بهبود راه رفتن کودکان فلج مغزی با اسکلت های بیرونی رباتیک

فلج مغزی (Cerebral Palsy) شایع‌ترین اختلال حرکتی کودکان به شمار می‌آید. نیمی از کودکان مبتلا به فلج مغزی نمی‌توانند به صورت مستقل راه بروند و با رشد استخوان‌ها و ماهیچه‌ها در کودک، این مشکل به تدریج وخیم‌تر می‌شود. جراحی‌‌های مکرر می تواند به برطرف کردن اختلال‌های ماهیچه‌ای و بهبود راه رفتن کودک کمک کند اما همچنان مشکل بنیادین فلج مغزی را حل نخواهد کرد. مهندسان آزمایشگاه بیومکاترونیک (Biomechatronics Lab) دانشگاه آریزونای شمالی (Northern Arizona) در آمریکا امیدوارند با به کارگیری ربات‌های پوشیدنی بتوانند راهی برای بهبود راه رفتن کودکان فلج مغزی بیابند. آنها با طراحی اسکلت‌های بیرونی رباتیک، به راه رفتن آسان‌تر و طبیعی‌تر کودکان فلج مغزی کمک می‌کنند. برای آشنایی با پروژه‌ی اسکلت‌های بیرونی کودکان فلج مغزی با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.
بهبود راه رفتن کودکان فلج مغزی با اسکلت های بیرونی رباتیک
فلج مغزی به اختلالی گفته می شود که در آن کودک توانایی کنترل ماهیچه‌هایش را ندارد. این مشکل می‌تواند به دلیل آسیب به بخش‌های مختلف مغز به وجود آید. پژوهشگران آزمایشگاه بیومکاترونیک دانشگاه آریزونای شمالی، رایانه و حسگرهای ثبت حرکت (motion-capture) را به کار می‌گیرند تا الگوی راه رفتن کودک فلج مغزی را در سطح‌های مختلف استفاده از اسکلت بیرونی، مدل‌سازی کنند. سپس با الگوریتم‌های به دست‌آمده، پشتیبانی اسکلت بیرونی از راه رفتن کودک را به صورت پیوسته اصلاح می‌کنند. با اصلاح پیوسته‌، هماهنگی اسکلت بیرونی رباتیک با راه رفتن کودک افزایش می‌یابد. در نتیجه راه رفتن کودک با اسکلت بیرونی، راحت‌تر و طبیعی‌تر خواهد شد.

همچنین برای کودکان از یک ماسک صورت استفاده می‌شود تا تنفس و انرژی مصرفی کودکان در زمان راه رفتن با اسکلت بیرونی اندازه‌گیری شود. این اندازه‌گیری‌ها به پژوهشگران اطمینان می‌دهد اسکلت بیرونی، راه رفتن کودک را سخت‌تر نکند. مهندسان دانشگاه آریزونای شمالی تلاش کردند ساده‌ترین و و درعین حال موثرترین طراحی را برای اسکلت بیرونی به دست آورند و تاکنون پیشرفت چشمگیری داشتند.

پژوهشگران امیدوار هستند با کمک اسکلت بیرونی، کودکان بتوانند در نهایت به صورت مستقل و بدون نیاز به اسکلت بیرونی راه بروند. زاک لرنر (Zach Lerner)، سرپرست آزمایشگاه بیومکاترونیک، پیش بینی می‌کند در ده سال آینده کاربرد ربات‌های پوشیدنی در درمانگاه‌های توانبخشی و درمان معمول و رایج شود.


در همین زمینه بخوانیم:

>>استفاده از چاپ سه بعدی در تولید ارتز پا برای کودکان
>>دستکش اسکلت بیرونی چاپ سه‌بعدی برای تشخیص فلج مغزی کودکان
>>رباتی برای حرکت کودکان در معرض ابتلا به فلج مغزی CP


منبع: freethink

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *