توانبخشی به کمک تحریک الکتریکی عضلات

ورزش می‌تواند برای افرادی که به یک بیماری جدی همچون سرطان مبتلا هستند و یا از آن رنج می‌برند، سودمند باشد. اما مشکل این است که افراد بیمار دارای ضعف عضلانی و سایر عوارض جانبی هستند که مانع از فعالیت جسمی آنها می‌شود. خوشبختانه، ممکن است یک راهکار فنی وجود داشته باشد و آن تحریک الکتریکی عصبی عضلانی یا NMES، است. همه کاری که باید انجام دهید این است که الکترودها را به خود وصل کنید و اجازه دهید نیروهای الکتریکی کار خود را انجام دهد. هر بار شوکی ارائه می‌شود، ماهیچه‌ها همچون زمانی که ورزش می‌کنید، منقبض می‌شوند. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

شاید NMES راهکاری جدید به نظر رسد اما این مفهوم در واقع بسیار قدیمی است. برای نخستین بار یونانیان و رومیان باستان برای شناسایی پتانسیل پزشکی تحریک الکتریکی، از ماهی‌های الکتریکی برای تولید شوک به منظور کاهش درد استفاده می‌کردند. درمان درد از طریق ایجاد برق طبیعی در قرن ۱۸ و ۱۹ با توسعه نخستین دستگاه NMES انجام شد.

رومیان باستان از ماهی اژدها برای تسکین درد استفاده می‌کردند. stephan kerkhofs/Shutterstock

امروزه ما از این دستگاه‌ها تنها برای تسکین درد استفاده نمی‌کنیم بلکه برای توانبخشی نیز از آن بهره می‌بریم. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که این فناوری ممکن است به کاهش از دست دادن توده عضلانی و افزایش قدرت عضلات پا هنگامی که ورزش امکان‌پذیر نیست، کمک کند. مزیت عمده این دستگاه‌ها این است که آنها می‌توانند در خانه و بدون نظارت یک متخصص ورزش استفاده شوند.

چگونه کار می‌کند؟

دستگاه‌های دستی با ارائه شوک الکتریکی به ماهیچه‌ها موجب انقباض آنها می‌شوند. شوک ها معمولاً از طریق پدهای و الکترودها ارائه می‌شود. این پدها به پوست متصل شده و توسط یک دستگاه قابل حمل کنترل می‌شود. الکترودها معمولاً روی عضلات بزرگی همچون quadricep در پاها قرار می‌گیرند. شدت تحریک می‌تواند توسط بیمار افزایش و یا کاهش یابد. همانطور که فرد به تدریج شدت تحریک را افزایش می‌دهد، انقباض ماهیچه‌ها را احساس و درک می‌کند.

برای کمک به تقویت عضلات، تحریکات در چرخه‌هایی تحویل داده می‌شوند تا عضلات برای مدت کوتاهی پیش از استراحت منقبض شوند. استراتژی‌های رایج با استفاده از یک انقباض ۵ ثانیه‌ای و پس از آن یک دوره ۱۰ ثانیه‌ای استراحت است. جلسات از ۱۵ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد.

چه افرادی از این فناوری سود می‌برد؟

نشان داده شده است که NMES برای افراد مبتلا به آسیب نخاعی، بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD) و کسانی که تحت عمل جراحی ارتوپدی قرار گرفته‌اند، مفید است. همچنین نشان داده شده است که برای کمک به تقویت عضلات افراد سالم و ورزشکاران در سطح بالا نیز مفید است.

با این حال، داده‌های پژوهش‌های مرتبط با سرطان کمتر قانع کننده است. بیماران مایل به استفاده از این دستگاه هستند، بنابراین مسئله پیوستن و مشارکت افراد نیست. اما پژوهش‌های اندکی نشان می‌دهد که NMES می‌تواند قدرت عضلانی بیماران سرطانی را بهبود بخشد.

این تنها در مورد قدرت نیست

NMES به افرادی که قادر به انجام داوطلبانه تمرین و ورزش نیستند، کمک می‌کند تا قدرت عضلات خود را بدست آورند. دستورالعمل‌های ورزشی به طور معمول توصیه می‌کنند که مردم نه تنها تمرینات مربوط به تقویت عضلات بلکه ورزش‌های هوازی را نیز انجام دهند. متاسفانه، استفاده از NMES رایج برای تقویت عضلات، برای آموزش تمرین‌های هوازی مناسب نیست. با این حال، پیشرفت‌های فناوری با شیوه‌های جدید از تمرین‌هایی همچون پیاده‌روی سریع و دوچرخه‌سواری تقلید کردند و اجازه انجام آنها را می‌دهند.

پژوهشگران نشان داده‌اند که این فناوری می‌تواند تمرینات هوازی را در افراد سالم و همچنین در افراد مبتلا به COPD و نارسایی مزمن قلبی بهبود بخشد. این انقباضات تولید شده منظم‌تر و پیوسته‌تر از روش‌های سنتی هستند. جلسات حدود ۴۵ دقیقه طول می‌کشد و می‌تواند در خانه انجام شود.

با این حال، NMES نباید به عنوان یک جایگزین درازمدت برای تمرینات عادی همچون آموزش راه رفتن یا تمرین مقاومتی ارتقا پیدا کند. اما می‌تواند از بسیاری افراد حمایت کند و برخی از علائم مانند خستگی و ضعف عضلانی را کاهش دهد. این دستگاه‌ها به طور منحصر به فرد برای پر کردن شکاف بین بی‌حرکتی و شرکت در فعالیت‌های داوطلبانه قرار می‌گیرند.


بیشتر بخوانیم:

>>ایمپلنت های الکتریکی آثار نامشهود آسیب نخاعی را کاهش میدهد

>>توانبخشی با تحریک الکتریکی عضلات ، دوچرخه سایبرنتیک و اسکلت بیرونی


منبع: theconversation

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

2 comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *