مدت دپار هستند. آن‌ها برای مدت طولانی احساس تنهایی دارند.از سوی دیگر دقیقا این سه گروه از افراد به معاینه‌های پزشکی دوره‌ای نیاز دارند. ربات‌های همراه می‌توانند هر دو مشکل را برطرف کنند و زندگی با کیفیت بهتری برای آن‌ها فراهم کنند. برای نمونه ربات BUDDY می‌تواند در سطح احساسی با کاربر ارتباط برقرار کند و جایزه بهترین نوآوری سال ۲۰۱۸ را دریافت کرده است.

۱۵ ربات پزشکی که دنیا را دگرگون می کنند (بخش دوم)

۹) ربات‌های ارتباط از راه دور

ربات‌های ارتباط از راه دور نقش مهمی در حوزه‌ی پزشکی دارند. آنها جایگزین برترین متخصصان و پزشکان در مناطق دورافتاده خواهند شد. تا پزشکان بتوانند از راه دور بیماران را معاینه و درمان کنند. برای نمونه پزشکان نیویورک امکان صحبت با بیمار خود در روستاهای دورافتاده هند را دارند. این فرصت سبب به اشتراک‌ گذاری دانش و مشاوره پزشکی با متخصصان محلی خواهد شد.

۱۵ ربات پزشکی که دنیا را دگرگون می کنند (بخش دوم)

۱۰) ربات‌های پرستار

پرستاران معجزه‌گران و شریان زندگی در محیط‌های پزشکی هستند. پرستاران به دلیل کمبود امکانات و نیرو، به طور معمول بیش از حد کار می‌کنند. در اینجا ربات‌های پرستار نقش پیدا می‌کنند. بسیاری از ربات‌ای پرستار می‌توانند علایم حیاتی بدن بیمار را اندازه‌گیری و ثبت کنند و وضعیت بیمار را کنترل کنند. برخی نیز حتی می‌توانند تخت بیمارستانی را از اتاقی به اتاق دیگر جابه‌جا کنند. ربات‌های پرستار اگر درکارهای خسته‌کننده به پرستاران کمک کنند، بازدهی نیروی پرستار برای مراقبت از بیماران بیشتر خواهد شد.

۱۵ ربات پزشکی که دنیا را دگرگون می کنند (بخش دوم)

۱۱) ربات داروخانه

تصور کنید هنگامی که وارد داروخانه می‌شوید یک ربات، نسخه‌ی شما را تحویل گیرد و داروها را از قفسه‌ها بیابد. چنین رباتی تقریبا ۵ سال است در دانشگاه کالیفرنیا ساخته شده است و برای کار در بیمارستان تایید گرفته است.

۱۵ ربات پزشکی که دنیا را دگرگون می کنند (بخش دوم)

۱۲) سامانه‌ی تشخیص هوش مصنوعی

تشخیص AI یکی از کارهایی است که به احتمال زیاد ربات‌ها بهتر از پزشکان انجام خواهند داد. ربات‌ها با الگوریتم‌های یادگیری ماشینی و آموزش هزاران نمونه‌ی مشابه یاد می‌گیرند. کاربرد سامانه‌های تشخیص AI بسیار گسترده است. برای نمونه، سامانه‌ی FDNA از نرم‌افزار تشخیص چهره برای مانیتور چهره‌ی بیماران استفاده می‌کند. این کار با هدف تشخیص ۸۰۰۰ بیماری و اختلالات ژنتیکی نادر با دقت چشم‌گیری انجام می‌شود.

سامانه‌ی AI دانشگاه نیویورک قادر است هزاران مدرک پزشکی را بررسی کند و احتمال ابتلا به بیماری دیابت، نارسایی قلبی یا سکته‌ی مغزی را تشخیص دهد.

۱۵ ربات پزشکی که دنیا را دگرگون می کنند (بخش دوم)

۱۳)نمونه برداری بافت با رباتیک

این یک پیشرفت بسیار جالب و نجات‌دهنده در پروژه MURAB است. MURAB مخفف MRI و بیوپسی با کمک ربات سونوگرافی است. نمونه برداری با رباتیک روشی تقریبا غیرتهاجمی برای تشخیص مراحل اولیه سرطان به شمار می‌آید. یک ربات از طریق روش MRI و اولتراسوند به محل نمونه‌برداری هدایت می‌شود. اطلاعات محل نمونه‌برداری با تصویربرداری سه‌بعدی به دست می‌آید. چزشک با کمک تصویر سه‌بعدی محل دقیق بیوپسی را تشخیص می‌دهد. برش بر بدن بیمار بسیار کوچک در حد برش کاغذ است.

۱۵ ربات پزشکی که دنیا را دگرگون می کنند (بخش دوم)
AI epidemiology

۱۴) اپیدمیولوژی AI

همه‌گیرشناسی یا اِپیدمیولوژی (epidemiology) مطالعه نحوه انتشار بیماری‌ها و عوامل بیماری‌زا، توزیع بیماری‌ها در زمان‌ها ، مکان‌ها، نژادها یا فرهنگ‌های خاص است. هوش مصنوعی در دنبال کردن الگوها و پیش‌بینی از کلان داده‌ها برتر از انسان عمل می‌کند. به همین دلیل اِپیدمیولوژی یک هدف منطقی برای AI به شمار می‌آید. ربات‌های AI قادرند در مدیریت و مبارزه با بیماری‌های پاندمیک کمک کنند. الگوریتم‌های AI با تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به شیوع بیماری، مکان و زمان شیوع بیماری و روند جلوگیری از شیوع را تشخیص می‌دهد. برای نمونه، سامانه‌ی AIME برای جلوگیری از شیوع بیماری تب دنگی در مالزی با دقت پیش‌بینی بالای ۸۵ درصد، جان هزاران نفر را نجات داد.

۱۵ ربات پزشکی که دنیا را دگرگون می کنند (بخش دوم)

۱۵) نانو ربات‌های ضدباکتری

نانو ربات‌های ضدباکتری، ربات‌های بسیارکوچکی از ورقه‌های طلا در اندازه‌ی نانو هستند که با پلاکت و سلول‌های قرمز خون پوشانده شده‌اند. این ربات‌ها، باکتری‌ها را به صورت مستقیم از خون بیمار پاک می‌کند. ربات‌ها با تقلید از باکتری‌ها به آن‌ها نزدیک می‌شوند و در شبکه‌ی نانوسیم خود محاصره می‌کنند. از آنجا که از واکنش‌های طبیعی باکتری‌ها در راستای پاک‌سازی خون استفاده می‌کند، می‌توانند جایگزین داروهای آنتی‌بیوتیک باشند. بنابراین تاثیر بسیاری بر مبارزه ما در برابر بیماری‌های مقاوم در برابر آنتی بیونتیک داشته باشد.


بیشتر بخوانیم:

>>۱۵ ربات پزشکی که دنیا را دگرگون می کنند (بخش نخست)
>>این پشتیبان رباتیک موجب بهبود توانایی کنترل تنه در کودکان مبتلا به فلج مغزی میشود
>>همه گیری کووید ۱۹ موجب استفاده بیشتر از ربات ها در سراسر جهان میشود


منبع: interestingengineering

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *