فناوری پروژکتور لمسی سونی دریچه ای به آینده

سونی پروژکتوری لمسی بدون نیاز به صفحه نمایش را در نمایشگاه SXSW 2017 به نمایش گذاشت. شرکت سونی با به کار بردن تخصص خود در نمایش مبتنی بر پروژکتور و طراحی رابط‌های کاربری منحصربه‌فرد توانست محصولی تولید کند که هر سطحی را به صفحه نمایش تبدیل می‌کند با این محصول نه تنها کاربر با دستان خود با صفحه در تعامل خواهدبود بلکه می‌تواند اشیای واقعی را به نسخه‌ای در دنیای واقعیت افزوده تبدیل کند.

فناوری پروژکتور لمسی سونی دریچه ای به آینده

امسال شرکت سونی در نمایشگاه SXSW که در شهر آستین (Austin) ایالت تگزاس برگزار می‌شود، در آزمایشگاه نوآوری WOW Factory پروژکتور لمسی خود را به نمایش گذاشت. در این آزمایشگاه اعضای برنامه Future Lab جالب‌ترین و عجیب‌ترین نوآوری‌های خود را با کاربران به اشتراک گذاشتند. Future Lab برنامه ابتکاری تحقیق و توسعه شرکت سونی است که از کارکنان خود می‌خواهد درباره خلاقیت و تعامل انسانی فکر کنند و ایده بدهند و تنها بر ساخت صفحه نمایش‌های بزرگتر یا پردازنده‌های سریع‌تر تمرکز نداشته باشند.

یکی از طرح‌های سونی که در نمایشگاه سال گذشته به آن پرداخته شد و امسال با قدرت بیشتری ظاهر شد فناوری صفحه نمایش لمسی مبتنی بر پروژکتور است. شرکت سونی با به کار بردن تخصص خود در نمایش مبتنی بر پروژکتور و طراحی رابط‌های کاربری منحصربه‌فرد توانست محصولی تولید کند که هر سطحی را به صفحه نمایش تبدیل می‌کند با این محصول نه تنها کاربر با دستان خود با صفحه در تعامل خواهد بود بلکه می‌تواند اشیای واقعی را به نسخه‌ای در دنیای واقعیت افزوده تبدیل کند.

تصور کنید یک نسخه از کتاب ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب را روی میز قرار دهید و بتوانید با لمس دست یکی از شخصیت‌های داستان را از کتاب خارج کنید و روی سطح بیاورید یا با لمس یک سطح چوبی آن را به پیانو تبدیل کنید و یا با استفاده از بلوک‌های چوبی سفیدرنگ مقیاسی از خانه را تنها با نور ساطع‌شده از پروژکتور بسازید. با پروژکتور سونی تخیل به واقعیت تبدیل می‌شود.

فناوری پروژکتور لمسی سونی دریچه ای به آینده
پروژکتور لمسی سونی از دو محصول تشکیل می‌شود. یک نسخه اولیه و دیگری دستگاهی که به زودی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. یکی از این دو محصول، پروژکتوری است که سونی سال گذشته در نمایشگاه SXSW به نمایش گذاشت. این پروژکتور در بالای یک میز قرار می‌گیرد و سطح میز را به صفحه نمایش تعاملی تبدیل می‌کند و قادر است اشیا و یا حرکت‌های دست را به صورت سه‌بعدی دنبال کند و عمق آن‍ها را نیز حس کند. دستگاه پروژکتور می‌تواند تشخیص ‌دهد که چه موقع شی روی میز قرار گرفته و چه موقع دست کاربر شی را لمس می‌کند یا حتی چه زمانی‌ کاربر با انگشت روی سطح اشاره می‌کند.

فناوری پروژکتور لمسی سونی دریچه ای به آینده

شرکت سونی برای پروژکتور لمسی خود چندین نسخه نمایشی (demo) نرم‌افزار هوشمند ایجاد کرده‌ است. یکی از آن‌ها نسخه نمایشی برنامه موسیقی زنده است که از بلوک‌های پلاستیکی استوانه‌ای استفاده می‌کند تا یک نسخه استادانه از موسیقی بتهوون تولید کند.

دیگر نسخه نمایشی ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب است که سال پیش نیز در SXSW به نمایش گذاشت. این نسخه نشان می‌دهد که نرم‌افزار چگونه فنجان روی میز یا دسته‌ای از کارت‌ها را شناسایی می‌کند. با این پروژکتور تصاویر گرافیکی بسیار جالبی روی میز نقش می‌بندد و کاربر می‌تواند با دست آن‌ها را تغییر دهد.

سومین و آخرین نسخه، نسخه نمایشی مدل مقیاس است که ساختار یک خانه را روی بلوک‌های چوبی ارائه می‌کند. با قرار دادن یک شی روی میز در دنیای واقعیت افزوده به درخت تبدیل می‌شود. زمانی‌که دست خود را در بالای میز جابه‌جا کنیم پروژکتور تشخیص می‌دهد و با این کار می‌توان نور صحنه را تنظیم کرد.

فناوری پروژکتور لمسی سونی دریچه ای به آینده

پروژکتور دوم که در نمایشگاه امسال SXSW رونمایی شد، Xperia Touch نام دارد و انتظار می‌رود بهار امسال عرضه شود. این محصول کاملا متفاوت است و به جای اینکه در بالای سطح قرار گیرد در گوشه‌ای از سطح روی میز قرار داده می‌شود. پروژکتور با نوری که از خود ساطع می‌کند سطح میز را به یکی از ساز‌ها تبدیل خواهد کرد و حسگرهای موجود با توجه به حرکت‌های دست کاربر روی سطح آن را به صدا ترجمه می‌کند. شما می‌توانید تعدادی دایره روی میز به عنوان ساز درام پد (Drum Pad) رسم کنید و با دست آن را به صدا در آورید. با کمک چندین دستگاه پروژکتور در کنار هم می‌توان یک پیانو ایجاد کرد. هر دو پروژکتور سونی بر نسخه اندروید اجرا می‌شوند.

سونی در واقع پیشگام این فناوری نوآورانه است ولی چنین فناوری باید مقرون‌به صرفه باشد. به زودی این پروژکتور را در دفتر کار یا خانه خواهید دید. پروژکتور سونی به ما دیدی از آینده می‌دهد که نوع تعامل انسان به چه سویی خواهد رفت به ویژه زمانی که هیچ صفحه نمایشی نیاز نیست و تنها با نور کار می‌کند.


در همین زمینه بخوانیم:

>>برترین فناوری‌ های پوشیدنی جهان
>>کاهش درد اندام فانتوم با واقعیت افزوده برای افراد قطع عضو
>>نمایشگر سه بعدی JOLED با پیکسل های شناور در هوا


منبع: Theverge

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *