مروری بر تازه ترین ربات های توسعه یافته

در اینجا مروری داریم بر جدیدترین ربات‌های توسعه یافته در جهان. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

با خواهر کوچک ربات انسان نمای سوفیا آشنا شوید

با Little Sophia آشنا شوید. این ربات جدیدترین عضو خانواده Hanson Robotics است که برای آموزش کدنویسی و هوش مصنوعی به بچه‌ها طراحی شده است. این ربات می‌تواند صحبت کند، آواز بخواند و با بچه‌ها بازی کند.

ربات ضدعفونی کننده برای استفاده در سفر

ربات CleanseBot یک ربات هوشمند برای تمیز و ضد عفونی کردن است. این ربات کوچک قابل حمل با استفاده از اشعه فرابنفش ۹۹٫۹ درصد میکروب‌ها را از بین می‌برد. CleanseBot به عنوان یک وسیله جانبی مسافرتی عالی است و می‌توان از آن در دو حالت دستی یا خودکار استفاده کرد. CleanseBot را می‌توان برای ضدعفونی کردن پتو، تلفن همراه، اسباب بازی‌ها، سوئیچ و هر وسیله دیگر استفاده کرد.

ربات خودران تحویل مواد غذایی Snackbot

شرکت PepsiCo و Robby Technologies ناوگانی از ربات‌های خودران برای تحویل مواد غذایی و آشامیدنی به دانشجویان دانشگاه Pacific کالیفرنیا توسعه دادند. ربات snackbot از طریق یک برنامه می‌تواند انواع غذاهای سرد و نوشیدنی را به دانشجویان تحویل دهد. ربات‌های تحویلی فناوری جدیدی نیست و سال‌هاست در جهان روی توسعه آنها کار شده است. اما نخستین بار است که یک شرکت بزرگ مواد غذایی و آشامیدنی در این عرصه گام گذاشته است. PepsiCo یک تابعه از شرکت بزرگ مواد غذایی Hello Goodness است.

ربات جدید چینی ها با چهار پا قادر به دویدن و بالا رفتن از پله ها است

دانشگاه ژجیانگ در شرق چین از یک ربات چهارپا رونمایی کرد که قادر به دویدن و بالا رفتن از پله‌ها است. این ربات با نام Jueying دارای یک متر طول، ۶۰ سانتی‌متر قد و وزن ۷۰ کیلوگرم است. Jueying با هر بار شارژ می‌تواند ۲ ساعت فعالیت داشته و با سرعت بیش از ۶ کیلومتر در ساعت بدود.

خودرویی با پاهای متحرک برای رد شدن از مکان های صعب العبور

پروژه Hyundai Elevate طرحی برای ساخت خودرویی با پاهای متحرک رباتیک است. این خودرو باید بتواند از مکان های سنگلاخ عبور کند، از موانع عمودی بگذرد، از روی شکاف‌های عمیق رد شود و در گرمای صحرا بدون مشکل حرکت کند. این طرح دو سال است که در حال بررسی است. هدف از طراحی این خودرو آماده ساختن ابزاری برای شرایط سخت مانند زلزله یا سونامی است. در این شرایط خودروهای معمولی نمی‌توانند برای امداد و نجات کارآمد باشند.

رباتی برای کمک به توانبخشی بیماران بستری شده

شرکت Life Science Robotics یک ربات توانبخشی نوآورانه و مبتکرانه برای بیماران و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی توسعه داده است که مراقبت، همکاری و کارایی را در سطح جهانی ارتقا می‌بخشد. این ربات ROBERT نام دارد و برای توانبخشی بیماران بستری طراحی شده است.

Hexbot یک بازوی رباتیک همه کاره

‫‫‫شرکت  Hexbot Robotics در تلاش است بازوی رباتیکی را تجاری سازی کند که قادر به انجام طیف گسترده‌ای از حرکات دست باشد. این ربات همه کاره خواهد توانست طراحی و کنده‌کاری نماید و حرکات ظریف دست را نیز انجام دهد. طراحی ماژولار ربات امکان انجام مانورهای متفاوت را فراهم می‌کند. ضمن اینکه ربات قادر به در دست گرفتن ابزار و وسایل بسیاری خواهد بود.هدف از طرح این بازوی رباتیک ارائه‌ی محصولی ارزان بوده است که با کمترین تلاش مقصود کاربر را برآورده سازد. شرکت این محصول را تا ماه اکتبر سال ۲۰۱۹ برای ارسال آماده خواهد کرد.

میکرو ربات های هوشمندی که خود را با محیط وفق میدهند

میکرو ربات‌های پزشکی برای حرکت درون بدن به طور خودکار تغییر شکل می‌دهند. پژوهشگران EPFL و ETH Zurich نسل جدیدی از میکرو ربات‌های پزشکی را توسعه دادند که برای حرکت درون بدن انسان به طور خودکار تغییر شکل می‌دهند تا با محیط‌های مختلف موجود سازگار شوند. از ربات‌های شناورمی‌توان برای تحویل دارو یا پاکسازی شریان‌ها بهره برد.

رباتی که جنگا یا برج هیجان بازی میکند

ربات پژوهشگران MIT با ترکیب بینایی و حس لامسه می‌تواند جنگا (Jenga) بازی کند. ربات جدید توسعه یافته در MIT می‌تواند بازی جنگا یا برج هیجان را با استفاده از هوش مصنوعی و حسگرها انجام دهد. این فناوری می‌تواند در ربات‌ها و بکارگیری آنها در خط مونتاژ کارخانه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

نخستین ربات نرمی که شبیه پیچک حرکت می کند

پژوهشگران مرکز Micro-Biorobotics در مؤسسه فناوری ایتالیا نخستین ربات‌های نرم شبیه گیاه پیچک را توسعه دادند. این ربات با استفاده از همان اصول فیزیکی انتقال آب در گیاهان، قادر به پیچ خوردن و بالا رفتن است. از این فناوری می‌توان در دستگاه‌های پوشیدنی که می‌توانند تغییر شکل داده و حرکت کنند، استفاده کرد.

رباتی که وضعیت خود را درک می کند

معمولا برای حرکت ربات‌ها از مدل‌های پیش فرض یا الگوریتم‌های یادگیری استفاده می‌شود. اینک پژوهشگران Columbia Engineering راهی جدید برای حرکت یک بازوی رباتیک ابداع کردند. این بازوی رباتیک با آزمون و خطا درکی از شکل خود پیدا می‌کند و بر اساس این مدل‌سازی برای انجام دستوراتی مانند برداشتن و جابه‌جا کردن اشیا عمل می‌کند. این بازوی رباتیک همچنین می‌تواند قطعات خراب خود را شناسایی کند و براساس این یافته حرکات خود را به شکلی برنامه‌ریزی کند که خللی در کارایی ایجاد نشود. برای اینکار ربات در ابتدا هزار مسیر حرکتی را امتحان می‌کند. داده‌های جمع‌آوری شده با یک مدل یادگیری ماشین امکان طراحی یک مدل اولیه را فراهم می‌کنند. مدل های اولیه می تواند دقت کمی داشته باشند اما پس از ۳۳ ساعت آزمون وخطا دفت مدل بالاتر می‌روند و ربات قادر خواهد بود برداشتن و جابه‌جایی اشیا را با دقت ۱۰۰ درصد انجام دهد.

میکرو ربات ۴ پای یک میلیگرمی

ساخت ربات‌های کوچک برای پژوهشگران همواره جذاب است. ربات‌های کوچک با توانایی حرکت در محیط‌هایی که ربات‌های بزرگ‌تر در آن نمی‌گنجد، کاربردهای بسیاری دارند.Ryan St. Pierre از پژوهشکده‌ی Sarah Bergbreiter یکی از سازندگان ربات‌های کوچک است. وی سال‌های پیش رباتی با طوب ۲۰ میلیمتر و وزن ۱۰۰ میلیگرم ساخت که روی ۴ پا حرکت می‌کرد. اینک وی رباتی ۱۰ برابر کوچک‌تر ساخته است که تنها ۱ میلیگرم وزن دارد. اندازه های ربات عبارتند از ۲٫۵ mm x 1.6 mm x 0.7 mm .رباتی با این ابعاد را نمی‌توان با موتورهای معمول حرکت داد. بنابراین به کمک میدان‌های مغناطیسی و آهنرباهایی که روی پای ربات کار کذاشته آن را جلو می‌رانند. این ربات ۳۷.۳ میلیمتر بر ثانیه یا ۱۴.۹ برابر طول بدن در ثانیه سرعت دارد. با تغییر جهت‌گیری آهنرباها می‌توان فرم راه رفتن و همچنین سرعت حرکت را کنترل کرد.

پژوهشگران دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی شبکه‌ای منعطف از ربات‌ها چاپ کردند که حین شناور شدن بر روی آب توسط میدان مغناطیسی کنترل می‌شوند. این سازه‌ها می‌توانند اشیای کوچک را به دام انداخته یا قطره‌های آب را حمل کنند. این ساختار مشبک را می‌توان تقلیدی از موجوداتی دانست که روی سطح آب زندگی می‌کنند. همچنین می‌توان از آنها به عنوان داربست برای کشت سلول‌ها استفاده کرد.

رباتی که راه رفتن یک فسیل ۳۰۰ میلیون ساله را بازسازی می‌کند

رباتی که راه رفتن یک حیوان فسیل شده ۳۰۰ میلیون ساله را بازسازی می‌کند. OroBOT نسخه رباتیک یک حیوان ۳۰۰ میلیون ساله به نام Orobates pabsti است که برای آموزش بیشتر دانشمندان طراحی شده است. پژوهشگران EPFL و دانشگاه Humboldt برلین این ربات را ساخته‌اند تا بتوانند راه رفتن حیوانات منقرض شده را بازسازی کنند. این پژوهش نوآورانه به پژوهشگران کمک می‌کند تا چگونگی تکامل حرکت مهره‌داران را درک کنند.

ربات های عرضه شده در CES 2019

 

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *