فناوری های مهم در آینده ی مراقبت های بهداشتی(بخش نخست)

پیشرفت در مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی بدون پیشرفت فناوری ممکن نیست. آینده‌ی این علم اما تحت تاثیر فناوری‌های خاصی قرار می‌گیرد که کیفیت درمان‌های پیچیده را تعیین کرده و انواع درمان را سهولت می‌بخشد. برای آشنایی با این فناوری‌ها با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

فناوری های مهم در آینده ی مراقبت های بهداشتی

چشم‌­های بیونیک، دستگاه‌­هایی که قابلیت اتصال به اندام­‌های بیولوژیکی را دارند و فناوری‌­های خودتشخیص از جمله فناوری­‌هایی هستند که می‌­توانند آینده‌­ی مراقبت‌­های بهداشتی را تحت تاثیر قرار دهند.

مدت­‌ها است که فناوری نقش مهمی در حوزه­‌ی پزشکی ایفا می­‌کند. از قرن هفدهم که میکروسکوپ اخراع شده است تا کنون که بسیاری از ابزارهای جراحی قسمتی جداناپذیر از صنعت بهداشت محسوب می­‌شوند، پیشرفت حوزه‌­ی پزشکی و بهداشت بدون نوآوری در فناوری غیر ممکن خواهد بود.

در این مقاله به بررسی چند نمونه­‌ی جالب توجه از پیشرفت و نوآوری­هایی که ممکن است آینده‌­ی صنعت پزشکی را شکل دهند، می­‌پردازیم.

بیماران مجازی و بازی ­های ویدئویی

توسعه­‌ی فناوری با هدف درمان بیماران بسیار حائز اهمیت است، اما این فناوری­‌های جدید، نیازمند روش‌­های نوینی است تا نحوه‌­ی بهره ­برداری از آن به پزشکان آموزش داده شود. بخش عمده­‌ای از این آموزش­‌ها با استفاده از بیماران مجازی محقق خواهد شد.

در حال حاضر شرکت­‌هایی مانند Cyber Patient چنین آموزش­‌هایی را ارائه می­‌دهند. در حقیقت، شرکت  Cyber Patient، مفهومی مشابه شبیه ساز پرواز را وارد حوزه­‌ی پزشکی کرده است. البته ممکن است در حال حاضر این دسته از شبیه ­سازها، از دقتی همانند دقت شبیه سازهای پرواز برخوردار نباشد اما امید به بهبود کارایی آن­ها در آینده وجود دارد.

در همین زمینه شرکت دیگری به نام Levelex، برای کمک به آموزش پزشکان، بازی­‌های ویدئویی تولید می­‌کند تا شرایط واقعی را در محیط مجازی بازی تجربه کنند. بدون شک شبیه­ سازی موقعیت­‌های مختلف پزشکی در دنیای مجازی بخش بزرگی از اقدامات پزشکی آینده را تشکیل می‌­دهد.

ربات­ هایی که در اندام آن­ ها جریان خون وجود دارد

آموزش پزشکان به وسیله‌ی روش های نوین تنها به شبیه سازهای مجازی محدود نمی‌شود. Gaumard VP Jim Archetto اخیرا به مجله­‌ی Fast Company گفته است: زبان آموزان نیاز به محیط شخصی خود برای یادگیری زبان دارند. به عبارت دیگر، دنیای شبیه سازهای مجازی برای یادگیری کافی نیست.

به همین دلیل Gaumard، در حال ساخت ربات­‌هایی برای آموزش‌های پزشکی است. این ربات‌ها طیف گسترده­‌ای از نیازمندی­‌های پزشکی شامل، ربات‌هایی که فرایند زایمان را شبیه سازی می ­کنند، ربات‌های که آسیب مغزی دیده‌اند، ربات­هایی که اندام آن‌­ها دچار آلودگی شده است و حتی ربات‌­هایی که جراحت ناشی از اسلحه را شبیه سازی می­‌کنند، شامل می­‌شود.

چشم­ های بیونیک

سال گذشته محققان دانشگاه مینستوتا، با استفاده از فناوری چاپ سه ­بعدی، مجموعه‌­ای از گیرنده­‌های نوری (عناصری حساس که نور را جذب و فرایندی را آغاز می­‌کنند که طی آن سیگنال­‌های بصری را به مغز می‌­فرستد) را بر روی سطح نیم­کره­ای چاپ کردند که اقدامی قابل توجه در جهت ایجاد چشم­‌های بیولوژیکی است. این چشم‌­ها قدرت بینایی را به افراد نابینا بازمی­‌گردانند و بینایی افراد کم­ بینا را بهبود می­‌بخشند.

چشمی که این محققان موفق به ساخت آن شده‌­اند، در بردارنده دیودهای حساس به نور است که می­‌تواند نور را به برق با راندمان ۲۵ درصد تبدیل کند. این محققان در نظر دارند تا طی اقدامی دیگر تعداد گیرنده‌­های نوری را افزایش دهند و از سطحی نرم­تر برای ساخت چشم استفاده کنند. 

چشم­ های بیولوژیکی

چاپ سه­ بعدی پروتزها

فناوری چاپ سه­ بعدی در بسیاری از زمینه‌­های پزشکی بسیار کاربردی و امیدبخش بوده است. در سال گذشته، شرکتی به نام BIOLIFE4D، نشان داد که قادر به تولید mini heart با استفاده از چاپ سه­ بعدی است.   

همچنین فناوری چاپ سه ­بعدی از پتانسیل قابل توجهی برای کاهش هزینه­‌های تولید برخوردار است که در این صورت محصولات تولید شده با این فناوری را اکثریت افراد با توان مالی متوسط می­‌توانند تهیه کنند. پروتز اندام مصنوعی نمونه‌­ای از این محصولات است. این در حالی است که شرکت‌­هایی مانند Bristol’s Open Bionics در تلاش هستند تا هزینه‌های تولید پروتز را کاهش دهد که در صورت استفاده از چاپ سه­ بعدی یک قدم به هدف خود نزدیک­‌تر می­شوند.

National Geographic خاطر نشان می‌­کند، بسیاری از مردم در سراسر جهان به متخصص پروتز دسترسی ندارند. در چنین شرایطی فناوری چاپ سه ­بعدی مسیر دستیابی به آن را بسیار کوتاه می‌­کند.

لنزهای تماسی پزشکی

اخیرا گروهی از پژوهشگران وابسته به UNIST، نمونه­‌ی جدید از لنزهای تماسی را معرفی کردند که مجهز به حسگرهای بیولوژیکی است. این لنزها قادر هستند سطح گلوکز خون را در بیماران دیابتی مشخص کنند.

طبق گفته­‌ی این گروه، این کار با بررسی میزان گلوکز موجود در اشک چشم‌­ها انجام می­‌شود. این لنزها ماهیتی شفاف و انعطاف­پذیر دارند که در این صورت استفاده از آن آزار دهنده نیست.

اگر چه لنزها به زودی در دسترس کاربران قرار نخواهد گرفت اما این کار توسط این گروه چشم­ اندازی بزرگ برای نوآوری در حوزه‌ی پزشکی خواهد بود.


بیشتر بخوانیم:
ربات کمکی پیاده روی سالمندان KOMPAI
پیش بینی پیشرفت های علمی دنیا در ۲۰۲۰: از مهندسی زیستی تا رباتیک پوشیدنی (بخش نخست)
فناوری های مهم در آینده ی مراقبت های بهداشتی(بخش دوم)


منبع: interestingengineering

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *