مروری بر فناوری های توان افزای تابستان و پاییز ۱۳۹۷ (بخش دوم)

در این مقاله از مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به اخبار فناوری‌های توان‌افزا می‌پردازیم. این فناوری‌ها به طور معمول به افراد در انجام هر چه ساده‌تر کارها کمک می‌کنند. فناوری‌های تقویت کننده‌ی دست‌های مصنوعی با ایجاد حس لامسه و یا تقویت نحوه‌ی برهم‌کنش با اشیا در این دسته هستند.

ترکیب واقعیت مجازی و بازخورد حسی اندام مصنوعی

در پژوهش جدید مؤسسه پلی تکنیک فدرال لوزان (EPFL)، با ترکیب فناوری واقعیت مجازی (Virtual Reality) و بازخورد حسی اندام مصنوعی، افراد قطع عضو توانستند اندام مصنوعی خود را همانند اندام واقعی خود حس کنند. افراد قطع عضو دارای اندام مصنوعی، افزون بر حس بینایی برای به کارگیری اندام مصنوعی خود به حس لامسه نیاز دارند.

زندگی با دستی مصنوعی که توسط ذهن هدایت می شود

Johnny Matheny نخستین انسانی است که با یک دست هدایت شده با قوای ذهن زندگی می کند. وی دست خود را پس از سرطان از دست داد. این دست رباتیک اینک در جمع آوری داده برای ساخت دست های مصنوعی هدایت شونده باذهن نقش مهمی دارد.

دست مصنوعی ساخته شده با لگو

این طرح شخصی توسط David Aguilar اجرا شده است و قابل تکرار برای هر فرد علاقمند است. وی کلیه ی اجزای این دست مصنوعی را با لگو ساخته است. چرا که در زمان کودکی و نوجوانی وی با استفاده از لگو مدل های بسیاری می ساخت و به ساخت اشیا با این اجزای کوچک آشنایی داشت.

پروتز CYBERLEG

پروتز CYBERnetic Lower-Limb Cognitive Ortho-prosthesis یا به طور خلاصه CYBERLEG نوعی پروتز است که توسط پنج همکار از سه کشور اتحادیه اروپا پشتیبانی می شود. این پژوهش توسط Nicola Vitiello از موسسه بیورباتیک Scuola Superiore Sant’Anna در پیزا هدایت می شود.

آشنایی با EksoZeroG، اسکلت بیرونی EksoBionics در کارخانه ها

پیش از این نیز اخبار به کارگیری اسکلت های بیرونی شرکت Ekso Bionics در کارخانه های فورد منتشر شده بود. به گزارش BBC تا کنون ۷۵ کارگر در ۱۵ کارخانه این شرکت از اسکلت‌های بیرونی استفاده می‌کنند. اسکلت‌های بیرونی EksoVest پوشیدنی‌هایی هستند که روی شانه و پشت قرار می‌گیرند و با کاهش نیروی وارده به این قسمت‌ها از آسیب‌های احتمالی در حین کار جلوگیری می‌کنند. این سامانه از اجزای مکانیکی مانند اجزای هیدرولیک، اجزای بادی و موتورهایی ساخته شده که حرکت مفاصل را تحت نیروی زیاد ساده‌تر می‌سازد. به کارگیری این اسکلت ها خصوصا برای کارگران ساختمانی بسیار مهم است. این دسته از کارگران پنج برابر سایرین در معرض آسیب‌های ناشی از کشیدگی عضلات هستند.

سامانه Trexo Plus راهی ارزان برای راه رفتن کودکان

اسکلت‌های بیرونی رباتیک می توانند کودکان معلول را از زندگی در صندلی چرخدار رها کنند. چند سال پیش که Manmeet Maggu و Rahul Udasi، مؤسسان شرکت Trexo Robotics، هنوز دانشجوی دانشگاه واترلو بودند، متوجه شدند برادرزاده‌ Maggu مبتلا به فلج مغزی است و ممکن است هرگز قادر به راه رفتن نباشد. این تشخیص سبب شد آنها تصمیم بگیرند راهکاری رباتیک برای این کودک ایجاد کنند.

کودکانی که به هر دلیلی توانایی راه رفتن ندارند می‌توانند با استفاده از اسکلت بیرونی رباتیک Trexo Robotics به رؤیای خود یعنی راه رفتن دست پیدا کنند. این دستگاه رباتیک همزمان با قدرت یافتن گام‌های کودک، حمایت خود را کاهش می‌دهد.

یک اسکلت بیرونی برای کسانی که جاده می سازند

اسکلت بیرونی Exopush برای کمک به کارگران حین آسفالت کردن طراحی شده است. این اسکلت بیرونی سختی کارهای دستی را با بهبود ارگونومی کاهش میدهد و موجب خستگی کمتر کاربر می‌شود.

اسکلت بیرونی جدید شرکت هیوندای

اسکلت بیرونی جدید هیوندای که با هدف کاهش خستگی و آسیب کارگران طراحی شده است، در کارخانه‌ها آزمایش می‌شود. فعالیتهای تکراری و خسته کننده کارگران موجب آسیب یا درد آنها می‌شود. هیوندای به عنوان یک نقش آفرین در صنعت خودرو، متوجه این موضوع است. این خودروساز تلاش‌های بسیاری برای ارزیابی مزایای استفاده از اسکلت‌های بیرونی که برای کارهای نشسته و ایستاده طراحی شده‌اند، انجام داده است. آنها اخیراً آزمایش اسکلت بیرونی H-CEX برای محافظت از زانو و موقعیت نشسته را آغاز کرده‌اند. گفته شده است که اسکلت بیرونی H_CEX استفاده از کمر و عضلات بدن را تا ۸۰ درصد کاهش می‌دهد.

اسکلت بیرونی هیوندایاسکلت بیرونی MATE

انجام وظایف تکراری و یا شدید می‌تواند منجر به خستگی عضلانی و حتی آسیب کارگران شود. در این شرایط اسکلت‌های بیرونی می‌توانند کمک کننده باشند. اسکلت بیرونی بالاتنه MATE ساخت شرکت ایتالیایی Comau یک نمونه جالب است. MATE از شانه کارگران حین انجام وظایف روزمره حمایت و مانع آسیب دیدگی آنها می‌شود. این اسکلت بیرونی سه کیلوگرمی در دو اندازه مختلف ساخته شده است و به زودی وارد بازار خواهد شد.

اسکلت بیرونی MATEاسکلت بیرونی ALEX

اسکلت بیرونی Alex مناسب برای توانبخشی دست است و با فناوری واقعیت مجازی سازگار است. این سامانه با طراحی ارگونومیک و سبک امکان پیگیری درمان و ضبط و پخش جلسات توانبخشی را دارد.‌ در ویدیوی زیر امکانات این اسکلت بیرونی نمایش داده می شود.

آشنایی با اسکلت های بیرونی نظامی روسیه

این اسکلت بیرونی منفعل از جنس فیبر کربن ساخته شده است و برای کاربران پیاده نظام طراحی شده است. روسیه در حالی این اسکلت بیرونی را معرفی کرد که همتایان این اسکلت بیرونی به علت نبود بودجه و مشکلات دیگر پروژه خود را متوقف نموده اند. کاربر این اسکلت بیرونی با استفاده از شبکه قوی ارتباطی آن می‌تواند اطلاعات مورد نیاز را دریافت نماید. اسکلت بیرونی ًRatnik به سامانه‌ی مکان‌یابی روسیه GLONASS (معادل روسی GPS) مجهز بوده و در برابر اسکنرهای مادون قرمز نامرئی است. این سامانه با انواع تجهیزات حیاتی مانند فیلتر آب، ماسک، تجهیزات پزشکی و … مجهز می‌شود تا علاوه بر حفاظت از کمر و ستون فقرات، کاربر را از سایر آسیب‌های فیزیکی نیز محفوظ نگاه دارد.

اسکلت بیرونی Ratnik3 ساخت روسیه

شرکت Rostec وایع در موسکو به تازگی از اسکلت بیرونی غیر فعال نظامی خود پرده برداری نمود. این اسکلت بیرونی با افزایش توان کاربر احتمال آسیب رسیدن به مفاصل را کاهش می‌دهد. این اسکلت بیرونی غیر فعال در عملیات نظامی آزموده شده است. اسکلت بیرونی نظامی Rostec از فیبر کربن ساخته شده و در رده‌ی اسکلت های بیرونی سبک قرار می‌گیرد. این اسکلت بیرونی با پشتیبانی از بدن کاربربه وی اجاز می‌دهد بارهای با وزن حداکثر ۵۰ کیلوگرم را حمل کند.

اسکلت بیرونی روسی


بیشتر بخوانیم

گامی به سوی استقلال بیشتر با اسکلت بیرونی TWIICE One

مروری بر فناوری های توان افزای تابستان و پاییز ۱۳۹۷ (بخش نخست)

Project MARCH : طراحی اسکلت بیرونی توسط دانشجویان دانشگاه صنعتی دلفت


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *