پیشگیری از مرگ ناگهانی پس از حمله صرع به کمک دستبند embrace

SUDEP  یا Sudden Unexpected Death in Epilepsy، مرگ نابه‌هنگام پس از حمله‌ی بیماری صرع است که دلیل آن شناخته نشده است. SUDEP شرایطی است که کالبد شکافی بیمار مبتلا به صرع عامل غیر عادی برای مرگ بیمار شناسایی نمی‌کند. در این شرایط بیمار به جز صرع مشکل دیگری ندارد. این شرایط در هر ۷-۱۰ دقیقه دو قربانی می‌گیرد. این ناهنجاری در میان مشکلات عصبی پس از سکته دومین بیماری کشنده در سال رده‌بندی شده است.‌ در ادامه به معرفی پوشیدنی embrace که برای پیش‌بینی حملات صرع و پیشگیری از SUDEP طراحی شده است، می‌پردازیم. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

دستبیند embrace برای تشخیص حملات صرع

شکل گیری ایده ای برای ساخت دستبند embrace

Rosalind Picard استاد دانشگاه MIT در زمینه‌ی هوش مصنوعی است. وی به کاربرد هوش مصنوعی در بدست آوردن درک صحیحی از مشکلات سلامت علاقمند است. در حین پژوهش برای اندازه‌گیری کمیت‌های احساسی در افراد و ساخت هوش مصنوعی کارا در تحلیل احساسات، گروه وی دستبندی برای تشخیص تشویش توسعه دادند. یکی از حسگرهای توسعه یافته توسط گروه وی با سنجش مواد موجود در مایعات بدن مانند عرق کف دست وضعیت روحی فرد را می‌سنجید.

این پوشیدنی‌ها به گروه امکان جمع‌آوری ۲۴ ساعته‌ی اطلاعات کلینیکی از سلامت افراد را داده بود. ساخت دستگاهی برای تشخیص حملات صرع با به کارگیری این حسگرها برای کودکی مبتلا به اوتیسم آغاز شد. خانواده این کودک مایل به درک عوامل تشویش‌آور برای وی بودند. دو دستبند روی دو دست کودک قرار داده شد. این دو دستبند اطلاعاتی از وضعیت کودک را برای Picard ارسال می‌کرد. یکی از اطلاعات عجیب ارسال شده خروجی یک دستبند را یک خط کاملا صاف و خروجی دیگری را قله‌ی بسیار بلندی نشان می‌داد که تا آن زمان برای Picard شناخته شده نبود.

تشخیص الگویی اولیه برای پیش بینی حمله ی صرع

دیگر این دستبند نشان می‌داد که کودک سیگنال‌های تشویش را تنها در یک سمت بدن خود دریافت می‌نماید. این اتفاق دقیقا پیش از یک حمله‌ی تشنج زا رخ داده بود. مطالعات بعدی نشان داد که این‌دست از فعالیت‌های عصبی در حدود ۲۰ دقیقه قبل از حمله‌ی صرع و تشنج در فرد بیمار آشکار می‌شود. با استفاده از یک حسگر تشخیص دهنده‌ی حرکات دست و هوش مصنوعی به خوبی می‌توان این الگوها را آشکارسازی کرد. به عبارت دیگر راهی برای پیش‌بینی حمله‌ی صرع با دقت بالا وجود دارد.

SEDUP چگونه رخ می دهد؟

مغز انسان فعالیت‌های الکتریکی خاص خود را دارد. سیگنال‌های مغز به کمک دستگاه‌های EEG ثبت می‌شود. فعالیت‌های غیر معمول مغز می‌تواند تنها در یک ناحیه‌ی کوچک رخ دهد. در این صورت فرد می‌تواند احساسات عجیبی را تجربه کند. این فعالیت غیرمعمول ممکن گاها توسط فرد تشخیص داده نمی‌شود. در مواردی که این فعالیت شدید در مغز پخش شود فرد از حالت عادی خارج می‌شود. این فعالیت شدید مغز می‌تواند هوشیاری فرد را تحت تاثیر قرار دهد، و یا سبب تشنج شود.

دو سوم از بیماران مبتلا به صرع با مصرف دارو و پیروی از تجویز پزشک می‌توانند زندگی راحتی داشته باشند. همراهی دیگران در هنگام حمله‌ی صرع بسیار مهم است. در واقع SUDEP در هنگام حمله‌ی صرع یا بلافاصله پس از آن رخ نمی‌دهد. اما پس از حمله‌ی صرع بیمار می‌تواند وارد حالتی شود که تنفش قطع می‌شود. پس از آن تپش قلب نیز متوقف می‌شود. بنابراین زمان کافی برای درخواست کمک وجود دارد. بنابراین به منظور جلوگیری از این واقعه توصیه می‌شود تا مدتی پس از حمله با بیمار همراه باشید.

دستبیند embrace برای تشخیص حملات صرع

دریافت سیگنال های عصبی تنها در یک سمت بدن

نواحی آمیگدال مغز برای درک بهتر احساسات، یادگیری و حافظه مورد توجه بسیاری از دانشمندان است. در صورتیکه آمیگدال راست تحریک شود، در سمت راست بدن پاسخی عصبی آشکار می‌شود. تحریک این ناحیه بدون آشکارسازی علائم تشویش و … سبب توقف تنفس نیز می‌شود. این وضعیت با تحریک خارجی مانند تکان دادن فرد یا صدا زدن وی قطع می‌شود.

نهایتا کلیه‌ی این دانش، همکاری با بیمارستان‌ها برای جمع‌آوری داده و به‌کارگیری هوش مصنوعی سبب ساخت یک دستبند برای پیش‌بینی حملات صرع شده است. شرکتی که این دستبند را تجاری سازی کرد Empetica نام دارد. این دستبند نخستین پوشیدنی تائید شده توسط FDA در حوزه‌ی علوم اعصاب است. این دستگاه قادر به ثبت زمان، گام‌شماری و ثبت سایر موارد معمول در پوشیدنی‌هاست.

این دستبند به طور خاص شدید‌ترین نوع حملات عصبی صرع که با نام generalized tonic-clonic شناخته می‌شود را پیش‌بینی کرده و سیگنالی را برای درخواست کمک ارسال می‌کند. با توجه به اینکه امکان رصد ۲۴ ساعته بیماران وجود ندارد، این دستبند می‌تواند کمک موثری باشد.

با صحبت از حمله‌ی صرع معمولا این نوع از حمله توسط عموم به ذهن می‌آید. به عقیده‌ی سازنده و طراح این دستبند، درصورتیکه نقش مستقیم انسان در گسترش هوش مصنوعی و شکل‌گیری آن را بپذیریم، هوش مصنوعی توسعه یافته برای ارتقای سلامت افراد گزینه‌ی خوبی خواهد بود.

 

 


بیشتر بخوانیم:
کاربرد های هوش مصنوعی در زندگی روزمره

افزایش بهره وری نیروی کار با فناوری پوشیدنی و فناوری شنیداری


منبع : TED.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *