اسکلت بیرونی برای همه: بررسی موضوعات مهم در طراحی اسکلت بیرونی(بخش نخست)

مطالعات مربوط به معلولیت، نگرشی که معلولیت را به معنی شکست انسان بیان میکند، به چالش کشیده است. در این مطالعات اسکلتهای بیرونی موضوع جدیدی برای تحقیق هستند. اسکلتهای بیرونی میتوانند شکلهای جدیدی از حرکت را برای کاربران محقق کنند. اما باید به گونه‌ای طراحی شوند با اکثریت کاربران سازگاری یابند. به این منظور در این سری از مقالات مجله فناوری‌های توان ‌افزا و پوشیدنی به عوامل مهم در طراحی یک اسکلت بیرونی اشاره خواهیم کرد.

توانبخشی با اسکلت بیرونی Indego
Indego Parker Hannifin Corporation @Shepherd Center

مقدمه

فناوری رباتیک به طور فزاینده ای در حوزه ی مراقبتهای بهداشتی وجود دارد. رباتها وظایف مفیدی را برای انسانها انجام میدهند. آنها با پردازش اطلاعات جمع آوری شده به وسیله حسگرها، به انسانها در انجام وظایفشان کمک میکنند. رباتها میتوانند ابزاری قدرتمند برای کمک به افراد بیمار یا ناتوان باشند. زیرا میتوانند تکمیل کننده کارهای متخصصان مراقبتهای بهداشتی باشند و در اقدامات پیشگیرانه مفید ظاهر شوند. رباتها میتوانند بخشی از کارهای تکراری دستیاران سلامت را انجام دهند. به گفته پارلمان اروپا در این رابطه، ربات کارهای تکراری و خسته کننده را از دوش درمانگران برمیدارند و در این صورت قادر خواهند بود تا زمان بیشتری را صرف تشخیص و درمان موثر بیماران کنند. همچنین یافته‌های اخیر حاکی از آن است که ابزارهای تشخیص بیماری که مبتنی بر هوش مصنوعی است به مراتب عملکردی بهتر از پزشکان از خود نشان داده اند.

ربات ها برای تسهیل روند درمان

استفاده از فناوری در مراقبتهای بهداشتی بیش از پیش رواج پیدا کرده و بخشهای اصلی این حوزه مانند دستگاه و کادر درمانی را شامل شده است. استفاده از این فناوریها کمک میکند تا افرادی که دچار اختلالات جسمی هستند مستقل باشند که منجر به بهبود کیفیت زندگی آنها خواهد شد. رباتهای توانبخشی نمونه ای از این فناوری ها است. از این رباتها برای کمک به افرادی که دچار اختلالات عصبی هستند، استفاده میشود. به کارگیری این روش نسبت به زمانی که تیمی دو تا پنج نفره مسئولیت توانبخشی بیمار را بر عهده داشته اند، در روند بهبود بیماران و کاهش هزینه ها بسیار موثر بوده است.

تاثیر رباتیک بر جامعه

با وجود مزایایی که فناوری رباتهای مراقبت بهداشتی دارد، تحقیقات نشان میدهد که پیاده سازی آن کار دشواری است و همچنین تعامل میان ربات و انسان، نگرانی هایی را از لحاظ اخلاقی، حقوقی و اجتماعی ایجاد کرده است. برخی معتقدند فناوری رباتیک به ویژه زمانی که با هوش مصنوعی ادغام میشود، میتواند طبیعت و توانایی های بالاقوه انسان را تقویت کند. در این صورت فرصتهای ایجاد میشود که مورد استفاده قرار نمیگیرند و باعث افزایش هزینه فرصت میشود. در حال حاضر دیگر چنین سوالی مطرح نیست که آیا فناوری رباتیک تاثیری در جامعه دارد یا نه؟ از این پس این سوال مطرح میشود که تا چه اندازه این تاثیر مثبت یا منفی خواهد بود؟

دیدن فناوری به عنوان یک ساختار اجتماعی و نه به عنوان یک نیروی طبیعی که به جامعه میرسد، میتواند به ما در درک اینکه فناوری چگونه تولید و پیاده سازی میشود، کمک کند. این دید همچنین رابطه پیچیده میان تولید کننده و کاربر را به وضوح نشان میدهد. به عنوان مثال یکی از نگرانی های اساسی این است که چگونه ویژگی های مختلف کاربران ممکن است منجر به محرومیت آنها از فناوری شود. به طور کلی فناوری حاصل نیازها و نبوغ انسان است. آنها روابط جدیدی را میان انسانها ایجاد میکنند و در جهان بینی ما موثر هستند.

نگرشی جدید به ناتوانی جسمی و معلولیت

مطالعات مربوط به معلولیت، نگرشی که معلولیت را به معنی شکست انسان بیان میکند، به چالش کشیده است. در این مطالعات اسکلتهای بیرونی موضوع جدیدی برای تحقیق هستند که به صورت ویژه ای مورد توجه Lajeunesse و همکارانش قرار گرفته است. Lajeunesse کسی است که از اسکلتهای بیرونی برای توانبخشی افراد قطع نخاع استفاده میکند و Goggin کسی است که عقیده دارد اسکلتهای بیرونی میتوانند شکلهای جدیدی از حرکت را برای کاربران محقق کنند.

نگرش های مختلف برای تکامل اسکلت های بیرونی

در این مقاله به بررسی تعامل میان دیدگاه‌های جنسیتی و توسعه اسکلتهای بیرونی میپردازیم. کاربران اسکلتهای بیرونی طیف گسترده ای از خصوصیات ظاهری را دارند. با این حال مهندسین رباتهای پوشیدنی چنین دستگاه هایی را با فرض اینکه کاملا مناسب کاربر باشد، تولید نمیکنند. اما طراحی آنها به گونه ای است که با اکثریت کاربران تناسب داشته باشد. به کار بردن چنین روشی در طراحی منجر به بازگشت سرمایه میشود اما در قبال کاربران ممکن است عادلانه نباشد.

ما برای درک بهتر چگونگی سازگاری افراد با فناوری هایی مانند اسکلتهای بیرونی، مفاهیم علمی فمینیستی از جنسیت و فناوری را مورد بررسی قرار میدهیم. ما از مفهوم تقاطع استفاده میکنیم تا ببینیم که افراد دارای معلولیت، تنها معلول نیستند، بلکه طیف گسترده ای از هویت را در خود نگه میدارند. علاوه بر این بررسی میکنیم که آیا معلولیت میتواند به محرومیت مضاعف، تبعیض یا بی اعتنایی منجر شود؟ پیامدهایی که ملاحظات جنسیتی میتواند در پی داشته باشد، در توسعه اسکلتهای بیرونی نادیده گرفته شده است. فناوری های مکانیکی و رباتیکی از لحاظ تاریخی بخشی از قلمرو مردانه محسوب میشده است اما امروزه برای توسعه فناوری های جدید نباید چنین دیدگاهی اعتبار داشته باشد. برای اینکه اسکلتهای بیرونی در دسترس همه قرار گیرد، به بررسی و پیشنهاد برخی از ابزارها میپردازیم تا به طراحان و تولیدکنندگان کمک کنیم که فراتر از هدف بازار فکر کنند و تبعیض را کنار بگذارند.


بیشتر بخوانیم
اسکلت بیرونی: یک سامانه توانبخشی چند منظوره
رونمایی از اسکلت بیرونی Hilti Exo-01 جهت بهبود سلامتی و ایمنی کارگران


منبع: degruyter

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *