ناسا رباتی را آزمایش میکند که ممکن است روزی مریخ را کاوش کند

این ربات کوچک و زیرک که با الهام از هنر اوریگامی ساخته شده است میتواند خود تا و گسترده شود. ناسا قصد دارد از این ربات برای کاوش در مریخ و حرکت روی تپه‌های شنی و یا جاهایی که کاوشگران بزرگتر نمیتوانند به آن دسترسی داشته باشند، استفاده کند. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

ناسا رباتی را آزمایش میکند که ممکن است روزی مریخ را کاوش کند

هزینه بسیاری برای ارسال هر چیزی از سطح زمین به سطح مریخ نیاز است و محدودیت‌های شدیدی بر مقدار حجم و جرمی که شما می‌توانید در هر زمان ارسال کنید نیز وجود دارد. ناسا برای انباشتن بیشترین مقدار علم در کمترین مقدار فضا، کاوشگرها و مریخ نوردهایی طراحی کرده است که بسیار سبک وزن و تاشو هستند.

در آزمایشگاه پیشرانش جت (Jet Propulsion Laboratory) ناسا در پاسادنا، کالیفرنیا، مهندسان مدت طولانی را صرف تلاش برای آزمایش ربات‌هایی کرده‌اند که کمترین فضا را اشغال کنند و حجم کمی داشته باشد. یک گروه رباتیک در این آزمایشگاه وجود دارد که به تازگی آخرین دستاورد خود را به نمایش گذاشته‌اند: PUFFER، ربات تاشو کاوشگر. طراحی این ربات به گونه‌ای است که برای حمل و نقل می‌توان آن را تا و بسته‌بندی کرد و پس از آن برای بررسی تمام مکان‌هایی که یک مریخ نورد بزرگتر نمی‌تواند به آنها دسترسی داشته باشد دوباره گسترده می‌شود.

ایده کلی برای PUFFER این است که همراه با کاوشگر بعدی مریخ، یک دسته از آنها را ارسال کنند و از آنها برای رفتن به مکان‌هایی استفاده کنند که برای کاوشگرهای بزرگتر خطرناک یا غیر ممکن است. شاید از این ربات برای حرکت و خزیدن در طول تپه‌های شنی و ماسه‌ای، پایین رفتن از دهانه‌های شیب‌دار و یا کاوش گوشه‌ها و شکاف‌هایی که یک کاوشگر بزرگتر به سادگی نمی‌تواند از آنها عبور کند، استفاده شود.

اندازه کوچک و وزن کم PUFFER امکانات بسیار جالبی را هنگامی که بیش از یکی از آنها برای یک مأموریت ارسال شوند، فراهم می‌کند. داشتن دسترسی به ازدحام کوچکی از PUFFERها بدان معنی است که شما می‌توانید ربات‌هایی را راه‌اندازی کنید که با یکدیگر همکاری دارند و شاید حتی ربات‌ها کمک‌های فیزیکی برای کارهای علمی جامع‌تر به یکدیگر ارائه دهند.

یکی از هیجان انگیزترین چیزها در مورد ربات PUFFER این است که چگونه برخی از جالب‌ترین پژوهش‌های رباتیک در چند سال گذشته را به عرصه کاربردهای عملی آورده است. بسیاری از اوقات، زمانی که ما در مورد چیزهایی همچون ربات اوریگامی می‌شنویم، بهترین حالت این است که بگویم: این ایده انتزاعی برای برخی کاربردها همچون امدادرسانی، اکتشاف و یا چیزی شبیه به آن خوب است. با PUFFER پژوهشگران ناسا گام بعدی را برداشته‌اند: «بسیار خوب، چگونه می‌توانیم این فناوری را تحقق بخشیده و برای انجام کاری در یک محیط دنیای واقعی به کار ببریم، حتی اگر جهان واقعی، جهانی غیر از زمین باشد؟».


بیشتر بخوانید:

>>آماده کردن ربات فضانورد Valkyrie برای سفر به مریخ

>>آیا می‌توانیم به ربات‌ها اعتماد کنیم؟ آیا لازم است آنها هم به ما اعتماد داشته باشند؟!

>>کیف ModiBag به لطف هنر اوریگامی به شکل‌ها و طرح‌های گوناگون تبدیل می‌شود


منبع: spectrum.ieee

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *