لباس نرم پژوهشگران Harvard برای کمک به راه رفتن و دویدن

لباس فعال پژوهشگران Harvard به کاربر در هنگام راه رفتن و دویدن یاری می‌رساند. این لباس نرم روی کمر و ران پا بسته می‌شود و با القای حس سبکی به کاربر، راه رفتن و دویدن وی را تسریع می‌کند. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

لباس نرم DARPA

معرفی لباس نرم Harvard

لباس فعال پژوهشگران Harvard به کاربر این حس را القا می‌کند که در حدود ۵ کیلوگرم وزن کمتری دارد. این لباس نرم حدود ۵ کیلوگرم وزن دارد. موتور لباس روی ران پا بسته می‌شود. بخشی از تجهیزات نیز در قسمت کمر قرار می‌گیرد. افرادی که به صورت دائم  مسافت‌های زیادی را راه می‌روند از این لباس سود خواهند برد. کوهنوردان، نظامیان و امدادگران از جمله‌ی این افراد هستند. گزارشی در این مورد در Science به چاپ رسیده است.

تفاوت این سامانه با سامانه‌های موجود عملکرد دوگانه‌ی آن برای راه رفتن و دویدن است. سازوکار راه رفتن و دویدن به طور کلی متفاوت است. در هنگام راه رفتن پاها مانند یک سامانه‌ی آونگ وارونه هستند. در هنگام دویدن پاها مانند جرم و فنر رفتار می‌کنند. این لباس نرم می‌تواند هر دو حالت را پوشش دهد.

کارایی این لباس نرم تا چه حد است؟

موتورهای این لباس نرم به کمک کابل‌های فعال کننده‌ی دستگاه به ران کاربر بسته می‌شود و به پاها در هنگام حرکت کمک می‌کند. باتری دستگاه روی کمر بسته می‌شود و توانایی پشتیبانی از دستگاه برای  هشت کیلومتر را داراست. در حال حاضر این سامانه کمتر از ۵ کیلوگرم وزن دارد و گروه  امیدوار است وزن آن را تا ۴۰ درصد کاهش دهد.

گروه میزان مصرف اکسیژن را در حال استفاده از این لباس نرم روی یک تردمیل اندازه‌گیری کرد. بر اساس این آزمایش سوخت و ساز فرد در هنگام راه رفتن و دویدن با این لباس به ترتیب به میزان ۹.۳ و ۴ درصد کاهش می‌یابد.

گروه امیدوار است که این لباس افزون بر کاربران عادی، برای کاربرانی که به بیماری‌های حرکتی مبتلا هستند نیز مفید باشد. با توجه به اینکه این لباس نرم بخشی از طرح DARPA با نام Warrior Web program است، می‌توان انتظار استفاده از آن در بخش نظامی را نیز داشت. این طرح به پشتیبانی از کلیه‌ی فناوری‌هایی اختصاص دارد که خطر آسیب در هنگام حمل بارهای سنگنین را کاهش می‌دهد.

تکمیل طرح

تصاویر انتشار یافته نشان می‌دهد که این لباس کمی حجیم است. تجهیزات سوار شده در قسمت کمر امکان حمل یک کوله پشتی بزرگ را از کاربر سلب می‌کند. همچنین این سامانه با ویژگی‌های جسمی کاربران مرد سازگار شده است. به همین دلیل طراحی سامانه نیازمند بهبود است. تا کنون کارکرد این سامانه تنها در شرایط آزمایشگاهی سنجیده شده است. برای اطلاع از عملکرد دقیق دستگاه در محیط واقعی آزمایش‌های بیشتری نیاز است.


بیشتر بخوانیم:
توسعه دهندگان اسکلت بیرونی باید قابلیت ها و هزینه ها را بهبود بخشند
آینده فرا رسیده است، این اسکلت های بیرونی شگفت انگیز را ببینید


منبع: theVerge

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *