معرفی جالب‌ترین ربات‌های پزشکی(بخش نخست)

در این مقاله از مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی نمونه‌هایی از جالب‌ترین ربات‌ها در زمینه‌ی ارائه‌ی خدمات بهداشتی و درمانی را معرفی خواهیم کرد. این وسایل خودکار با یاری پزشکان و کادر بیمارستان‌ها کیفیت خدمات درمانی را افزایش داده و روند درمان بیماران را توسعه می‌بخشند.

نویسنده:Bertalan Meskó

معرفی جالب‌ترین ربات‌های پزشکیربات‌های پزشکی فقط در فیلم‌های علمی تخیلی وجود ندارند، آن‌ها در حال ورود به دنیای مراقبت‌های درمانی هستند. متخصصان پزشکی برای موفقیت و پیشرفت بیشتر در حیطه‌ی تخصصی خود ناگزیرند در مورد این دسته از ربات‌ها بیشتر بدانند. در آینده‌ای نه چندان دور این ربات‌ها به اتاق‎‌های عمل راه پیدا می‌کنند و همانند Anakin Skywalker که در فیلم جنگ ستارگان به دست ربات‌ها جراحی شد، به عمل جراحی می‌پردازند. آن‌ها می‌توانند به کارکنان و پرستاران در انجام خدمات درمانی یاری برسانند و باعث بهبود و گسترش هر چه بیشتر این خدمات شوند. حتی ممکن است ربات‌ها در مشاغلی با وظایف تکراری و یکنواخت به طور کامل جایگزین نیروی انسانی شوند.

بنابراین متخصصان پزشکی و سرپرستان باید در مورد نحوه‌ی عملکرد ربات‌ها بیشتر بدانند. در غیر این صورت کارکنان پزشکی که در مقایسه با ربات‌ها عملکرد ضعیف‌تر و رشد ناامید کننده‌ای دارند، جایگزین خواهند شد. در ادامه به معرفی نمونه‌های جالب رباتیکی در زمینه‌ی خدمات پزشکی می‌پردازیم.

معرفی جالب‌ترین ربات‌های پزشکی

۱- ربات Xenex و کاهش ۷۰ درصدی عفونت‌های بیمارستانی

بر اساس آمار مراکز درمان و پیشگیری از بیماری‌ها، در آمریکا از هر ۲۵ بیمار یک نفر دچار عفونت‌های بیمارستانی مانند MRSA و C. diff می‌شود و از هر ۹ بیمار یک نفر می‌میرد.

ممکن است ربات Xenex موجب بهبود قابل توجهی در سطح بهداشت بیمارستان‌ها شود. این ربات امکان ضدعفونی کردن سریع و سیستماتیک محیط‌های مراقبت‌های درمانی را محیا می‌سازد. این ابزار خودکار، میکروب‌های کشنده‌ای که منشا عفونت‌های بیمارستانی هستند را با به کار گیری روش ضدعفونی UV، از بین می‌برد. ربات Xenex نسبت به سایر دستگاه‌های ضدعفونی در آسیب‌رسانی سلولی به میکروب‌ها بسیار موثرتر عمل می‌کند و تعداد آن‌ها را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. به گزارش مرکز پزشکی Westchester، استفاده از ربات‌های Xenex باعث کاهش ۷۰ درصدی C. diff در بخش مراقبت‌های ویژه شده است.

۲- دو بیمارستان بلژیکی مسئولیت بخش پذیرش را به ربات‌های Pepper دادند

Pepper یک ربات انسان نما است که ۱٫۲ متر طول دارد و به عنوان مسئول پذیرش در دو بیمارستان بلژیکی به کار گرفته خواهد شد. این نوع کاربری از ربات‌ها ایده‌ای جذاب است. همیشه در بخش اداری بیمارستان‌ها به علت شتاب زدگی یا حواس پرتی پرستاران اختلالاتی ایجاد می‌شود که البته اجتناب ناپذیر است. به همین دلیل به کارگیری این ربات‌ها به جای نیروی انسانی مفیدتر خواهد بود.

Pepper قادر به تشخیص صدای انسان‌ها در ۲۰ زبان است. همچنین این ربات قابلیت شناسایی جنسیت مراجعین را دارد و می‌تواند کودک یا بزرگسال بودن آن‌ها را نیز تشخیص دهد. حتی ممکن است ربات‌های اجتماعی از جمله Pepper یا Nao به عنوان دستیار در جلسات تمرین و کمک به کودکان برای غلبه بر ترسی که از عمل جراحی دارند، مورد استفاده قرار گیرد.

بنابراین ممکن است شغل‌های خسته کننده و یکنواخت مانند مسئول پذیرش به جای نیروی انسانی به ربات‌هایی مانند Pepper داده شود. با چنین تغییری احتمال این که افراد وارد فعالیت‌های خلاقانه‌تر شوند، افزایش می‌یابد.

۳- انتظار می‌رود فروش ربات‌های جراحی تا سال ۲۰۲۰ به دو برابر حال حاضر یعنی ۶٫۴ میلیارد دلار برسد

همیشه ارتقای سطح عملکرد انسان به وسیله‌ی سامانه‌های کمکی امکان پذیر است. سامانه‌ی جراحی da Vinci یکی از سامانه‌هایی است که با افزایش دید، دقت و کنترل جراحان سطح عملکرد آن‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

این سامانه‌ی رباتیکی ترکیبی از یک سامانه‌ی دیداری سه بعدی با کیفیت بالا و ابزارهای کوچکی به شکل مچ دست است که محدوده‌ی چرخش و خم شدن آن خیلی بیشتر از دست انسان است. جراحان به کمک سامانه‌ی جراحی da Vinci، فقط با چند برش کوچک عمل جراحی را انجام می‌دهند. در تمامی مراحل جراحی این سامانه به طور کامل در کنترل جراحان است و به آن‌ها این قابلیت را می‌دهد که عملکردی بسیار دقیق‌تر از آنچه تصور می‌شد از خود نشان دهند. بر اساس گزارش‌های اخیر این صنعت در حال رونق فزاینده‌ای است.

۴- پزشکی از راه دور

تصور کنید فردی ناگهان دچار سردرد شدیدی شود و شروع به احساس سرگیجه کند و اختلالی در گفتارش به وجود بیاید که تا به حال آن را تجربه نکرده است. البته در چنین شرایطی اطرافیان او بلافاصله با آمبولانس تماس می‌گیرند. ولی اگر آن‌ها ساکن یک منطقه‌ی روستایی یا شهر مرزی باشند، دسترسی به امکانات پزشکی محدود می‌شود.

Intouch health و شبکه‌ی telehealth در چنین شرایطی به یاری بیماران خواهند آمد. به وسیله‌ی این شبکه درمانی، بیمارانی که در مناطق دور دست هستند به مشاوره‌های اورژانسی دسترسی پیدا می‌کنند. این مشاوره‌ها دقیقا در زمانی که به آن نیاز است و در حوزه‌های سکته‌ی مغزی، قلب و عروق و سوختگی ارائه می‌شود. افزون بر این، با کمک شبکه‌ی telehealth متخصصان پزشکی که در مناطق دور دست و روستایی ساکن هستند، به خدمات ویژه دسترسی دارند و می‌توانند بیماران را در محل زندگی خودشان درمان کنند. از طریق این شبکه و بر اساس ۷۵۰۰۰۰ مورد بالینی، یک ربات پزشکی از راه دور ( telemedical) ساخته شده است.

۵- ربات TUG قادر است بیش از ۴۰۰ کیلوگرم دارو را حمل کند

TUG ربات قدرتمندی است که توانایی حمل تا ۴۵۳ کیلوگرم بار را دارد. این ربات می‌تواند قفسه‌ها، چرخ دستی‌ها و جعبه‌های حاوی دارو، نمونه‌های آزمایشگاهی یا سایر مواد حساس را حمل کند. TUG به وسیله‌ی یک رابط صفحه‌ی لمسی کنترل می‌شود و با اتمام هر ماموریت به بازیابی انرژی می‌پردازد تا برای ماموریت بعدی فراخوانده شود. با استفاده از این ربات به کارکنان کمتری برای حمل بارهای سنگین نیاز است و پرستاران می توانند وقت بیشتری را صرف بیماران کنند. افزون بر این، پرستاران مجبور نیستند بارهای سنگین را حمل کنند و از آسیب های جسمی مرتبط در امان خواهند ماند.

در بخش دوم این مقاله شما را با نمونه‌های دیگری از ربات‌های مورد استفاده در خدمات درمانی آشنا خواهیم کرد.


بیشتر بخوانید:

>>ورود کورتانا ، دستیار شخصی هوشمند مایکروسافت به دستگاه‌های اینترنت اشیا

>>ایمپلنت مغزی حس لامسه را به بیمار آسیب نخاعی باز گرداند

برترین فناوری های نوآورانه ی حوزه ی سلامت ۲۰۱۸ (بخش دوم)
>>


منبع:linkedin

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *