فناوری های رباتیک برای همه، یا تنها برای افرادی با ویژگی های فیزیکی متوسط ؟

فناوری‌های رباتیک اینک بیش از پیش برای توانبخشی بیماران و محیط‌های کاری استفاده می‌شوند. اسکلت‌های بیرونی فناوری‌های پیشرفته و موثری هستند که معمولا برای افراد با خصوصیات فیزیکی متوسط طراحی می‌شوند. اما مخاطبین بسیار بلند قد، کوتاه قد، لاغر و یا دچار اضافه وزن چه می‌شوند؟ برای پیگیری این بحث از شما دعوت می‌شود این مقاله از مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی را دنبال نمایید.

فناوری های رباتیک برای همه، یا تنها برای افرادی با ویژگی های فیزیکی متوسط

Birgit Skarstein ورزشکاری است که در نروژ در برنامه تلویزیونی Uten Grenser( که برنامه‌ای بر پایه Beyond Boundaries  مربوط به شبکه BBC است( شناخته می‌شود. وی به دلیل یک حادثه از ناحیه کمر فلج شده است. اما در سال‌های اخیر روی سکوی Sports Gala در Hamar راه رفته است. یک اسکلت بیرونی پیشرفته این کار را ممکن ساخته است.

اسکلت‌های بیرونی نوعی چهارچوب بیرونی برای بدن هستند. نوعی رباتیک پوشیدنی که در توانبخشی و بخش صنعت (برای کارگرانی که باید اجسام سنگین را بلند کنند) استفاده می‌شود. در توانبخشی یک اسکلت بیرونی به کاربر کمک می‌کند تا پس از سانحه بدن خود را بازسازی کند. افرادی که دچار آسیب نخاع می‌شوند نیز از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند.

در صنایع و در محیط‌های کاری اسکلت‌های بیرونی انجام کار را آسان‌تر، و ایمن‌تر می‌سازند. به گونه‌ای که انجام کار و حرکات مختلف حتی کمترین آسیب ممکن را نیز برای کاربر در پی نداشته باشد. به عبارت دیگر اسکلت بیرونی یک فناوری پرکاربرد و هوشمند است.

متاسفانه تا به امروز این فناوری تنها برای یک بزرگسال با وزن و اندازه‌های متوسط در غرب ساخته شده است. به عبارتی دیگر این دستگاه‌ها برای کلیه مخاطبان خود مناسب نیستند.

هدفی مشخص برای پژوهشگران اسکلت بیرونی جهت کاربردی شدن محصولشان

اسکلت‌های بیرونی به طور معمول برای کاربرانی با قد بیشینه ۱۹۰ سانتیمتر و وزن ۱۰۰ کیلوگرم مناسب هستند. به عبارتی دیگر این اندازه‌ها بخش وسیعی از کاربران را نادیده می‌گیرند.

در نروژ متوسط قد آقایان ۱۸۰ سانتیمتر و بانوان ۱۶۸ سانتیمتر است. نروژ از کشورهایی است که مردم آن جزو مردمان بلند قد جهان هستند. مردم اندونزی کوتاه‌ترین متوسط قد را در جهان دارند. برای آقایان این عدد ۱۵۷ سانتیمتر است. در کشورهایی نظیر بنگلادش متوسط وزن بانوان ۴۹ کیلوگرم است. در ایالات متحده آمریکا بخش‌های جغرافیایی زیادی با اضافه وزن ساکنین آن شناخته می‌شوند. به عنوان نمونه ۴۰ درصد مردمان میسیسیپی اضافه وزن دارند.

Roger A. Søraa در حال پژوهش در حوزه فناور‌ی‌های رباتیک و مخاطبین آن در دانشکده پژوهش‌های میان‌رشته‌ای فرهنگ و دانشکده علوم اعصاب و حرکت NTNU است. به عقیده ویفناوری معمولا بر اساس اندازه‌های متوسط مردان توسعه می‌یابد. پس اضافه وزن چالش برانگیز است. وی هدفی مشخص برای فناوری‌های رباتیک دارد. او می‌خواهد سازندگان فناوری‌های رباتیک کمی هدفمندتر بیندیشند و دستگاه‌هایی را طراحی کنند که طیف وسیعی از مردم مخاطبین آن باشند.

وی به همراه پژوهشگری با نام Eduard Fosch-Villaronga در دانشگاه Leiden در هلند مقاله‌ای با عنوان Exoskeletons for all: The interplay between exoskeletons, inclusion, gender, and intersectionality  در مجله علوم رفتاری رباتیک چاپ کرده است. ترجمه این مقاله در سه بخش زیر در دسترس خوانندگان است:

اسکلت بیرونی برای همه: بررسی موضوعات مهم در طراحی اسکلت بیرونی(بخش نخست)
اسکلت بیرونی برای همه: بررسی موضوعات مهم در طراحی اسکلت بیرونی(بخش دوم)
اسکلت بیرونی برای همه: بررسی موضوعات مهم در طراحی اسکلت بیرونی(بخش سوم)

بی عدالتی در حق مصرف کنندگان اسکلت های بیرونی

Roger A. Søraa و Villaronga سه سازنده بزرگ اسکلت بیرونی را مورد مطالعه قرار دادند. Ekso Bionics و Indego در ایالات متحده آمریکا، و Cyberdyne در ژاپن. این دو نفر ذکر کرده‌اند که اندازه‌های مورد استفاده در واقع نوعی پیش‌داوری در توسعه فناوری را شامل بوده است. این فناوری اصولا مرد محور است و چنین چیزی امروزه مورد قبول نیست.

کاربران اسکلت بیرونی ویژگی‌های فیزیکی بسیار متفاوتی دارند. اما سازندگان نوعی رهیافت تک-سایز-برای-همه را پیش گرفته‌اند. شاید پرداختن به این مورد هزینه‌بر باشد، اما دست کم در حق مصرف کنندگان اجحافی نخواهدبود.

فناوری های رباتیک برای همه، یا تنها برای افرادی با ویژگی های فیزیکی متوسط
Indego

فناوری اسکلت بیرونی در دسترس همگان

به منظور کاربردی بودن فناوری اسکلت بیرونی برای همگان، رعایت نکات زیر توسط پژوهشگران پیشنهاد می‌شود:

قابل استفاده بودن دستگاه برای افرادی بسیار لاغر یا دارای اضافه وزن
آگاهی از تفاوت فیزیکی بانوان و آقایان
سهولت پوشیدن، حتی برای کاربرانی که در بالاتنه توانایی کافی ندارند
استفاده از اشکال مختلف و لمس‌پذیر برای کاربرانی که مشکل بینای دارند و افزودن فرامان‌های صوتی
استفاده از حداکثر ممکن تنوع در میان کارمندان و طراحان درگیر در طرح دستگاه-به این شکل به موقعیت‌های مختلف کاربران توجه بیشتری خواهد شد.
توجه به گروه‌های اقلیت جامعه را دست کم نگیرید. هر کسی از نعمت وجود جوانان آشنا با فناوری برای عادت کردن به فناوری‌های پیچیده بهره‌مند نیست.

با توجه به دوران فرصت مطالعاتی در کره و ژاپن Søraa وی عقیده دارد که فناوری‌های رباتیک در این کشورها نسبت به هر نقطه دیگر جهان بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی بیان داشت که در ژاپن ربات‌ها استفاده از ربات‌ها معمول است. در فرودگاه‌ها برای حمل بار و تاسیسات مربوط به صادرات و واردات کالا که بارزدن و خالی کردن بار بسیار معمول است، ربات‌ها منظره‌ای آشنا هستند. با همه‌گیر شدن این فناوری اطمینان از تناسب آن با گروه‌ها مختلف جامعه ضرورت دارد.

به احتمال زیاد در آینده ربات‌ها و اسکلت‌های بیرونی بیشتری دیده می‌شود. هم در بخش سلامت و هم در بخش صنعت. آنچه مهم است حداکثر بهره‌برداری از این فناوری است.


۶ پیشرفت قابل توجه ربات خودکار متحرک در سال ۲۰۱۹
Ekso Bionics از اسکلت بیرونی پیشرفته و راحت EVO رونمایی کرد
نگاهی بر مزایا و معایب اسکلت های بیرونی


منبع: norwegianscitechnews

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *