تازه های فناوری / آموزش رباتیک و کدنویسی به کودکان با ربات ها

در اینجا با دو ربات طراحی شده برای آموزش کدنویسی و مبانی رباتیک به کودکان آشنا خواهیم شد. در ادمه نیز مروری داریم بر تازه‌ترین پیشرفت‌ها در زمینه رباتیک. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

آموزش کدنویسی به کودکان با ربات Root

شرکت iRobot ربات Root را برای آموزش کدنویسی و روش‌های حل مسئله به کودکان ۴ سال به بالا توسعه داده است. Root بسته‌ای پر از حسگر و عناصر تعاملی است که استفاده از آن را جالب و هیجان‌انگیز می‌کند. این نکته حائز اهمیت است که Root یک ربات اسباب بازی نیست بلکه ابزاری آموزشی برای یادگیری مهارت‌های کدنویسی با روشی تجربی و سرگرم کننده است.

آموزش رباتیک و کدنویسی به کودکان با ربات RoboMaster S1

شرکت چینی DJI شیوه‌ی جدید و سرگرم‌کننده‌ای برای انتقال دانش خود به نسل‌های جوان یافته است. آنها یک ربات آموزشی به نام  RoboMaster S1 طراحی کرده‌اند. این ربات نمونه کوچکی از ربات چهار چرخ مریخ‌نورد است که از بخش‌های بسیار گوناگونی تشکیل شده است. این سامانه از زبان‌های برنامه‌نویسی اسکراچ و پایتون پشتیبانی می‌کند. این ربات اکنون در ایالات متحده، چین و ژاپن با قیمت ۴۹۹ دلار در دسترس است.

طراحی یک اردک رباتیک برای کمک به کشت برنج

قرن‌هاست که کشاورزان ژاپنی از اردک‌ها برای کمک به کشت برنج بهره می‌برند. این حیوانات از حشرات شالیزارها تغذیه کرده و از رشد علف‌های هرز جلوگیری می‌کنند. آنها با حرکت خود به آب اکسیژن دهی می‌کنند و حتی به کوددهی زمین کمک می‌کنند. با تجاری سازی تولید برنج، آفت کش‌ها و سایر مواد شیمیایی جایگزین اردک‌ها شدند. اکنون  مهندسان شرکت نیسان قصد دارند اردک‌ها را دوباره به این حوزه بازگردانند اما با روشی متفاوت. آنها ربات Aigamo را طراحی کردند تا به کشاورزان در کشت برنج کمک کند. این اردک رباتیک با وزن ۱٫۵ کیلوگرم، دارای دو بروس لاستیکی چرخان به جای پای اردک است که برای گل آلود کردن آب و جلوگیری از رشد علف‌های هرز استفاده می‌شود.

ربات تنبل با سرعت کم و مصرف انرژی بهینه

برای نظارت بر محیط زیست، کشاورزی هوشمند و دقیق، تعمیر و نگهداری از زیرساخت‌ها و برنامه‌های امنیتی خاص، سرعت کم و انرژی کارآمد بهتر از سرعت بسیار و نیاز همیشگی به شارژ است. پژوهشگران مؤسسه فناوری جورجیا با الهام از تنبل درختی رباتی ساختند که با کمک پانل‌های فتوولتاییک ماه‌ها از سایبان‌های جنگل (کانوپی) آویزان می‌ماند. SlothBot تنها برای اندازه‌گیری تغییرات محیطی حرکت می‌کند.

کنترل بازوی رباتک با هوش مصنوعی و کاهش هزینه بسته‌بندی محصولات

دانشمندان دانشگاه راتگرز از هوش مصنوعی برای کنترل یک بازوی رباتیک استفاده کردند که یک راه کارآمد برای بسته‌بندی جعبه‌ها، صرفه جویی در زمان و هزینه است. این ویدیو بازوی رباتیک Kuka را حین بسته‌بندی سفارش‌ها نشان می‌دهد.

بسته‌بندی و لمس اجسام ظریف و کوچک با انگشتان mGrip

شرکت Soft Robotics انگشتان کوچکی را به سامانه mGrip برای برداشتن اجسام کوچک و ظریف افزوده است.

آمازون از ربات‌های جدیدی در انبارهای خود استفاده می‌کند

آمازون اکنون از ۸۰۰ ربات استفاده می‌کند و قصد دارد نیروی رباتیکی جدیدی نیز بکار گیرد. Xanthus، یکی از دو ربات جدید آمازون است که می‌تواند به ماژول‌های مختلفی همچون تسمه نقاله و طبقه‌ای از سطل‌ها برای انجام انواع مختلف وظایف مجهز شود. Pegasus نیز یک ربات متحرک است، اما بسیار کوچکتر از Xanthus. این ربات برای کمک به مرتب کردن سریع و دقیق بسته‌ها طراحی شده است.

سامانه Tactile Telerobot نخستین سامانه حضور از راه دور لمسی در جهان است که بازخورد لمسی واقعی را به یک اپراتور واقع در هر جای دنیا منتقل می‌کند. این محصول نتیجه همکاری شرکت Shadow Robot، HaptX و SynTouch است. آنچه که در این سامانه واقعاً منحصر به فرد است بازخورد لمسی HaptX است. افراد بدون هیچ آموزشی می‌توانند از این سامانه استفاده کنند و از راه دور با اشیا تعامل واقعی داشته باشند. Shadow Hand یکی از پیشرفته‌ترین دست‌های رباتیک در جهان است که برای در دست گرفتن اشیا و کنترل آنها بکار می‌رود.

ربات حضور از راه دور تویوتا برای المپیک ۲۰۲۰

المپیک ۲۰۲۰ سال آینده در ژاپن برگزار می‌شود. تویوتا در حال توسعه ربات حضور از راه دور جدیدی است. این ربات به افرادی که قادر نیستند به صورت فیزیکی در این بازی‌ها و مراسم حضور داشته باشند کمک می‌کند تا به صورت مجازی حضور یابند. ربات  T-TR1 دارای یک صفحه نمایش گسترده و یک دوربین ۳۶۰ درجه است.

این ماشین ظرفشویی رباتیک بار شستن ظروف را از روی دوش انسان‌ها برمیدارد

شستن ظروف مسئله‌ای است که ربات‌ها می‌توانند آن را دست کم در رستوران‌ها حل کنند. بدون شک بسیاری از افراد نمی‌خواهند ساعت‌های طولانی را با دستمزد کم به شستن ظروف مشغول شوند. از این رو رستوران‌ها اغلب با کمبود نیرو در این زمینه مواجه هستند. شرکت Dishcraft Robotics یک ماشین ظرفشویی رباتیک ایجاد کرده است تا این مشکل را حل کند. این ربات به کمک یک دوربین و هوش مصنوعی ظروف را اسکن می‌کند تا مطمئن شود آنها تمیز شده‌اند و به شستشوی بیشتر نیاز ندارد. هنوز قیمتی برای این ماشین ظرفشویی مشخص نشده و وارد بازار نشده است.

ارسال دارو و لوازم ضروری به مناطق دور از دسترس با پهپاد

مردم محلی‫ که در ارتفاعات کشور جمهوری دومینیکن زندگی می کنند به مراکز بهداشتی و درمانی دسترسی ندارند. درمانگاه‌ها و داروخانه‌ها در این منطقه اندک و بسیار دور هستند و ‫به همین دلیل دسترسی مردم به مراقبت های بهداشتی و درمانی محدود است. در حالی که برخی از جاده‌ها آسفالت هستند ولی مردم کمی به خودرو دسترسی دارند. نبود حمل و نقل مناسب از موانع اصلی عدم دسترسی مردم به مراقبت‌های بهداشتی به شمار می‌آید. باران‌های شدید منطقه نیز رفت و آمد را سخت‌تر و خطرناک‌تر می‌کند. ‫دهکده‌ها تا مراکز درمانی و داروخانه با موتورسیکلت ۱۰ مایل فاصله دارند. اما این مسافت با پهپاد تنها یک مایل خواهد بود برای آزمایش، در یک پهپاد دارو قرار داده شد و از یک داروخانه‌ی محلی به دهکده ارسال شد. پهپاد توسط استارتاپ سوئیسی‫ Dronistics با همکاری شرکت آمریکایی WeRobotics توسعه داده شده است. پهپاد با طراحی تاشو، حمل آن را آسان می‌کند.

فیلمی جالب از ربات BORG در آزمایشگاه تعامل انسان و ربات در دانشگاه Tufts. به این ربات دستور داده می‌شود که عملی را انجام دهد و به دلیل نداشتن حسگر نمی‌تواند آن را انجام دهد. اما هنگامی که یک ربات دیگر در آن نزدیکی قرار گرفته باشد، می‌تواند دستور را با بهره‌برداری از ذهن ربات دیگر و استفاده از حسگرهای آن انجام دهد.

تلاش برای توسعه اسکلت‌های بیرونی نرم

پژوهشگران در مرکز اسکلت‌های بیرونی پوشیدنی TIRR Memorial Hermann و دانشگاه تگزاس در هیوستون در تلاشند ربات‌های پوشیدنی تولید کنند که کاربران بتوانند براحتی در منزل و حین فعالیت‌های روزمره از آن استفاده کنند. فناوری آنها بسیار سبک خواهد بود و پوشیدن آن کمتر از یک دقیقه زمان می‌برد. بیماران آسیب نخاعی و پس از سکته می‌توانند از مزایای این فناوری برای توانبخشی در منزل بهره ببرند.

کنترل اسکلت بیرونی بالاتنه با رابط مغز و رایانه

در سال‌های اخیر تعداد افراد دارای اختلال حرکتی در حال رشد بوده است. به همین دلیل پژوهش‌های بسیاری در زمینه توانبخشی برای افراد دچار آسیب نخاعی و سکته انجام شده است. در گذشته ویلچرها، ارتزهای غیرفعال و عصاها تنها گزینه‌های قابل استفاده برای توانبخشی بیرون از درمانگاه‌ها بود. با پیشرفت‌های اخیر در زمینه رباتیک، دستگاه‌های رباتیک فعال به عنوان ابزاری برای توانبخشی و ابزارهای کمکی ظهور کردند. رابط مغز و رایانه (BCI) یکی از فناوری‌های پیشرفته در این زمینه است که به افراد دارای اختلال حرکتی و آسیب نخاعی اجازه می‌دهد تا اسکلت‌های بیرونی را با مغز خود کنترل کنند.

این شتر مرغ رباتیک می تواند با کفش‌های جدید خود سریعتر حرکت کند

ربات Cassie یک ربات دوپا است که توسط Agility Robotics توسعه یافته است. Cassie یک جفت کفش تک چرخ هاورشوز دریافت کرد تا بتواند روی مسیرهای هموار با سرعت بیشتری حرکت کند. پژوهشگران در آزمایشگاه Hybrid Robotics دانشگاه برکلی، ربات Cassie خود (Cassie Cal نامیده می‌شود) را به گونه‌ای آموزش دادند که بتواند با یک جفت چرخ هاورشوز حرکت کند. با افزودن حسگرهایی، Cassie می‌تواند تعادل خود را روی چرخ‌ها حفظ کند.

حرکت ربات اطلس روی مسیرهای ناهموار با کمک نرم افزار جدید

این ویدئو توانایی نرم‌افزار توسعه یافته توسط پژوهشگران مؤسسه شناخت انسان و ماشین (IHMC) برای گام برداشتن ربات‌ها را نشان می‌دهد. در این ویدئو دو ربات انسان‌نمای اطلس ساخت بوستون داینامیکس و ربات Valkyrie ناسا را مشاهده می‌کنید که به کمک این نرم‌افزار به خوبی از مسیرهای صعب‌العبور و لغزنده عبور می‌کنند. اپراتور یک مکان هدف را تعیین می‌کند سپس برنامه به طور خودکار و با کمک حسگرهای ربات، گام‌های لازم برای رسیدن به هدف را محاسبه می‌کند.


بیشتر بخوانیم:

>>تازه های فناوری / توسعه پروتزهای هوشمند پا با شبیه ساز پروتز

>>مروری بر جدیدترین پیشرفت های رباتیک بهار ۹۸


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *