مروری بر جدیدترین پیشرفت های رباتیک بهار ۹۸

در این نوشتار از مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی مروری داریم بر تازه‌ترین ربات‌های توسعه یافته با کاربردها و ویژگی‌های متنوع آنها. با ما همراه باشید.

توسعه انگشتان رباتیک نوآورانه برای کمک به زندگی افراد دارای اختلال حرکتی

یک دانش آموخته مکاترونیک دانشگاه سایمون فریزر، Manpreet Kaur،  انگشتان رباتیک چاپ سه بعدی طراحی کرده است که قدرت و حساسیت انگشتان دست انسان را تقلید می‌کند. ربات‌های مجهز به این انگشتان می‌تواند همراه و یا ابزاری مهم برای زندگی مستقل افراد با چالش‌های حرکتی و یا قطع عضو باشد. در طراحی این انگشتان رباتیک از حیواناتی همچون اختاپوس الهام گرفته شده است. که هیچ استخوانی ندارند اما می‌توانند کارهای بسیار متفاوتی انجام دهند.

پهپادی مجهز به دو دست رباتیک

شرکت Youbionic پس از تکمیل دست‌های رباتیک چاپ سه بعدی خود در سال ۲۰۱۴، از آنها در پروژه‌های گوناگونی استفاده کرد. Youbionic در آخرین پیشرفت یک کوادکوپتر را به دو دست رباتیک مجهز کرده است. به نظر می‌رسد این طرح بیشتر برای سرگرمی بوده است. اما گسترش پهپادهای مجهز به دست رباتیک دور از ذهن نیست. از این فناوری می‌توان برای رساندن کمک‌های اولیه به افراد پس از حوادثی همچون زلزله استفاده کرد.

دقت و سرعت بالای ربات دانشگاه توکیو در گرفتن اشیای نرم

مهندسان دانشگاه توکیوی ژاپن با ترکیب ماژول‌های کنترل و حسگرها، رباتی ساختند که اشیای نرم را با سرعت بالا و بدون آسیب به آنها میگیرد. برای جلوگیری از تغییر شکل اشیای نرم از ماژول کنترلی (حسگر بینایی و مجاورت) استفاده کردند. هنگامی که انگشتان رباتیک به شیء نزدیک می‌شود، موقعیت انگشتان با دقت و سرعت بالایی تنظیم می‌شود تا به شیء آسیبی وارد نشود.

این ربات به کمک سیگنال‌های عضلانی به شما کمک می‌کند اشیا را بلند کنید

پژوهشگران آزمایشگاه علوم رایانه و هوش مصنوعی MIT روش جدیدی با استفاده از سیگنال‌های الکتریکی و حرکات عضلانی برای همکاری انسان و ربات توسعه دادند. سامانه RoboRaise شامل حسگرهای الکترومیوگرافی است که برای نظارت بر فعالیت عضلانی روی عضلات دو سر بازو قرار می‌گیرد. سپس الگوریتم‌ها به طور مداوم تغییرات در بازوی فرد و حرکات دست او را تشخیص می‌دهند تا از آن برای کنترل بازوی رباتیک استفاده کنند. از این ربات می‌تواند در ساخت و ساز یا حتی به عنوان دستیار در خانه استفاده کرد.

این ربات‌های کوچک توانستند سلول‌های بنیادی را درون بدن یک موش حرکت دهند

مهندسان برای انجام انواع وظایف در بدن میکروربات‌هایی را ساخته‌اند. اکنون آنها می‌توانند یکی دیگر از مهارت‌های کلیدی، تحویل سلول‌های بنیادی، را با کمک ربات‌ها انجام دهند. تحویل سلول‌های بنیادی به طور معمول با یک سوزن و تزریق انجام می‌شد که میزان بقای سلول‌های بنیادی را کاهش و نفوذ آنها را در بدن محدود می‌کند. با استفاده از این روش، میکروربات‌ها می‌توانند سلول‌های بنیادی را به مکان‌هایی که دسترسی به آن دشوار است، تحویل دهند.

استفاده از یک ربات برای بازرسی و نگهداری خطوط انتقال برق

شرکت Hydro-Québec یک ربات برای بازرسی و نگهداری خطوط انتقال دهنده برق تولید کرده است. این ربات از راه دور کنترل می‌شود و در امتداد خطوط حرکت می‌کند. به کمک دوربین نصب شده روی ربات متخصصان می‌توانند تصویری از خطوط را مشاهده کنند.

ساخت سرویس بهداشتی در کمتر از یک روز به کمک چاپ سه بعدی

پژوهشگران دانشگاه صنعتی نانیانگ به کمک فناوری چاپ سه بعدی و رباتیک توانستند یک سرویس بهداشتی را در کمتر از یک روز بسازند. این واحد ۳۰ درصد سریعتر از روش‌های رایج بتن‌ریزی ساخته شد و ساختاری مقاوم‌تر دارد.

پژوهشگران Fraunhofer IPA، در اشتوتگارت آلمان، رباتی متحرک و ارزان قیمت به نام MobiKa توسعه دادند که با دو روش (صوتی و متن) با انسان تعامل می‌کند. این ربات می‌تواند برای کمک به سالمندان مفید باشد. MobiKa یک ربات خدماتی برای استفاده در منزل و یا مراکز مراقبتی است. این ربات یک تبلت با قابلیت تنظیم ارتفاع دارد. MobiKa به کمک نرم‌افزار ناوبری پیشرفته خود به طور مستقل مستقل حرکت می‌کند.

مروری بر جدیدترین پیشرفت ها در زمینه رباتیک مروری بر جدیدترین پیشرفت ها در زمینه رباتیک

آینده وسایل نقلیه خودران تحویل بسته: ربات Digit

همانطور که محبوبیت خریدهای آنلاین افزایش می‌یابد نیاز به خدمات تحویل بسته نیز بیشتر می‌شود. شرکت فورد با همکاری Agility Robotics عملکرد ربات‌ جدید این شرکت، Digit، را برای تحویل بسته بررسی می‌کند. ربات Digit با کمک خودروهای خودران می‌تواند براحتی بسته‌های شما را به مقصد برساند. ربات Digit نه تنها می‌تواند با خودروهای خودران همکاری کند بلکه می‌تواند از پله‌ها و دیگر موانع نیز عبور کند.

آموزش ترفندهای جدید به ربات قدیمی Salto

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، در سال ۲۰۱۶ برای نخستین بار از ربات Salto رونمایی کردند. در حال حاضر آنها ربات را با مهارت‌های جدیدی مجهز کرده‌اند. ربات Salto اکنون میتواند با چالاکی از روی موانع بپرد و با یک کنترلر رادیویی برای عبور از محوطه دانشگاه هدایت شود. پژوهشگران امیدوارند بتوان از این ربات کوچک در عملیات جستجو و امداد و نجات بهره برد.

ربات متن باز و چهار پای دانشجویان استنفورد: Doggo

دانشجویان دانشگاه استنفورد رباتی چهار پا ساخته‌اند که نه تنها قادر به انجام حرکات آکروباتیک و عبور از زمین‌های ناهموار است، بلکه قابلیت ساخت و طراحی مجدد دارد. این ربات Stanford Doggo نامیده می‌شود، کدها و فهرستی از منابع لازم برای ساخت آن به صورت آزاد در دسترس قرار دارد و هر فرد می‌تواند نسخه‌ای از آن را به سلیقه خود طراحی کند.

توسعه رباتی چابک و توانا برای استفاده در انبارها

Hank یک ربات با انگشتان انعطاف‌پذیر است که از دست انسان الهام گرفته شده است. از یک سامانه حسی پیشگام در انگشتان پنوماتیک Hank استفاده شده است که به آن کمک میکند اجسام و لغزش آنها را حس کند. درواقع Hank می‌تواند توانایی انسان را برای نگهداری و گرفتن اشیای ظریف با استفاده از مقدار مناسب فشار تقلید کند.

کشیدن هواپیما توسط ربات HyQReal

این ویدئو قدرت ربات HyQReal، متعلق به مؤسسه فناوری ایتالیا، را با کشیدن یک هواپیمای مسافربری کوچک نشان می‌دهد. ربات HyQReal دارای چهار پا، بزرگ و بسیار قدرتمند است. این ربات ۱٫۳۳ متر طول و ۹۰ سانتی‌متر ارتفاع دارد و وزن آن ۱۳۰ کیلوگرم است.

ساخت مرغ مگس خوار رباتیک

مرغ مگس خوار پرنده‌ای بسیار منحصر بفرد است. این پرنده هم میتواند پرواز کند و هم شبیه حشرات در هوا شناور باقی بماند. پژوهشگران دانشگاه پوردو با الهام از مرغ مگس خوار رباتی ساخته‌اند که تنها ۱۲ گرم وزن دارد. اندازه کوچک و عملکرد آرام و بی‌‌سر و صدای ربات آن را برای عملیات جستجو و نظارت مناسب می‌سازد. این ربات حسگرهای بصری ندارد و از تغییر در جریان الکتریکی برای ردیابی حرکاتش در اطراف اشیا استفاده می‌کند.

ربات نرمی که شبیه زالو از دیوار بالا میرود

ربات LEeCH با دو مکنده در جلو و عقب می‌تواند در هر جهتی از سطوح عمودی بالا رود. این نخستین دستاورد جهان در توسعه رباتی نرم و انعطاف‌پذیر است که قادر است آزادانه روی دیوار حرکت کند. از این ربات میتوان برای نگهداری و بازرسی ساختمان‌ها بهره برد.

پژوهش‌های ناسا روی ربات‌های نرم برای اکتشافات فضایی

پژوهشگران ناسا از فناوری دانشگاه هاروارد برای یادگیری نحوه ایجاد یک سری ربات‌های نرم با فناوری چاپ سه بعدی استفاده می‌کنند. ربات‌های نرم دارای مزایای بسیاری هستند. آنها انعطاف‌پذیر هستند، توانایی انطباق با محیط‌های جدید را دارند و در برخی موارد می‌توانند به راحتی و به سرعت ترمیم شوند. همانند موجودات زنده برخی از ربات‌های نرم می‌توانند به طرز چشمگیری دامنه حرکت خود را از طریق دهانه‌های تنگ و یا از زیر موانع گسترش دهند.

ساخت ربات‌هایی برای کتک خوردن و تسکین عصبانیت و مشکلات روحی انسان

اگرچه تخریب یک رفتار انسانی بسیار رایج است اما پژوهش‌های بسیاری روی طراحی تعامل با فناوری‌ها انجام نشده است تا رفتارهای تخریبی و پاکسازی روح و روان انسان را پشتیبانی کند. پژوهشگران دانشگاه کارنگی‌ملون روی ساخت ربات‌ها و اشیایی کار می‌کنند که از احساسات منفی حمایت می‌کند. افراد میتوانند با ضربه زدن، چاقو زدن و فحاشی عصبانیت خود را تسکین دهند. روانشناسان معتقدند استفاده از این ربات‌ها برای افراد دارای مشکلات روحی و روانی، استرس و افسردگی مفید است.

کتک خوردن یک ربات توسط مهندسان بوستون داینامیکس

این یک ویدئوی کاملاً ساختگی است. اما دلسوزی و ترحم انسان‌ها برای این ربات واقعی است. آیا ربات‌ها شایسته این دلسوزی هستند؟ آسیب رساندن به ربات‌ها بدون اشکال است؟ یا باید منتظر مدافعان حقوق ربات‌ها باشیم؟

استفاده از ربات‌ها و کشاورزی هوشمند

این ربات کوچک کشاورزی دانه‌های ذرت را در ردیف‌های پشت هم میکارد. کار گروهی از ربات‌های MARS در زمین‌های کشاورزی و برای کاشت بذر جالب خواهد بود. بکارگیری این ربات‌های متحرک در ابتدا موجب استفاده بهینه از بذر، کود و آفت‌کش‌ها می‌شود. همچنین موجب کاهش فشردگی خاک و مصرف انرژی در استفاده از ماشین آلات سنگین می‌شود.

توسعه رباتی برای همکاری و تعامل با دندانپزشکان

نگاهی به بزرگترین کنفرانس بین المللی رباتیک در مونترال

ربات‌هایی که راه میروند، صحبت می‌کنند، شنا می‌کنند، پرواز می‌کنند و ربات‌های راننده همه در بزرگترین کنفرانس بین المللی رباتیک و اتوماسیون در مونترال.

تماشا کنید جفری چگونه پس از ۲۰ سال استفاده از صندلی چرخدار به کمک یک اسکلت بیرونی روی پاهای خود ایستاده و دیپلم خود را از کالج مدیریت الر دانشگاه آریزونا دریافت کرد

جفری بریستول نخستین آنوریسم مغزی را در سن ۲٫۵ سالگی تجربه کرد. با اینکه پزشکان امیدی به زنده ماندن وی نداشتند این کودک پس از سیزده روز از کما خارج شد. جفری دومین آنوریسم مغزی را یکسال بعد تجربه کرد. پس از آنوریسم دوم توانایی مغز جفری برای ارسال پیام به عضلات آسیب دید. پس از آن جفری مجبور بود از صندلی چرخدار استفاده کند. تا اینکه در سن ۲۴ سالگی و هنگام دریافت دیپلم خود و به لطف یک گروه مهندسی از دانشگاه آریزونا، با یک اسکلت بیرونی توانست بایستد و چند گام بردارد.


بیشتر بخوانیم:

>>تازه‌های دنیای رباتیک (بخش دوم)

>>تازه های دنیای رباتیک (بخش نخست)


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *