ساخت کلاه گرمکن الکتریکی با الیاف رسانا ویژه ورزشکاران

در فصل زمستان ورزشکارانی که در فضای آزاد تمرین می‌کنند در خطر ابتلا به بیماری‌هایی همچون عفونت قفسه سینه قرار می‌گیرند. پژوهشگران با همکاری فعالان صنعت نساجی نوعی کلاه با الیاف خاص توسعه دادند که اطراف دهان و بینی را گرم نگه میدارد و ورزشکاران را از ابتلا به این بیماری‌ها محافظت می‌کند.

ساخت کلاهی برای استفاده ورزشکاران در فصل زمستان

شروع فصل زمستان نه تنها پیامدهای جدی برای ساکنان وستروس به همراه دارد بلکه ورزشکاران حرفه‌ای حین آموزش در بیرون از منزل نیز شانس بیشتری برای ابتلا به بیماری در این فصل دارند. کلاه دو چشمی الکتریکی جدید به شما اجازه می‌دهد مانند یک قهرمان در سرما آموزش ببینید و خطر ابتلا به عفونت‌های قفسه سینه را کاهش می‌دهد.

با همکاری پژوهشگران دانشگاه ناتینگهام ترنت انگلستان و تولید کننده آلمانی ماشین بافندگی پیشرفته Stoll GmBH، این نمونه کلاه بافتنی سه بعدی که اطراف بینی و دهان را گرم نگه می‌دارد از نخ رسانای الکتریکی ساخته شده است. فرد با قرار دادن باتری سلولی قابل شارژ در سوکت بافتنی پشت جامه می‌تواند انرژی دستگاه را فراهم کند.

ساخت کلاهی برای استفاده ورزشکاران در فصل زمستان

تیلاک دیاس، بنیانگذار گروه تحقیقاتی نساجی پیشرفته در دانشگاه ناتینگهام ترنت توضیح می‌دهد: «ما توانستیم با استفاده از نخ رسانای برق که آنقدر کوچک است که توسط پوست انسان حس نمی‌شود، یک سطح ثابتی از گرما را برای یک تکه لباس فراهم کنیم به طوری که یک دونده بتواند در هوای گرم تنفس کند».

این جامه برای دونده‌ها، اسکی بازان و ورزشکاران دیگری که در آب و هوای سرد آموزش می‌بینند طراحی شده است. این کلاه هوشمند از ترکیب لای‌کرا و پشم ساخته شده و شامل ویژگی‌های دیگری همچون الیاف بازتابنده و قابلیت کشش از چهار طرف است. علاوه براین، زباله تولیدی به لطف شکل دهی سه بعدی کاملاً خودکار، کمتر از یک درصد است. همه این ویژگی‌ها به اندازه کافی داوران «رقابت صنعت در فضای باز» را تحت تأثیر قرار داد تا طلای امسال را به این کلاه اعطا کنند.

داوران گفتند: «این واقعاً یک نوآوری است و ساخت یکپارچه آن بی نقص است. زمانی که ما این کلاه را امتحان کردیم، متوجه شدیم که واقعاً راحت و سیستم گرمایش در اطراف دهان یک ایده خوب است».

دیاس معتقد است این پارچه‌های هوشمند کاربردهای بسیاری علاوه بر کلاه هوشمند می‌توانند داشته باشند. در واقع چنین موادی تفکر ما در مورد لباس را تغییر می‌دهند. از پارچه‌های تولید کننده الکتریسیته که انرژی خود را از نور خورشید و حرکت بدست می‌آورد تا مدارهای دوخته شده که می‌تواند در کاربردهای پزشکی و حسی استفاده شود، این پارچه‌های جدید بخشی از یک صنعت نوظهور است که تا سال ۲۰۲۴ به ارزش ۹٫۳ میلیارد دلار خواهد رسید.

صنعت نساجی در حال حاضر بوسیله یکپارچه‌سازی سیستم‌های الکتریکی و دستگاه‌های الکترونیکی با پارچه دستخوش تغییر و تحول است. دیاس معتقد است توسعه بافت‌های جدید مبتنی بر مبدل‌ها نقش عمده‌ای در محاسبات پوشیدنی و نسل بعدی لباس هوشمند که قادر به اندازه‌گیری علائم حیاتی بدن است، بازی خواهد کرد. وی می‌گوید پتانسیل چنین لباس‌هایی برای نظارت بر سلامتی و کیفیت زندگی استفاده‌کنندگان بسیار زیاد است.

این کلاه در حال حاضر هنوز یک نمونه اولیه است و هنوز هیچ نامی برای زمانی که تجاری خواهد شد در دسترس نیست. چیزی که ما می‌دانیم این است که این کلاه بخشی از تولیدات شرکت Stoll است که شامل لباس دوندگان با یک تراشه ارتباطات میدان نزدیک تعبیه شده که می‌تواند چراغ قوه گوشی‌های هوشمند را برای افزایش دید در تاریکی فعال کند.

ویدیوی زیر عملکرد این کلاه را نشان می‌دهد.


در زمینه پارچه هوشمند بیشتر بخوانید:

>>گوگل با کلید زدن پروژه Jacquard، سودای تولید لباس های هوشمند را در سر دارد

>> مدار‌های یکپارچه سریع و منعطف برای ابزارهای پوشیدنی آینده

>>شارژ تجهیزات الکترونیکی با راه رفتن زیر نور آفتاب


منبع: newatlas

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *