مزیت های قابل توجه اسکلت بیرونی MATE از شرکت Comau

اسکلت بیرونی MATE یک اسکلت بیرونی صنعتی است که در بخش‌های مختلف صنعت و در مناطق مختلف جهان به کار گرفته شده است. در کارخانه‌هایی که عمده کار به صورت دستی و با کمک نیروی انسانی انجام می‌شود، چنین وسیله‌ای در پیشبرد کار و حفظ سلامت کاربران تاثیر بسیاری دارد. در ادامه این نوشتار به معرفی سامانه MATE و کاربرد خاص آن در یکی از کارخانه‌های ایتالیا می‌پردازیم. از شما دعوت می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد با مجله فناوری‌های پوشیدنی و توان افزا همراه باشید.

نویسنده: علی الیکی
ویراست: سارا ورادی

مزیت های قابل توجه اسکلت بیرونی شرکت Comau

معرفی سامانه اسلکت بیرونی MATE

این یک اسکلت بیرونی تمام مکانیکی، بدون قطعات الکتریکی یا الکترونیکی است که از خواص سامانه‌های الاستیک استفاده می‌کند و به راحتی قابل پوشیدن است.

MATE (اسکلت بیرونی کمک عضلانی) برای جلوگیری یا کاهش آسیب‌های عضلانی و مفصلی مرتبط با کارهای فیزیکی طراحی شده است.

این اسکلت بیرونی حرکات فیزیولوژیکی کارگر را تکرار می‌کند و بدون نیاز به باتری، موتور یا سایر وسایلی که پتانسیل خراب شدن دارند، از وضعیت بدنی کارگر به خوبی پشتیبانی می‌کند.

MATE یک دستگاه کاملاً منفعل است که بر اساس سامانه‌های تحریک (فنرهای پیش تنیده) کار می‌کند و از حرکت بازوها در رنج ۲۰ تا ۱۲۰ درجه نسبت به بدن و حد اکثر وزن در ۹۰ درجه پشتیبانی می‌کند.

MATE در ۸ سطح مختلف کاربر را پشتیبانی می‌کند. کاربر می‌تواند بر اساس تلاش مورد نیاز، بدون نیاز به توقف در کار، سطح مورد انتظارش را تنظیم کند.

MATE-XT، اسکلت بیرونی شرکت Comau، برای کمک به افرادی طراحی شده است که در شرایط سخت صنعت و سایر بخش‌ها کار می‌کنند. MATE تنها اسکلت بیرونی در جهان است که گواهینامه EAWS (برگه ارزیابی ارگونومی) کسب کرده و می‌تواند برای کارگرانی که طی فعالیت روزانه مکررا بازوان خود را خم می‌کنند، در کاهش فشار بیومکانیکی اندام فوقانی بسیار موثر باشد.

کاربرد اسلکت بیرونی MATE در کارخانه ای در ایتالیا

اسکلت بیرونی MATE برای برخی از کارگران شرکت Pintarelli که مدام مشغول کارهای دستی تکراری با استفاده از اندام فوقانی و شانه‌ها هستند، به یک همراه ضروری تبدیل شده است. شرکت Pintarelli Verniciature با حدود ۳۰ نفر کارگر در منطقه Trento  در شمال ایتالیا مستقر است. این شرکت خدماتی در زمینه ایجاد پوشش پودری پخته شده برای محصولات کوچک و بزرگ ساخته شده از آهن، فولاد، فولاد گالوانیزه و آلومینیوم ارائه می‌دهد.

کارخانه فعلی کاملاً بازسازی شده است و کوره‌های خشک کن و پخت جدید به همراه یک تونل ۹ مرحله‌ای پیش تصفیه جدید نصب شده است و برای نخستین بار در ایتالیا ، یک سیستم پوشش فاز متراکم که پوشش را بهبود می‌بخشد و نتایج باکیفیت‌تری را ارائه می دهد.

اگرچه مجموعه مشتریان این شرکت عمدتا ایتالیایی است، اما آنها در آلمان، سوئیس، اتریش و ایالات متحده نیز به مشتریان خود خدمات ارائه می‌دهند. قطعات فلزی روکش شده این شرکت در بخش‌های خودرو، ماشین آلات، تبرید، آسانسور و ساختمان استفاده می‌شود. همین‌طور در هر کجا که قطعات فلزی از جنس آهن، فولاد، آلومینیوم و فولاد گالوانیزه مورد نیاز است.

علت نیاز Pinarelli به یک اسکلت بیرونی چیست؟

این شرکت طیف وسیعی از محصولات را مدیریت می‌کند اما قادر به خودکار سازی فرایندهای خود نیست. بنابراین تلاش فیزیکی زیادی را از سمت کارگران خود طلب می‌کند.

Pintarelli از یک سامانه پوشش مداوم که مبتنی بر پوشش پودری الکترواستاتیک و پخت در فر است، استفاده می‌کند. فعالیت این شرکت، برای ترکیب وسیعی از محصولات در اندازه‌ها و قطعاتی با اشکال مختلف، منحصر به فرد است.

آقای Ferrero، مدیر کارخانه می‌گوید: “یک سناریوی تولیدی مانند این، نه تنها به یک سازمان بسیار انعطاف پذیر نیاز دارد بلکه خصوصی سازی سامانه های اتوماسیون برای آن نیز بسیار دشوار است.”

اکثر قطعات وزنی بین ۷ تا ۲۰ کیلوگرم دارند که توسط کارگرها به صورت دستی جابجا می‌شوند. پاشش اسپری بر روی این قطعات به وسیله یک تفنگ اسپری و به صورت دستی انجام می‌شود. پس از پژوهش گسترده در بازار، ما اسکلت بیرونی شرکت Comau را عمدتاً به این دلیل انتخاب کردیم که در طراحی و عملکرد، بسیار ساده به نظر می‌رسید.”

سنجش اثربخشی اسکلت بیرونی در عمل با الکترومیوگرافی

اگرچه هنوز هیچ‌گونه شواهد علمی در رابطه با موثر بودن این اسکلت بیرونی برای کاهش عوارض عضلانی در بلند مدت وجود ندارد، اما این شواهد بازخورد مثبتی در کوتاه مدت داشته است، به گونه ای که به طور متوسط در حدود ۳۰ درصد خستگی عضلانی شانه کاربر را کاهش داده است.

این ارقام حاصل استفاده از الکترومیوگرافی با دقت بالا است و توسط کارگرانی که کاهش تلاش فیزیکی را بیش از ۲۵ درصد گزارش کرده اند، تایید شده است.


اسکلت های بیرونی صنعتی ذهن کاربر را درگیر خود می کنند
اسکلت بیرونی برای درمانگرانی که بیماران را جابه‌جا می کنند
استارت آپ Auxivo AG به دنبال جذب سرمایه برای کیت آموزشی اسکلت بیرونی


منبع: roboticsandautomationnews

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *