پانکراس مصنوعی برای نخستین بار روی بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ آزمایش شد

پانکراس مصنوعی به زودی می‌تواند به افرادی کمک کند که مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند و نیاز به دیالیز دارند. آزمایش‌های انجام شده توسط دانشگاه کمبریج و Inselspital، بیمارستان دانشگاهی برن، سوئیس، نشان می‌دهد که این دستگاه می‌تواند به بیماران در مدیریت ایمن و مؤثر سطح قند خون کمک کرده و خطر کاهش سطح قند خون را کاهش دهد. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

پانکراس مصنوعی برای نخستین بار روی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 آزمایش شد

دیابت

دیابت شایع‌ترین علت نارسایی کلیه است که حدود یک سوم نارسایی‌های کلیه را شامل می‌شود. با افزایش تعداد مبتلایان به دیابت نوع ۲، تعداد افرادی که نیاز به دیالیز یا پیوند کلیه دارند نیز افزایش می‌یابد. نارسایی کلیه خطر ابتلا به هیپوگلیسمی و هایپرگلیسمی، به ترتیب سطح پایین یا بالای قند خون، را افزایش می‌دهد که به نوبه خود می‌تواند عوارضی از سرگیجه تا سقوط و حتی کما ایجاد کند.

مدیریت دیابت در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه هم برای بیماران و هم متخصصان مراقبت‌های بهداشتی چالش برانگیز است. بسیاری از جنبه‌های مراقبت از آنها به خوبی درک نشده است، از جمله اهداف سطح قند خون و درمان. بیشتر داروهای خوراکی دیابت برای این بیماران توصیه نمی‌شود و تزریق انسولین متداول‌ترین درمان دیابت است. هر چند تعیین رژیم‌های بهینه دوز انسولین دشوار است.

گروهی از دانشگاه کمبریج پیش از این یک لوزالمعده مصنوعی با هدف جایگزینی تزریق انسولین برای بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ ساخته بود. در پژوهشی که در Nature Medicine منتشر شد، این گروه با کمک پژوهشگران دانشگاه برن، سوئیس نشان داد که این دستگاه می‌تواند برای حمایت از بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ و نارسایی کلیه استفاده شود.

برخلاف پانکراس مصنوعی که برای دیابت نوع ۱ استفاده می‌شود، این نسخه یک سامانه کاملاً حلقه بسته است. در حالی که بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ باید به پانکراس مصنوعی خود بگویند که در شرف خوردن هستند تا امکان تنظیم انسولین فراهم شود. نسخه مربوط به بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ به طور خودکار کار می‌کند.

شیوه کار پانکراس مصنوعی

پانکراس مصنوعی یک دستگاه پزشکی کوچک و قابل حمل است که برای انجام عملکرد یک پانکراس سالم در کنترل سطح قند خون و با استفاده از فناوری دیجیتال برای خودکار کردن تنظیم انسولین طراحی شده است. این سامانه به صورت خارجی روی بدن پوشیده شده و از سه جزء عملکردی تشکیل شده است: حسگر گلوکز، الگوریتم رایانه برای محاسبه دوز انسولین و پمپ انسولین. نرم‌افزار موجود در تلفن هوشمند سیگنالی را به پمپ انسولین ارسال می‌کند تا سطح انسولین دریافتی بیمار را تنظیم کند. حسگر گلوکز میزان قند خون بیمار را اندازه می‌گیرد و آنها را به تلفن هوشمند ارسال می‌کند تا بتواند تنظیمات بیشتری انجام دهد.

این گروه ۲۶ بیمار را که بین اکتبر ۲۰۱۹ و نوامبر ۲۰۲۰ نیاز به دیالیز داشتند، به خدمت گرفت. ۱۳ شرکت کننده به صورت تصادفی انتخاب شدند تا پانکراس مصنوعی را دریافت کنند و ۱۳ نفر برای درمان انسولین استاندارد بکار گرفته شدند. پژوهشگران مدت زمانی را که قند خون بیماران در محدوده ۵٫۶ تا ۱۰٫۰ میلی مول در لیتر بود در یک دوره ۲۰ روزه مقایسه کردند. بیمارانی که از پانکراس مصنوعی استفاده می‌کردند به طور متوسط ​​۵۳ درصد از زمان را در محدوده مورد نظر سپری کردند؛ در سایر بیماران این میزان ۳۸ درصد بود. میانگین سطح قند خون با پانکراس مصنوعی کمتر بود (۱۰٫۱ در مقابل ۱۱٫۶ میلی‌مول بر لیتر). پانکراس مصنوعی مدت زمانی را که بیماران با سطوح خطرناک پایین قند خون همراه بودند، کاهش داد.

نتایج آزمایش ها

وقتی از تجربیات بیماران در مورد استفاده از لوزالمعده مصنوعی پرسیده شد، همه افرادی که پاسخ دادند گفتند آن را به دیگران توصیه می‌کنند. نه نفر از ده نفر (۹۲٪) گزارش دادند که زمان کمتری را برای مدیریت دیابت خود با پانکراس مصنوعی صرف کرده‌اند و هنگام استفاده از آن کمتر نگران سطح قند خون خود بودند.

سایر مزایای پانکراس مصنوعی که توسط شرکت‌کنندگان در مطالعه گزارش شده است شامل نیاز کمتر به بررسی قند خون با انگشتان دست، زمان کمتر برای مدیریت دیابت و در نتیجه زمان و آزادی بیشتر و بهبود آرامش و اطمینان خاطر است. موارد منفی شامل ناراحتی در استفاده از پمپ انسولین و حمل تلفن هوشمند است.

در نهایت پانکراس مصنوعی نه تنها مدت زمان بودن بیماران در محدوده موردنظر سطح قند خون را افزایش داد، بلکه به کاربران آرامش می‌دهد. ذهن آنها زمان کمتری را صرف تمرکز بر مدیریت وضعیت خود و نگرانی از میزان قند خون می‌کنند و زمان بیشتری را به ادامه زندگی و امور خود اختصاص می‌دهند.

این گروه در حال آزمایش پانکراس مصنوعی برای استفاده سرپایی در افرادی است که مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند و نیازی به دیالیز ندارند و در حال بررسی سامانه در شرایط پیچیده پزشکی مانند مراقبت‌های بعد از عمل است.


بیشتر بخوانیم:

>> آزمایش CompCyst : کاهش جراحی های غیر ضروری پانکراس با یادگیری ماشین

>> معرفی فناوری های ردیابی وضعیت سلامت و تشخیص بیماری مبتنی بر گوشی هوشمند


منبع: cam.ac.uk

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *