اسکلت بیرونی چگونه موجب راه رفتن دوباره و تقویت عملکرد فیزیکی افراد میشود؟

دانی رایان، طراح لباس‌های کاربردی در مؤسسه ویس هاروارد، درباره‌ی همکاری گروهش و DARPA برای طراحی اسکلت بیرونی نرم صحبت می‌کند. هدف نهایی این پروژه کمک به راه رفتن دوباره افراد و تقویت سربازان است. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

اسکلت بیرونی چگونه موجب راه رفتن دوباره و تقویت عملکرد فیزیکی افراد میشود؟

وقتی در مورد فناوری‌های پوشیدنی صحبت می‌کنیم، نخستین چیزی که بسیاری از مردم به آن فکر می‌کنند ابزار مچی مدرن همچون فیت بیت یا ساعت اپل است. اما افزون بر این‌ها ابزار پوشیدنی بسیاری وجود دارد. در واقع پژوهشگران سخت در حال کار بر روی انواع سامانه‌های پیشرفته پوشیدنی هستند، سامانه‌هایی که حرکات ما را تقویت می‌کنند.

این فناوری‌ها وعده داده‌اند روزی توانایی راه رفتن را به کسانی که از آسیب و بیماری رنج می‌برند بازگردانند. همچنین این ابزار ممکن است برای بهبود توانایی فیزیکی بدن مفید باشند. این‌ها اهدافی است که توسط یک گروه پژوهشی در مؤسسه ویس در هاروارد (Wyss Institute of Biology Inspired Engineering) دنبال می‌شود. این گروه با آژانس پروژه‌های پیشرفته تحقیقاتی دفاعی آمریکا (DARPA) همکاری می‌کند تا لباس‌های بیرونی نرم رباتیک ایجاد کنند. این فناوری هنوز هم در حال توسعه است، اما این لباس‌ها می‌تواند یک روز حرکت سربازان را تشدید و تقویت کند.

دانی رایان (Dani Ryan)، طراح لباس‌های کاربردی در مؤسسه ویس، توضیح داد: «هدف پروژه warrior web کمک به سربازانی است که باید بارهای سنگین را طی چندین مایل حمل کنند. DARPA در جستجوی راهی است که بتواند به نوعی سربازان را تقویت کند».

این گروه در حال توسعه یک لباس بیرونی نرم است که با باطری کار می‌کند و با استفاده از ترکیبی از حسگرها، منسوجات و قرقره‌های رباتیک ساخته می‌شود. این لباس دارای یک سیم داخلی است که به پشت پاشنه می‌رسد تا نیروی اضافی را فراهم کند. کشش اضافی توسط حرکات خود پوشنده ایجاد می‌شود (اساساً قدرت عضلانی را به هر گام می‌افزاید).

اسکلت بیرونی چگونه موجب راه رفتن دوباره و تقویت عملکرد فیزیکی افراد میشود؟

این فناوری به وضوح دارای مزیت‌های نظامی است، اما همانطور که در مورد بیشتر تحقیقات پیشرفته نظامی نیز صادق است، می‌توان این فناوری را در زمینه‌های دیگر نیز استفاده کرد.

رایان توضیح می‌دهد: «پروژه دیگری که من در حال کار بر روی آن هستم Medexo (لباس بیرونی پزشکی) نام دارد. این پروژه برای کمک به افرادی که مبتلا به سکته مغزی شده‌اند، طراحی شده است. به طور معمول، افرادی که دچار سکته مغزی روی یک طرف بدن خود شده‌اند، نمی‌توانند به خوبی یک فرد سالم راه بروند». عناصر فناوری Medexo توسط شرکت پژوهشی زیست فناوری ReWalk اسرائیل برای کمک به درمان بیماران سکته مغزی تأیید شده است.

ما لباس‌های بیرونی غول پیکر رباتیک را از آمازون و دیگران دیده‌ایم. این فناوری‌های بزرگ و پر تحرک به طور چشمگیری در صنایع ساخت و انبارها استفاده می‌شوند. اما شما هرگز نمی‌خواهید که یکی از آنها را در زندگی روزمره خود بپوشید و دقیقاً به همین دلیل است که لباس بیرونی نرم و نسبتاً کوچک مورد توجه است. و این همان جایی است که افرادی همچون رایان، که دارای پیش زمینه مد هستند، وارد می ‌شوند. این فناوری در نهایت با ما در طول روز همراه است و باید راحت و شیک باشد.

این لباس‌های بیرونی نرم هنوز در مرحله آزمایش هستند، اما اگر بتوانند خود را ثابت کنند، به زودی آنها را در میدان جنگ، در درمانگاه‌های توانبخشی یا حتی در خرده فروشی‌های محلی خواهید یافت.


بیشتر بخوانید:

>>کاهش میزان سوخت و ساز بدن هنگام دویدن با لباس بیرونی Wyss

>>همکاری موسسۀ Wyss و شرکت ReWalk Robotics : آیا روند جدیدی در حال شکل‌گیری است؟

>>لباس بیرونی نرم Wyss و کاهش میزان سوخت و ساز بدن


منبع: pcmag.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *