فناوری نورومورفیک اینتل راهی برای بهبود زندگی بیماران آسیب نخاعی

یکی از کاربردهای امیدوارکننده‌ی رباتیک و هوش مصنوعی، کمک به افرادی با آسیب‌های جدی و بیماری‌های مزمن است. پژوهشگران آزمایشگاه مهندسی Neuro-Biomorphic (NBEL) دانشگاه آزاد اسرائیل (Open University of Israel) یک ویلچر با بازوی رباتیک توسعه داده‌اند که در انجام کارهای روزمره به بیماران آسیب نخاعی کمک می‌کند. بازوی رباتیک بر اساس تراشه‌ی نورومورفیک اینتل پیاده‌سازی شده است. فناوری نرومورفیک اینتل چیست و چه کاربردی در توسعه‌ی ویلچرهای دارای بازوی رباتیک دارد؟ با مجله‌ِ فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

نمونه اولیه ویلچر با بازوی رباتیک

این پروژه با پشتیبانی شرکت اکسنچر( Accenture PLC) و انجمن پژوهشی فناوری نورومورفیک اینتل (INRC) انجام می‌شود. ویلچرالکتریکی با آزمایش‌های بالینی بر کودکان دچار آسیب نخاعی بیمارستان آلین (ALYN) مورد ارزیابی قرار گرفت. این بیمارستان به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین مراکز توانبخشی کودکان و نوجوانان در کشور اسرائیل شناخته می‌شود.

برای افرادی با آسیب عصبی عضلانی و آسیب نخاعی که دچار ناتوانی حرکتی اندام بالاتنه نیز هستند، انجام کارهای روزمره همچون نوشیدن از یک لیوان و یا خوردن از یک قاشق غیرممکن به نظر می‌رسد. توانایی گرفتن و استفاده از اشیا برای چنین افرادی از چالش‌های دشوار به شمار می‌آید. فناوری‌های کمکی رباتیک می‌توانند این چالش را از سر راه بردارند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد ویلچرهای دارای بازوی رباتیک، استقلال کاربران را افزایش می‌دهد و وابستگی آن‌ها به مراقب و پرستار را تا ۴۱ درصد کاهش می‌دهد. با این وجود چنین امکاناتی بسیار هزینه‌بر و برای طیف وسیعی از مردم غیر قابل دسترس هستند. هزینه‌ ی بالای چنین ویلچری به دلیل نیاز به فناوری انطباق بازوی رباتیک با کاربرو محیط است. فناوری نورومورفیک می‌تواند زندگی ۷۵ میلیون نفر مردم جهان را که برای زندگی خود به ویلچر وابسته هستند دگرگون کند.

Elishai Ezra Tsur سرپرست گروه پژوهشی دانشگاه آزاد اسرائیل، بر این باور است تاکنون به دلیل هزینه‌ی بالا و مصرف توان زیاد، به کارگیری بازوهای رباتیک بسیار محدود شده است. آزمایشگاه NBEL با همکاری شرکت خدمات فناوری اکسنچر و اینتل تلاش می‌کند به نیاز به طراحی یک بازوی رباتیک دقیق و کاربرپسند و مقرون به صرفه پاسخ دهد.

فناوری نورومورفیک اینتل

شرکت اینتل، فناوری جدیدی به نام nueromorphic را جایگزین شیوه های محاسباتی سنتی کرده است. در این روش، عملکرد مغز انسان مدل‌سازی می شود. در تراشه‌ی نورومورفیک اینتل به نام Loihi، به جای دروازه‌های منطقی، از عصب‌های مصنوعی به عنوان واحد پردازش رایانه‌ای استفاده شده است؛ امری که مشابه فعالیت های مغز انسان است.

سامانه نورومورفیک Pohoiki Springs شامل تراشه‌های متصل به هم Loihi

کاربرد تراشه نورومورفیک در بازوی رباتیک صندلی‌های چرخدار

قابلیت یادگیری بلادرنگ تراشه‌ی نورومورفیک Loihi، پیاده‌سازی کنترل تطبیق پذیر با هزینه‌ی پایین را در راستای بهبود عملکرد بازوی رباتیک امکان‌پذیر می‌کند. به علت این‌که انرژی مصرفی این تراشه در مقایسه با پردازنده‌های امروزی تا ۱۰۰۰ برابر کاهش یافته است. بنابراین، فناوری‌های کمکی مبتنی بر این تراشه، مدت زمان بیشتری بدون نیاز به شارژ کار می‌کنند. این پروژه، نمایشی قدرتمند از کاربرد فناوری جدید اینتل در فناوری‌های کمکی و کاربردهای بلادرنگ به شمار می‌آید.

عضوی از گروه پژوهشی بیمارستان ALYN، کاربرد ویلچر با بازوی رباتیک را برای کمک به بیماران آسیب نخاعی نشان می‌دهد.

ویلچر الکتریکی دارای بازوی رباتیک که بر پایه‌ی فناوری نورومورفیک کار می‌کند در بیمارستان آلین مورد آزمایش قرار گرفت. کاربران با یک جوی استیک کوچک می‌توانستند بازوی رباتیک را هدایت کنند.


بیشتر بخوانیم:

>>تحریک همزمان مغناطیسی و الکتریکی مغز و اندام ها ، راهی برای تحقق رویای راه رفتن بیماران آسیب نخاعی
>>پیشرفته ترین فناوری ها در خدمت توانیابان
>>تلاش مهندسان جورجیا تک برای بهبود کیفیت زندگی با رباتیک پوشیدنی


منبع: .therobotreport.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *