فناوری های پوشیدنی موجود در بازی های المپیک زمستانی ۲۰۱۸

در حالی که ما به طور معمول فناوری‌های پوشیدنی را با ابزارهایی که گام‌ها و مصرف کالری را شمارش می‌کنند، می‌شناسیم یک بازار رو به رشد برای فناوری ورزش‌های زمستانی وجود دارد. این زمینه شامل همه چیز از عینک هوشمند اسکی تا کلاه ایمنی دارای GPS است. برای نخستین بار است که بیشترین ورزشکاران بازی‌های زمستانی از طیف گسترده‌ای از دستگاه‌های طراحی شده برای بهبود عملکرد خود بهره می‌برند. در ادامه با برخی از این فناوری‌های پوشیدنی که در بازی های المپیک زمستانی ۲۰۱۸ از آنها استفاده شده است، آشنا می‌شویم. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

فناوری های پوشیدنی موجود در بازی های المپیک زمستانی ۲۰۱۸

المپیک زمستانی یک مسابقه بین‌المللی است که هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود. پیونگ چانگ (Pyeongchang) کره جنوبی در سال ۲۰۱۸ میزبان این مسابقات است. این بازی‌ها که از ۹ تا ۲۵ فوریه برگزار می‌شود، دارای ۱۰۲ رویداد در قالب ۱۵ رشته ورزشی است. و نزدیک به ۳،۰۰۰ ورزشکار از ۹۲ کمیته ملی المپیک با هم رقابت می‌کنند.

ژاکت گرم کننده Ralph Lauren

فناوری های پوشیدنی موجود در بازی های المپیک زمستانی ۲۰۱۸

برای شروع، ورزشکاران نیاز دارند گرم نگه داشته شوند. پیش‌بینی می‌شود پیونگ چانگ سردترین میزبان بازی‌های زمستانی در ۲۰ سال گذشته باشد. در طی مراسم افتتاحیه، درجه حرارت بسیار پایین و هوا سرد بود. انتظار می‌رود که در روند رقابت‌ها نیز شرایط متفاوت نباشد.

برای این منظور، Ralph Lauren یک سامانه گرمایشی برای پوشیدنی‌ها طراحی کرده است. این سامانه پیراهن نوآورانه  PoloTech این شرکت و دیگر پوشاک مربوطه را گرم می‌کند.

ژاکت مجهز به این فناوری در مراسم افتتاحیه معرفی شد. این لباس‌های ضد آب، تیم ایالت متحده را در طول رژه گرم نگه می‌داشت. این سامانه گرمایشی را می‌توان از طریق برنامه جانبی گوشی هوشمند تنطیم کرد و باتری آن با هر بار شارژ حدود ۱۱ ساعت از لباس پشتیبانی می‌کند.

David Lauren مدیر ارشد Ralph Lauren می‌گوید: «گروه ما با استفاده از پارچه‌های انعطاف‌پذیر برای گرم کردن ژاکت به شیوه‌ای نوین، به سطح جدیدی از پیشرفت دست پیدا کرد. این فناوری فراتر از افزودن سامانه گرمایشی، پیشرفت را به سبک نمادین لباس‌های المپیک و پارا المپیک اضافه کرد. همچنین الگوی پرچم ایالت متحده یک طراحی هوشمندانه بود».

در حالی که نسخه‌های محدودی از این لباس تولید شده است، Ralph Lauren از بازخورد ورزشکاران آمریکایی برای تصمیم‌گیری در مورد چگونگی ادغام این فناوری در محصولات آینده خود بهره خواهد برد.

لباس هوشمند سامسونگ برای اسکیت بازان المپیکی

فناوری های پوشیدنی موجود در بازی های المپیک زمستانی ۲۰۱۸

samsung

سامسونگ فناوری هوشمند خود به نام SmartSuits را برای بهبود موقعیت اسکیت بازان معرفی کرده است. این فناوری شاخص‌های موقعیت بدن را به گوشی هوشمند مربی، Jeroen Otter ارسال می‌کند. یک برنامه گوشی هوشمند این اطلاعات را تجزیه و تحلیل می‌کند و سیگنال‌هایی را ایجاد می‌کند. این سیگنال‌ها که موجب ارتعاش در مچ دست می‌شود، به اسکیت بازان هشدار می‌دهد تا بلافاصله حالت خود را تنظیم کنند.

Jeroen Otter می‌گوید: «با تعیین وضعیت و موقعیت ورزشکاران ما می‌توانیم آموزشی مؤثرتر داشته باشیم. در حال حاضر Sjinkie و Suzanne از این نوآوری منحصر به فرد بهره‌مند شده‌اند. در سطح قهرمانی، همه چیز وابسته به جزئیات است. آموزش با SmartSuit شرکت سامسونگ و بازخورد فوری از طریق گوشی هوشمند می‌تواند بین مدال نقره و طلا تفاوت ایجاد کند».

Sjinkie Knegt و Suzanne Schulting در حال حاضر تنها اسکیت بازان جهان هستند که از این فناوری بهره‌مند هستند. با این حال، آنها اجازه دارند این فناوری را تنها در حال آموزش استفاده کنند و نه در طول رقابت واقعی.

پرداخت با پوشیدنی مجهز به NFC

فناوری های پوشیدنی موجود در بازی های المپیک زمستانی ۲۰۱۸

Visa

همانند آنچه که برای بازی‌های تابستانی ۲۰۱۶ در ریو انجام شد، Visa تعدادی از محصولات پوشیدنی با قابلیت ارتباطات میدان نزدیک (NFC) برای بازی‌های زمستانی مطرح کرده است. این محصولات شامل یک برچسب یادبود، یک جفت دستکش و نشان المپیک است.

هر سه محصول شبیه کارت پیش پرداخت عمل می‌کنند. ورزشکاران و طرفداران با بهره‌گیری از این فناوری قادر به پرداخت هزینه غذا، سوغات و سایر کالاها و خدمات در یکی از ۱۰۰۰ ترمینال و یا خواننده‌های NFC در سراسر سالن‌های المپیک می‌باشند.

سخنگوی Visa در بیانیه‌ای گفت: «ما منتظر واکنش و تصویب طرفداران و ورزشکاران در کره جنوبی هستیم. و ما نمی‌توانیم تعداد دفعات خرید و فروش را افشا کنیم». Visa با خرده فروشی Lotte برای ساخت ابزارهای پرداخت مشارکت داشت.

فناوری های پوشیدنی موجود در بازی های المپیک زمستانی ۲۰۱۸

Visa

Halo Sport

تیم اسکی ایالات متحده در حال تلاش برای تقویت شانس خود با کمک پوشیدنی Halo Sport است. این دستگاه که به نظر می‌رسد شبیه یک هدفون با اندازه بسیار بزرگ است، از پالس‌های انرژی برای تحریک مغز و بهبود عملکرد ورزشکاران استفاده می‌کند. این روش Neuropriming نامیده می‌شود.

Neuropriming پاسخ مغز را در طول تمرین بهبود می‌بخشد، اساسا آن را به حالت موقت فوق یادگیری می‌برد. هنگامی که Halo Sport با تمرینات همراه شود، شتاب بیشتری به دستیابی به بیشترین قدرت و مهارت می‌دهد.


بیشتر بخوانیم:

>>ساخت کلاه گرمکن الکتریکی با الیاف رسانا ویژه ورزشکاران

>>تأثیر سیگنال‌های عصبی فعالیت مغز بر عملکرد ورزشی


منبع: gadgetsandwearables

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *