لباس بیرونی سبک وزن دانشگاه ChungAng راه رفتن و دویدن را سهولت می بخشد

لباس بیرونی پژوهشگران دانشگاه Chung-Ang در کره‌ی جنوبی یک پوشیدنی رباتیک قابل‌حمل و سبک‌وزن است. این لباس عملکرد بدن را در حال راه رفتن و دویدن بهبود می‌بخشد. حجم اندک این لباس از ویژگی‌های مثبت آن است. افرادی که با انواع محدودیت‌های حرکتی دست و پنجه نرم می‌کنند، از جمله افرادی که دارای اختلال در عملکرد زانو و قطع عضو بالای زانو هستند، این پوشیدنی را یک تحول بزرگ خواند یافت. پوشیدنی دانشگاه Chung-Ang برای افرادی که کارهای جسمی سنگین انجام می‌دهند نیز مفید است. ادامه‌ی این مطلب را در مجله‌ی فناوریهای توان‌افزا و پوشیدنی ببینید.

لباس بیرونی دانشگاه chung ang یک پوشیدنی سبک نرم

به گفته‌ی پژوهشگران این لباس بیرونی قابل حمل که به تقویت مفصل ران کمک می‌کند، میزان سوخت و ساز بدن در هنگام پیاده روی با تردمیل با سرعت ۱٫۵ متر در ثانیه را به اندازه‌ی ۹٫۳٪ و در زمان دویدن با سرعت ۲٫۵ متر در ثانیه را به اندازه‌ی ۴٫۰٪ (در مقایسه با حرکت بدون استفاده از این لباس بیرونی) کاهش می‌دهد.

سبک تر و قابلیت تغییر وضعیت بین پیاده روی و دویدن

این لباس بیرونی سبک وزن با هدف چیره شدن بر دو چالش بزرگ طراحی شده است. نخست وزن بالای تولیدات مشابه و دوم حرکت آهسته‌ی لباس‌های بیرونی. وزن این پوشیدنی به شکلی قابل ملاحظه کمتر از تولیدات مشابه است. این لباس ۵ کیلوگرمی متشکل از جلیقه‌ی پارچه‌ای، کمربند و پوشش ران است. اما از لباس‌هایی که افراد در زندگی روزانه می‌پوشند، خیلی سنگین‌تر و دست و پاگیر‌تر نیست. قطعات توسط سیم‌هایی بهم متصل شده و با باتری‌ها و وسایل موتورمانند مجهز شده‌اند. این موتورها نقش عملگر را ایفا می‌کنند.

دومین مشکل با افزودن یک مد حرکتی برای دویدن حل شده است. این لباس بیرونی می‌تواند قابلیت توان‌افزایی خود را بین راه‌رفتن و دویدن تغییر دهد. طراحی این تغییر به ظاهر ساده، با توجه به بیومکانیک کاملا متفاوت دویدن و راه رفتن، به هیچ وجه آسان نیست و جابه‌جایی بین این دو نوع حرکت کار ساده‌ای نیست.  پژوهشگران فعال در این طرح کار می‌کنند، الگوریتم ویژه‌ای برای تحلیل راهپیمایی طراحی کرده‌اند که قادر است در بیش از ۹۹٫۹۸٪ موارد، راه رفتن و دویدن را به درستی تشخیص دهد. پس از تشخیص نوع حرکت پوشش توان‌افزا به صورت مناسبی با حرکت سازگار می‌شود.

لباس بیرونی دانشگاه chung ang یک پوشیدنی سبک نرم

تجاری سازی پوشش بیرونی

پروفسور گیوک لی، یکی از پژوهشگران برجسته‌ی این طرح بیان داشت: ما انتظار داریم که این ربات پوشیدنی کاربردهای بسیاری داشته باشد، از جمله در توانبخشی بیماران سالخورده و افزایش کارایی سربازان یا آتش‌نشانان. تصور ما این است که این لباس بیرونی، مانند لباس‌هایی هر روز می‌پوشیم، در کمدها آویزان باشد.

در مورد زمان تجاری سازی این فناوری اطلاعاتی در دست نیست. با این حال، با توجه به بکارگیری این پوشیدنی‌ها در محیط‌های کاری و حتی محیط‌های معمولی، تجاری سازی این محصولات دور از انتظار نیست.

مقاله‌ی توصیف کننده‌ی این لباس بیرونی است با عنوان “کاهش میزان متابولیسم راه رفتن و دویدن با یک پوشش بیرونی همه کاره و قابل حمل” بتازگی در مجله‌ی Science منتشر شده است.


در این زمینه بیشتر بخوانیم:
Ekso Bionics نخستین فروشگاه آنلاین اسکلت بیرونی را افتتاح میکند
زانوان آهنین : اسکلت بیرونی ONYX لاکهید مارتین
اسکلت بیرونی Laevo برای جمعیت سالمند ژاپن


منبع: digitaltrends
<<استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله‌ی فناوریهای توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است>>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *