Fitbit Charge 3 در یک نگاه

ردیاب Fitbit Charge 3 در حدود یک سال پیش معرفی شد و همچنان در رده‌ی ردیاب‌های برتر سلامت باقی مانده است. طراحی زیبا، وزن اندک، قیمت مناسب در کنار کارکرد قابل قبول و صفحه‌ی نمایش لمسی می‌تواند توجه کاربران را جلب نماید. با گذشت مدت زمان کافی، اینک بهتر می‌توان در مورد این ردیاب نظر داد. برای آشنایی بیشتر با Fitbit Charge 3 با مجله‌ی فناوری‌ها توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

Fitbit Charge 3

ظاهر زیبا و وزن کم برای استفاده ی روزانه از ردیبات مناسب است

طراحی بدنه آلومینیومی با قسمت برآمده تحتانی، ضخامت این ردیاب را کمتر از میزان واقعی آن جلوه می‌دهد. این دستگاه روی دست بانوان بزرگ جلوه نمی‌کند، به همین نسبت برای دست آقایان کوچک نخواهد بود.

تک دکمه‌ی روی دستگاه‌های پیشین در این ردیاب حذف شده و یک دکمه‌ی مغناطیسی جایگزین آن شده است. این دکمه بیشتر برای بازگشت به صفحه‌ی اصلی استفاده خواهدشد و حساسیت آن قابل تنظیم است. نتیجه حذف شدن دکمه‌ی فیزیکی طرحی زیبا و یکدست است که کاربر را راضی می‌کند. استفاده روزانه و طولانی مدت از این ردیاب به علت وزن سبک آن خسته کننده نخواهد بود. به گفته‌ی شرکت سازنده Fitbit Carge 3 به میزان ۲۰ درصد ارزان‌تر از Fitbit Cahrge 2‌ است.

Fitbit Charge 3

صفحه ی نمایش Fitbit Charge 3 فاقد دکمه است، و در مواردی واکنشی نشان نمی دهد

برای دستیابی به عملکرد دلخواه استفاده از کلید مغناطیسی یا حرکت دست روی صفحه‌ی نمایش لمسی کافیست. این عملکرد نسبت به عملکردهای وابسته به دکمه در ردیاب‌های بسیار ساده است. در صورتیکه ردیاب فاقد صفحه‌ی نمایش لمسی باشد، از یک دکمه برای حرکت بین عملکردهای مختلف استفاده می‌شود که در برخی موارد خسته کننده است.

روشن کردن صفحه‌ی نمایش با کلیک، لمس صفحه، حرکت دست روی کلید مغناطیسی و … امکان‌پذیر است. اما در برخی موارد صفحه‌ی نمایش عکس‌العملی نشان نمی‌دهد و به چندین مرتبه لمس دستگاه نیاز است که می‌تواند خسته کننده باشد.

Fitbit Charge 3

امکانات در دسترس در Fitbit Charge 3

در صفحه‌ی نمایش نخست، بسته به انتخاب کاربر، مشخصات ردیابی شده دستگاه مانند ضربان قلب در حالت استراحت، زمان، اطلاعات گام شماری و … قابل نمایش است. با کشیدن صفحه به سمت بالا مشخصات سلامت به صورت دقیق نشان داده می‌شود. به عنوان مثال در این صفحه ردیابی سلامت ویژه‌ی بانوان، ردیابی میزان کالری سوزانده شده( میزان انرژی صرف شده در بدن)، نمایش دقایق فعالیت و … قابل انتخاب است. این اطلاعات و نحوه‌ی نمایش آن شخصی سازی می‌شود.

در بیشتر ردیاب‌های Fitbit نمایش اطلاعات روی ردیاب تنها به اطلاعات روزانه محدود می‌شود. نمایش هفتگی اطلاعات در Fitbit Versa توقع را در این مورد کمی بالا برده است. با این حال همراه داشتن دائمی تلفن همراه و استفاده از اپلیکیشن تلفن همراه برای نمایش اطلاعات در طولانی مدت، توجیه پذیر است.

صفحه ی نمایش بزرگ تر به معنای نمایش

کشیدن صفحه‌ی نمایش به چپ امکان انتخاب تنظیمات، حالت‌های مختلف فعالیت ورزشی، آب وهوا، استراحت و … را فراهم می‌کند. به گفته‌ی Fitbit صفحه‌ی نمایش دستگاه Charge 3 به میزان ۴۰ درصد بزرگ‌تر از نمونه‌های پیشین است. به همین دلیل امکان نمایش اطلاعات دو مد فعالیتی در کنار یکدیگر روی یک صفحه وجود دارد. به این صورت تعداد حرکات دست برای دستیابی به اطلاعات مورد نظر کاهش می‌یابد.

برای نمایش اعلان‌ها می‌توان صفحه‌ی نمایش را به پایین کشید. صفحه‌ی OLED در این ردیاب کارکردی روان دارد. در هنگام حرکت بین مدهای قابل انتخاب هیچ‌گونه مکثی مشاهده نمی‌شود. اما در هنگام پیمایش اعلان‌ها و حرکت روی صفحه‌ی شخصی کاربر دستگاه به صورت جزئی مکث دارد. این مکث خیلی آزاردهنده نیست،‌ اما قابل توجه است.

مشخصه های قابل ردیابی در دستگاه

دستگاه می‌تواند ضربان قلب کاربر را اندازه‌گیری کند. این اندازه‌گیری تا حدودی دقیق است. اما دقیق‌ترین اندازه‌گیری مربوط به حالت استراحت است! SP02 حسگری است که برای سنجش میزان اکسیژن خون در این ردیاب به کار رفته است. Versa و Ionic نیز همین حسگر را داشتند. Charge3‌ با این حسگر الگوی خواب کاربر را نیز می‌سنجد. وزن سبک دستگاه استفاده از آن در هنگام خواب را سهولت می‌بخشد. طول خواب را می‌توان روی دستگاه مشاهده کرد، هرچند برای مشاهده‌ی الگوی خواب باید از اپلیکیشن تلفن همراه استفاده نمود. طول خواب سبک، عمیق و REM را پس از همگام‌سازی اطلاعات با تلفن می‌توان دریافت.

این دستگاه یک ردیاب ضد آب است( تا عمق ۵۰ متر). یک مد ویژه‌ی شنا نیز در ردیاب برای شناگران تعریف شده که مسافت پیموده شده در آب و تک تک حرکات کاربر را پیگیری می‌کند. Charge 3 امکان تعیین هدفی برای بیش از ۱۵ نوع ورزش را فراهم می‌کند. به عنوان نمونه می‌توانید هدف خود را دویدن به مدت زمان معین یا مسافتی خاص تعیین کنید. دستگاه مدت زمان باقیمانده و مسافت لازم برای رسیدن به هدف را نشان می‌دهد و پس از رسیدن به هدف، با لرزش کاربر را آگاه می‌سازد. حتی در صوتیکه از این امکان استفاده نشود، در بخش تمرین‌ها امکان مشاهده‌ی کلیه‌ی مشخصات ردیابی شده وجود دارد.

Fitbit Charge 3

این دستگاه فاقد GPS یا امکان پخش موسیقی است. GPS برای ردیابی مکان و در نتیجه اندازه‌گیری مسافت به کار می‌رود. بنابراین همراه داشتن تلفن همراه ضروری است. به گفته‌ی شرکت سازنده حذف GPS امکان تعبیه ساختن باتری بزرگ‌تر را در دستگاه فراهم کرده است.

تا آخر پاییز ۲۰۱۹ امکان جدیدی برای دوندگان افزوده می‌شود. با این به‌روزرسانی دستگاه اطلاعات مربوط به دو را بهتر نشان می‌دهد، چراکه با هر بار توقف کاربر اندازه‌گیری و گام‌شماری متوقف می‌شود و پس از بازیابی حرکت مجددا فعال می‌گرد. امکانی برای تشخیص هوشمند نوع فعالیت نیز به زودی در دسترس خواهد بود.

ویژگی های هوشمند

امکان مشاهده‌ی تماس، پیام‌ها دریافتی، اعلان‌های تقویم و رد مکالمه پیش از نیز در دستگاه Charge 2‌ وجود داشت. Cahrge 3 امکان مشابهی دارد. مشاهده‌ی همه‌ی این موارد افزون بر پاسخگویی به پیام‌ها در این دستگاه ممکن است. برای پاسخ متنی، باید پاسخ‌هایی از پیش تعیین شده با حداکثر طول ۶۰ کاراکتر به کارگرفته شود. این پیام‌های از پیش تعیین شده را می‌توان شخصی‌سازی نمود. روی دستگاه‌های iPhone تنها امکان مشاهده‌ی اعلان‌ها وجود دارد.

برای مشاهده‌ی اعلان‌ها کاربر باید به صورت دستی اپلیکیشن‌های مورد نظر خود را به Charge 3‌ معرفی نماید. به گفته‌ی شرکت سازنده پرطرفدارترین اپلیکیشن‌ها هشدار ساعت و آب و هوا است. ردیاب‌های پیشین اپلیکیشن‌هایی مانند Starbucks, Huge Lights و Strava داشتند. شرکت سازنده در حال توسعه‌ی اپلیکیشن‌های سازگار با این ردیاب است. از جمله یک تقویم. یک نسخه‌ی ویژه از Charge 3 نیز با NFC برای پرداخت هزینه‌های مورد نظر کاربر با این پوشیدنی عرضه شده است.

Fitbit Charge 3

کارکرد باتری در Fitbit Charge 3

باتری این ردیاب پس از ردیابی فعالیت‌های روزمره، خواب و دریافت کلیه‌ی اعلان‌های ممکن به مدت یک هفته دستگاه را تغذیه می‌کند. Wear OS گوگل یا ساعت‌های Apple تنها برای کار در یک روز مناسب است و در پایان روز نیاز به شارژ مجدد دارد. ۷۱mAh، ظرفیت باتری این دستگاه است. باتری بدون دسترسی به مدهای مختلف کاری و در نبود حالتی برای ذخیره‌سازی انرژی به خوبی کار می‌کند. هر چند در صورت کارکرد مداوم پیش از اتمام روز هفتم باید آن را شارژ کرد.

با توجه به اینکه دستگاه تنها ردیابی مشخصات پایه‌ی سلامت را انجام می‌دهد و امکان بارگذاری نرم‌افزار به صورت دستی روی دستگاه نیست و تنها از اپلیکیشن‌های Fitbit استفاده می‌شود، مهم‌ترین مصرف کننده‌ی انرژی اعلان‌های تلفن همراه است. در یک آزمایش عملی توسط digitaltrends پیش از دویدن ۷۷ درصد ظرفیت باتری مصرف شده بود، پس از ردیابی دو این عدد به ۷۵ درصد رسیده بود. با توجه به ضعیف شدن باتری، این دستگاه باید به مدت دو سال برای کاربر کاآمد باشد.

جایگزین Fitbit Charge 3

با صرف هزینه‌ی بیشتر آخرین ردیاب Fitbit با نام Versa جایگزین این دستگاه است. Fitbit Versa با صفحه‌ی نمایش LCD ۱.۳۴ اینچی و چندین مد اندازه‌گیری فعالیت گزینه‌ی مناسبی است. کاربران IOS می‌توانند ساعت Apple Watch Series 5 بیندیشند.

Fitbit Charge 3

Fitbit Charge 3 در یک نگاه

در یک نگاه Charge 3 دستگاهی سبک و زیبا است. نمایش اعلان‌های تلفن همراه، صفحه‌ی نمایش لمسی، باتری کارآمد و بند قابل تعویض می‌تواند نظر کاربر را جلب کند. نبود GPS، عدم تطبیق کامل با دستگاه‌های IOS و مکث‌های لحظه‌ای در هنگام کار اما از معایب آن است. در صورتیکه به دنبال دستگاهی زیبا و مناسب برای ردیابی اطلاعات پایه‌ی فعالیت هستید، Fitbit Charge 3 می‌تواند در لیست شما قرار گیرد.

در صورتیکه ویژگی‌های ظاهری از درجه‌ی اهمیت کمتری برخوردار هستند، و اولویت شما ردیابی فعالیت است و به دریافت اعلان‌ها روی مچ خود اهمیت نمی‌دهید و قیمت دستگاه برای شما است، در میان سایر ردیاب‌ها گزینه‌های مناسب‌تری خواهید یافت.


بیشتر بخوانیم:
FOSSIL Gen 5 در یک نگاه
ارزیابی آسیب و بهبود شانه با حسگر کیریگامی
آشنایی با ردیاب های سلامت ارزان قیمت


منبع: digitaltrends

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *