گرایش های برتر رباتیک در فرآیند ماشینی شدن در سال ۲۰۲۲

فناوری رباتیک با پیشرفت علوم داده و هوش مصنوعی در خطوط تولید خودکار کارخانه‌ها حضور پررنگی یافته است. خصوصا پس از دوران کرونا که تامین نیروی کار یک چالش اساسی شد، نیاز به ماشینی شدن نیز احساس می‌شد. در ادامه این مقاله از مجله فناوری های توان افزا و پوشیدنی به مرور گرایش های مهم در حوزه رباتیک می‌پردازیم.

گرایش های برتر رباتیک در فرآیند ماشینی شدن در سال ۲۰۲۲

Milton Guerry ریاست Inernational Federation of Robotics است. او عقیده دارد تغییر به سمت فناوری‌های رباتیک خودکار در صنایع سنتی و نوین سرعت گرفته است. در حال حاضر شرکت‌های زیادی به محاسن استفاده از ربات‌ها در کارشان باور دارند.

ماشینی شدن در صنایع نوین

بخش هایی از صنعت که تازه ظهور هستند به سرعت با ربات‌ها تطبیق یافتند. شرکت‌ها با توجه به بازخورد مشتریان و برای برآوردن نیازشان برآن شده‌اند که برای پابه‌پا شدن با نیاز مشتریان و بخش پست و ساخت محصول از ربات‌ها استفاده کنند.

در تلاش برای تامین نیروی کار شرکت‌های که پیش‌تر به فرآیند ماشینی شدن اهمیت نمی‌دادند، اینک این گزینه را در نظر گرفته‌اند. کسب و کارهایی که بر خدمات نیروی کار تکیه دارند، مانند شرکت‌های عمده فروش و رستوران‌ها، توانایی پر کردن نیاز کاری خود را ندارند. بنابراین می‌توان توقع داشت که این شرکت‌ها با سرمایه‌گذاری برای ماشینی شدن نیازهای حامیان خود را برآورده کنند. صنایع نوین رباتیک مانند حمل و نقل و انبارداری، ساخت و ساز، کشاورزی و فناوری‌های بسیار دیگر روزانه در حال توسعه هستند.

حقایقی در مورد صنعیت رباتیک جهان

در حال حاضر بیش از ۳ میلیون ربات در بخش صنعت به صورت جهانی به کار گرفته شده است.
سهام رباتیک جهان تا ۳۲ درصد به صنایع خودکار، ۲۵ درصد به صنایع الکتریکی و الکترونیکی، ۱۰ درصد صنایع فلزی مربوط است.
۷۶ درصد ربات‌های جدید در ژاپن، چین، آمریکا، کره جنوبی و آلمان به کار گرفته خواهند شد.
تراکم رباتها در کشورهای کره جنوبی، سنگاپور، ژاپن، آلمان و سوئد بیش از سایر نقاط جهان است.

سهولت استفاده از ربات ها

به کارگیری ربات‌ها کار پیچیده‌ای است. اما استفاده از نسل جدید ربات‌ها ساده‌تر است. اینک گرایش به سمت استفاده از رابط‌های کاربری خاصی زیاد شده است که برپایه آیکن‌ها کار می‌کنند. شرکت‌های رباتیک و تهیه‌کنندگان ملزومات اولیه در حال ساخت و توسعه بسته‌هایی سخت افزاری و نرم افزاری خاصی هستند که پیاده سازی را آسان می‌کند.

گرایش به ساخت ربات‌های ارزان قیمت نیز با روش نصب و راه‌اندازی آسان همراه می‌شود. این ربات‌ها برای کار خاصی طراحی می‌شوند و در مواردی پیکربندی آنان از پیش تعیین می‌شود. تامین کنندگان موارد اولیه برنامه‌های خاصی برای ارائه حسگرها، کنترل‌گرها وربات‌های gripper دارند. در سایت‌های ارائه کننده اپلیکیشن‌ها نیز برنامه‌های مختلفی برای استفاده از ربات‌های ارزان قیمت وجود دارد.

حقایقی در مورد بازار صنعت رباتیک در جهان

در ایالات متحده آمریکا به میزان ۶.۷ میلیون دلار هزینه معاملات رباتیک در بخش ربات‌های امور پیشرفته بوده است.
در این معاملات ۱۳۱۸۰۰ دستگاه ربات معامله شده است. بالاترین کاربرد به ربات‌های حمل و نقل، ربات‌های تمیزکار، پزشکی، ربات‌های همراه و ربات‌های کشاورزی اختصاص دارد.
در معاملات رباتیک در آمریکا۵۵ درصد معاملات به ربات‌های پزشکی اختصاص دارد که رقم ۳.۶ میلیون دلار را به خود اختصاص داده است.
در بخش ربات‌های مصرفی و ربات‌های خانگی حجم معاملات ۴.۳ میلیون دلار بوده است.
۴۷ درصد فروشندگان رباتیک در اروپا، ۲۷ درصد در آمریکا و ۲۵ درصد در آسیا هستند.
در بخش کشاورزی ۲۷۰۰ دستگاه ربات با صرف ۹۵۲ میلیون دلار معامله شده است.

ماشینی شدن و مشتری مداری

شرکت‌های دولتی و خصوصی متفق‌القولند که نسل آینده به آموزش در خصوص فناوری‌های رباتیک ساده نیاز دارد. افزون بر آموزش کارمندان، آموزش‌ به دیگران و از راه‌های مختلف می‌تواند با افزایش سطح معلومات عموم، در آموزش کارمندان نیز مهم باشد. شرکت‌های سازنده ربات مانند ABB، FANUC، KUKA و YASKAWA همگی در حدود ده تا سی هزار هنرجو در کلاس‌های آموزشی خود دارند. این عدد مربوط به سی کشور و به شکل سالانه گزارش شده است.

رباتیک صورت و فرم نیروی کار را تغییر داده است. در حال حاضر تمایل افراد به کار در محیطی پیشرفته است. جایی که بتوان بر پایه تجربیات آن آینده شغلی خوبی ساخت. فرصت‌های آموزشی با ربات‌ها یک استراتژی برد-برد برای شرکت‌ها و کارمندان است. کارهای خسته‌کننده، کثیف و خطرناک به شکل خودکار انجام می‌شوند. همزمان به کارمندان کمک خواهد شد با یادگیری مهارت‌های پایه برای محیط کار و آینده پتانسیل خود را افزایش دهند.

ماشینی شدن و تامین امنیت  با ربات ها

فشارهای تجاری در طول همه گیری کرونا و تغییرات ایجاد شده به واسطه آن صنایع را متوجه مصرف‌کنندگان کرد. زنجیره تولید شرکت‌ها را تشویق به انتقال خط تولید به کشورهای نزدیک‌تر کرد. این انتقال با ماشینی شدن خط تولید همراه بود.

یک آمارگیری خاص در آمریکا نشان می‌دهد که ماشینی شدن به شرکت‌ها و تجارت‌ها کمک می‌کند تا دوباره فعال شوند. بر اساس گزارش Association for Advancing Automation سفارش ربات‌ها در فصل اول سال ۲۰۲۱ نسبت به دوره مشابه در سال ۲۰۲۰ تا سی و پنج درصد افزایش داشته است. بیش از نیمی از این سفارش‌ها مربوط به بخش‌ها غیر تجاری بوده است.

این آمار تنها به بخش رباتیک مربوط نیست. دید ماشینی، کنترل حرکت و موتورها نیز افزایش فروش داشتند. در واقع در همه‌گیری کرونا زنجیره تولید تغییرات زیادی را شاد بود. همچنین نیروی دردسترس کار نیز کم شد. بنابراین نیاز به سرمایه‌گذاری در بخش ماشینی و خودکار بیشتر احساس شد. شرکت‌های که برای مدت طولانی در این مورد دست دست کردند و یا شک داشتند، در این شرایط سریع‌تر از سایرین دست به کار شدند.

ماشینی شدن، یک فرآیند دیجیتال

در سال ۲۰۲۲ و پس از آن در بسیاری بخش‌های صنعت روی علوم داده تاکید شده است. داده‌های جمع آوری شده از فرآیندهای خودکار توسط تولید کنندگان برای اتخاذ تصمیم‌های آگاهانه به کار می‌روند. با افزایش توانایی ربات‌ها برای اشتراک‌گذاری و یادگیری به واسطه هوش مصنوعی، شرکت‌ها قادرند که فرآیند ماشینی شدن را به سادگی پیاده‌سازی کنند.

هوش مصنوعی برای ربات‌ها در حال ارتقا است. این صنعت از فاز ابتدایی خود گذشته است و اینک در حال بلوغ است. بنابراین می‌تواند امیدوار بود که این فناوری‌ها تا سال ۲۰۲۲ به صورت عملی به کار گرفته شوند.


تقلید زیستی همیشه بهترین پاسخ برای کنترل بهینه رباتیک پوشیدنی نیست
ساخت ویلچر رباتیک برای حرکت راحت و ایمن در میان جمعیت
هیوندای از محدودیت های حرکتی ما فراتر میرود


منبع:robohub

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *